Langsom båd

Hej
Jeg er den glade ejer af en Viksund 27 fods motorsejler. Den vejer lige under 3000 kg
Motor: Sole Diesel Mini 33 (33 hk)
Gear: Ronin-v med reduktions ratio 2.28:1
Propel: 4 bladet fast propel

Problemet er at når motoren går omkring 2000 omdrejninger så sejler båden kun 4 knob.
Det vil jeg mene er lige i underkanten. Andre med samme bådtype / Motorstørrelse snakker om 6 - 8 knob.
Nogle der har en ide om hvad der er galt. Motoren kører uden problemer. Der er ingen begroning på båden. Kan det være gearet der er i "stykker"? Eller propellen der er for lille? eller andre ting?

På forhånd tak
Razols
Hej Jeg er den glade ejer af en Viksund 27 fods... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Din motor er jo opgivet til 3000 omdr. ikke 2300 og der er jo et stykke vej fra 2000, men over 6kn kommer du nok ikke. Det er jo ikke givet at din båds facon er optimal. Min egen Evasion med 48hk er ikke let at få over 6kn, det sidste gas sætter bare røven ned. For sejl med lidt krængning opnås tit 6.5kh. mange har det med at overdrive farten på deres båd, jeg læste om en Lynæs 18, som angiveligt krydsede med 6-7kn og ligeså for motor. Din båd er jo spidsgattet og har dermed ikke megen bæring agter, men om din vandlinie ændres nævneværdigt ved det ? Rent teoretisk skulle din motor altså rotere ca. 3000omdr. ved fuld gas. Så skulle resten passe.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 23 dec 2012 11:43
Din motor er jo opgivet til 3000 omdr. ikke 2300 og der er jo et stykke vej fra 2000, men over 6kn kommer du nok ikke. Det er jo ikke givet at din båds facon er optimal. Min egen Evasion med 48hk er ikke let at få over 6kn, det sidste gas sætter bare røven ned. For sejl med lidt krængning opnås tit 6.5kh. mange har det med at overdrive farten på deres båd, jeg læste om en Lynæs 18, som angiveligt krydsede med 6-7kn og ligeså for motor. Din båd er jo spidsgattet og har dermed ikke megen bæring agter, men om din vandlinie ændres nævneværdigt ved det ? Rent teoretisk skulle din motor altså rotere ca. 3000omdr. ved fuld gas. Så skulle resten passe.


Det har du ret i og min båd sætter også bare røven ned når jeg kommer over de 2300 rpm. Jeg er som sådan også tilfreds med farten, Det skal jo være så sjælen kan følge med, men det undrer mig bare at andre både af samme type, med ca samme antal Hk har en march hastighed der er næsten dobbelt så høj som min.
Din båd er ret smal agter, mens nyere konstruktioner har bedre bæring agter. VIKSUND både er oprindeligt fiskerbåde og man har nok lavet den agterende for at ligge roligere på vandet undet sejlads/ fiskeri, ikke så meget elevatoreffekt med søen agter ind, hvilket også var tilfældet med de berømte Colin Arcer redningsskøjter, som var ret skarpe for og agter, og man fiskede meget på havet, og tilstræbte de bedste både, til det brug.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nogle Virksund har sådan en plade her agter, vel for at modvirke, at den trækken røven ned.
Men den har du måske også?
Men kan du stilles ved nuværende fart, er det jo nok også det mest økonomiske.
mvh jens

Skrevet af je__ns på 23 dec 2012 13:37
Nogle Virksund har sådan en plade her agter, vel for at modvirke, at den trækken røven ned.
Men den har du måske også?
Men kan du stilles ved nuværende fart, er det jo nok også det mest økonomiske.
mvh jens



Ja jeg har godt set andre med denne plade og har også overvejet den mulighed.
Og ja, jeg kan godt klare mig med nuværende fart. Den bruger ikke mange liter i døgnet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis