Langsom båd

Hej
Jeg er den glade ejer af en Viksund 27 fods motorsejler. Den vejer lige under 3000 kg
Motor: Sole Diesel Mini 33 (33 hk)
Gear: Ronin-v med reduktions ratio 2.28:1
Propel: 4 bladet fast propel

Problemet er at når motoren går omkring 2000 omdrejninger så sejler båden kun 4 knob.
Det vil jeg mene er lige i underkanten. Andre med samme bådtype / Motorstørrelse snakker om 6 - 8 knob.
Nogle der har en ide om hvad der er galt. Motoren kører uden problemer. Der er ingen begroning på båden. Kan det være gearet der er i "stykker"? Eller propellen der er for lille? eller andre ting?

På forhånd tak
Razols
Hej Jeg er den glade ejer af en Viksund 27 fods... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kvadratroden af vandlinjelængden i meter ganget med 2,44 er den mest præcise tommelfingerregel.

Rudes propeller er nu også gode.. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det ændre da hastigheden lidt, har en båd med vandlinjelængde på 7,5 og med den regel har jeg en max på 6,7 knob

men max hastighed er 5,7 knob med "fuld skrue" (3200 omd.) og et forbrug der :-( men sejler jeg 4,5 knob (2200 omd.) bruger jeg ca. 1,5 l diesel i timen - hvor det nok er dobbelt op med "fuld skrue" - så for mit point of vue er max. uinteressant - sejler så mest for sejl så er et andet pointe

Det var så lidt OT men mere for at skrive at max hastighed er måske uopnåeligt da der er mange faktorer der spiller ind, ved at min "skrue" passer til båd/gear - men du bør kunne få en eller to knob mere i max hastighed.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Det er kun en vejledning.. den formel.. flere ting spiller ind, men så bliver det for avanceret for mig.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så er jeg tilbage igen...
Gearet fejler intet, Har fået undersøgt propellen, den fejler intet og ifølge Korsør propeller er det den optimale propel der sidder derpå nu. Jeg har ikke fyldt båden op med tunge ting og sager.
Ifølge andre Viksund 27 ejere og Viksund fabrikken i Norge så er bådens march-hastighed omkring 7 knob. Så det eneste der er tilbage er vel motoren. hvad kan gøre at den ikke leverer det den skal???
Kvaliteten på brændstoffet er ok. Dieselfilteret er nyt.
Motoren bliver ikke varm. Den ryger / oser ikke.
Den starter fint.
Kan det være ventilerne der ikke står rigtigt?
Dyserne der skal renses/trykprøves?
Kompressionstest? (Burde vel ikke være nødvendigt når den starter fint ?)

På forhånd tak og glædelig jul

Hilsen
Razols
Hvis din motor kan komme op på max o/m så fejler den ikke noget. Når den opføre sig, som du beskriver.
Nu ved jeg ikke hvad max o/m er på din motor.
Men måske en diselmekanniker, kan presse lidt mere ud af motoren, ved at justere den op.
Jeg tror ikke rigtig at det vil hjælpe, at justere ventilerne, kun hvis de står så stramt at de ikke lukker tæt, men så ville motoren sikkert gå dårligt.


Hvad måler du farten med?

mvh jens

Annonce
Hej Jens
Farten er målt med 2 forskellige gps´er samt en log (Mod & Med strømmen)
Jeg kan sagtens gå max fart på motoren uden problemer.
Så du mener at man kan justere moteren til at yde lidt mere? (Går ud fra at det er brændstofpumpen der skal justeres?)

Hilsen
Rasmus
du kan da give den en smule på skruen, nu kender jeg ikke din motor.
men en diesel ræv kan hurtigt finde den lille magiske skrue

men det nytter jo ingenting, for du får jo ikke flere rpm, eller jo det gør du, men det holder den ikke til..

for mig lyder det som om, du sagtens kan få den op på max. rpm?
Hmmm Hvis det ikk er motoren, Gearet, Propellen, Vægten eller begroningen der er problemet...Hvad er det så? :-)
Hvismotoren kommer op i omdrejninger fejler den ikke noget. Havde der været noget galt med motoren, sådenikke kan yde de hestekræfter og den NM den skal, så ville den ikke komme op i de omrejninger den skal.
Alt andet lige, så vil en propeller optage et givent antal HK og have et givent forbrug af NM ved et givent omdrejningstal.

Meget peger i retning af, at der er for stor modstand mod frendrivningen (skrogform etc), for ringe vandtilgang til propelleren, eller at det er en for lille propellert.

Der er vist ikke nogen, der kan finde ud af at lave en formel for, hvor mange HK en propeller optager ved et givent omdrejningstal. GOM havde for nogen tid siden en tråd, hvor han skulle finde ud af, hvilken stigning han skulle have på propelleren til hans 10 HK påhængsmotor på hans båd. I den anledning søgte jeg højt og lavt på nettet efter noget brugbart, men fandt INTET.
Efter læsning af Bådnyt mm forsøgte jeg selv at lave nogle formler udfra bestrøget areal, teoretisk energitilførsel til den bestrøgne vand etc, men jeg kom ikke i mål med formelen. Bl.a på grund af tidsmangel.
Kan ske jeg får tid til at forsøge igen i løbet af julen, men ellers er ideen givet videre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis motoren kan nå op på dens max o/m, er der ingen grund til at justere på den.

Kunne propellen være beskadiget, eller en tidligere ejer har fået ændret stigningen, så den ikke passer med den der er påstemplet.

Måske skulle du bare glæde dig over din motor går perfekt, og så sejle den knob eller to langsomere


mvh jens
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis