tikken fra motorrummet

hej

min bil er begyndt at tikke fra motorrummet, specielt når den trækker op i fart.

det startede da jeg skulle køre hjem fra fyn, der begyndte den at tikke fra motorrummet, og jeg kommer straks i tanke om at jeg havde glemt at fylde motorolie på som jeg skulle have gjort for nogle uger siden (dumme mig). da jeg kommer hjem fylder jeg så motorolie på og kører en lille tur med den for at den kunne smøre sig selv lidt.

Men den fortsætter med at lave den samme tikkelyd? nu har jeg kørt omkring 200km siden jeg fyldte olie på den, og den tikker stadig.


Den tikker meget når jeg trækker op i fart, men når den ikke har modstand er det sjælden jeg kan få den til at tikke.

er der nogen som kan hjælpe mig?
hej min bil er begyndt at tikke fra motorrummet... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder klogt...

Mvh. Jakob Jørgensen
Så ro på nu. Lyste olielampen og lyser den som den skal når du starter bilen. Hvis bensinen har forkert oktantal kan det afstedkomme en sådan lyd. Har selv prøvet det med en Toyota Avensis der er meget følsom med dette. Skiftede til andet bensinmærke og det var væk. Du kan også se på tændrørene. hvis de er meget slidte, altså for stor elektrodeafstand, kan det også give denne virkning.
God jagt.

 varmetossen

jeg var ved min mekaniker og jeg gjorde ham opmærksom på et rør som sad løst, som han mente var problemet. fordi at ventilerne nemt kan høres så snart der er det mindst hul indtil moteren. røret er på størrelse med en 1 eller 2 krone i diameter.

jeg har lige været ude for at se om røret kunne spændes fast igen, jeg kunne lige komme til med en svensknøgle, men gevindet virkede til at været godt rustest, men jeg kunne rive røret ud, også kan jeg fortælle jer det larmede for alvor min mekaniker og jeg er næsten et hundrede på det er der problemet ligger.


men jeg har da stadig lært min lektie hvad angår olieskift nu. jeg havde allerede i tankerne at måtte forlade min bil efter jeres skræk historier om at skifte motor

jeg skal nok skrive i tråden når problemet er ordnet + billede for dem som skulle være interesseret
Er der nogen der vil skrive under på at sådan en motor er forsynet med ventilløftere?
Kontroler oliestanden tit og ofte og kør så til den brækker sig så kan du jo overveje om det kan betale sig at ofre en dyr rep.
René
lyder desvære som de andre herinde siger. at du har smadret hovedlejer/plejllejer. Men når det så er sagt er det jo ikke så svært at pille bundkaret af. og se hvor meget skade der er sket. en sjælden gang er man heldig at kun lejeskålen er død. og de kan skiftes relativt nemt(plejllejer) og lidt sværere for hovedlejer. Men når du nu har kørt flere 100 km siden er skaden nok sket. men som sagt. hvis krumtapsøler og plejlstænger ikke er revede og eller blå pga. af overophedning. så kan du måske nøjes med nye lejer.

hvor meget olie hældte du på?

nogen gange hvis en motor har mistet olietrykket. skal de hydrauliske løftere først luftes ud igen. det er ikke altid maskinen kan det ved alm kørsel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis