tikken fra motorrummet

hej

min bil er begyndt at tikke fra motorrummet, specielt når den trækker op i fart.

det startede da jeg skulle køre hjem fra fyn, der begyndte den at tikke fra motorrummet, og jeg kommer straks i tanke om at jeg havde glemt at fylde motorolie på som jeg skulle have gjort for nogle uger siden (dumme mig). da jeg kommer hjem fylder jeg så motorolie på og kører en lille tur med den for at den kunne smøre sig selv lidt.

Men den fortsætter med at lave den samme tikkelyd? nu har jeg kørt omkring 200km siden jeg fyldte olie på den, og den tikker stadig.

Den tikker meget når jeg trækker op i fart, men når den ikke har modstand er det sjælden jeg kan få den til at tikke.

er der nogen som kan hjælpe mig?
hej min bil er begyndt at tikke fra motorrummet... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Hvis din motor har været kørt tør for motorolie , har du været heldig at den stadig kan starte og kører ---- det næste som kan ske er at den "sparker" et ben ud af siden på din motorblok - og så er den motor helt færdig (lige på 1 sec.) ----- spild ikke penge på at købe olie og fylde på MEN find en brugt motor og få den udskiftet hurtigt ..
trist trist , men det er altid mere besværligt og dyrt at "glemme" kontrol af olien når man ved at den bruger det...............

nb/ du kan ikke helbrede den motor igen med nogen form for olier eller andet .............Kun udskiftning .....
mvh
john

mvh
John - kører selv Ford Mondeo 1,8 benzin
det hjælper dig ikke en skid nu, men da du opdager lyden, kommer du i tanken om at den nok mangler olie, så du køre hjem og fylder på?
Havde nok valgt og køre ind til siden og finde noget olie, sgu nok ikke køre hjem med en bil uden olie på.

det er let og være bagklog, har gjort det til en vane og tjekke olie, vand osv om søndagen, der må bilen som regl ikke køre de første timer man er vågen alligevel.

Du kunne jo forsøge, at hælde Swedol på, du spilder da højst 149 kr
Om det vil hjælpe aner jeg ikke, men holder det bare en brøk del, af hvad de lover, burde det da levetidsforlænge din motor en anelse.
http://www.harald-nyborg.dk/p2283/s...ling-1-ltr

mvh jens
Jens jeg tror jeg vil give det et forsøg.
... Hold kæft hvor er du doven!

Annonce
swedol. den kan sikkert ikke rede revert hovedleje og plejstangsleje.
men måske kan halte hjem på den swedol.
inden at man skal have ny motor i. (brugt motor)

det kan også tyde på at ventilerne klapre.!
Vil et defekt krumtapleje eller plejlstangsleje ikke mere lyde som en banken frem for klapren?

Jeg tænker mere som hans2.hansen. Det kan være ventilløfterne der klaprer. Det er jo det øverste sted i motoren og nok der den først vil mangle smøreeffekten. Selvom der ikke er noget olie at spore på pinden, kan der godt gemme sig noget i bundkarret alligevel, så de nederste dele er smurt.

Måske det var værd at udskifte ventilløfterne inden du begiver dig ud i et decideret motorskift. Uanset vil jeg da råde dig til at få en motorkyndig til at kigge på den inden du bestiller en motor hjem. Det er svært/umuligt at beskrive en lyd, så alle svar du får her vil gå på ordet "klaprer", hvilket man normalt bruger om ventiler.

Held og lykke med den.

Mvh. Jakob Jørgensen
det er i hvert fald ikke en banke lyd der kommer. tænkte også om det ikke var ventilerne, da det lyder lidt som når man lige har startet bilen om morgenen og den så nogle gange tikker lidt.

kan de skiftes ud, eller det nemmere at købe ny brugt motor?
De kan skiftes. Klart nemmere end at skifte en hel motor.

Du skal dog gøre dig klart om motoren i det hele taget er værd at reparere på, hvis den "spiser" olie i stor stil.

Det lyder som om, at du er lidt ny indenfor bilreparationer. Kender du ikke en du lige kunne spørge til råds inden du beslutter dig? Som sagt er et spørgsmål som dit umuligt at svare præcist på via en beskrivelse.

Vi gætter allesammen :-)

Mvh. Jakob Jørgensen
Ja jeg er temmelig ny, har kun haft egen bil i 3 år, og interesserer mig ikke så meget for det super tekniske ved biler generelt.

men er meget glad for den hjælp/forslag jeg har fået indtil videre.

jeg har en kammerat som skulle skifte trækaksel her i weekenden da den også larmer når jeg drejer hehe.

men tror jeg kører til mekanikeren for at høre ham.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis