ford 4550

som nogen nok husker, fik jeg den hjerneblødning at købe mig en rendegraver som erstatning for min gamle volvo BM 425.
og såm nævnt i et andet indlæg er den med konverter og har lidt problemer.
nu har jeg endelig fået tid til at hive uhyret fra hinanden, men er i tvivl om hvordan dælen jeg finder ud af hvad der egentlig er dårligt, pumpen ser umiddelbart rimelig ok ud, men konverter har tydelige mærker efter hårde indkoblinger. men hvordan konstaterer jeg om den er slidt op. lidt symptom beskrivelse

maskine kan godt bakke, kommer ikke igang straks men der skal lige lidt omdr. til. for at få den til at køre frem, skal den være godt og grundig varm og ha max omdrejninger for at få den i "hak" så den kan køre frem, når først den er kommet i gang, kan den godt sætte igang med "lave" omdr. indtil jeg skifter retning, så skal den igen ha max omdr. for at køre frem.

det er hakket her jeg erbekymret for

er der noget der har et fif eller råd, jeg er gået på jagt efter anden pumpe og konverter, men hvis nogen skulle ha et fif til hvordan jeg ser hvilke dele der er udslidte modtages de med kyshånd

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver pumpe, hvad mener du så helt præcist?
Jeg kan se, at du ikke har skilt frontpumpen ad. Det kunne selvfølgelig godt være den.
Er det et regulært automatgear?
Jeg har været ude for noget lignende med primært 3-bånds Borg Warner, hvor det var envejskoblingen, der var for slidt.
Det virkede lige præcist som du beskriver. Det betyder at du skal have hele kassen af og have den skilt ad.
Men uden en tegning og rep.håndbog er det lidt uoverskueligt.
Jeg tror ikke fejlen grundliggende ligger i converteren.
Der er dog også en mulighed for, at fejlen ligger i ventilhuset, som skal pilles neden ud af kassen, hvis der er adgang. Med det udseende converterens tappe har, er der helt sikkert fragmenter inde i systemet og dermed ventilhuset, som på ingen måde bryder sig om metalsplinter.
I min optik er der ikke mange muligheder for at slippe for at skille hele baduljen ad.

Med venlig hilsen
ktm

med pumpe så mener jeg den man ser inde i "gearkasen" den betegnes som pumpe for konverter når man søger på reservedele.
nej ikke automat, den har 4 frem og 4 bak, styret af et omskifterhåndtag til frem/bak

hvad mener du med envejs kobling ? og kassen ?
jeg er ikke bange for at skille noget af , for der er pt. 2 muligheder med den, virk eller skrot

mvh

Gert Møller

her er et par billeder mere
det ene er af pumpe og ventilhus
det andet er af det der gemmer sig bag ventilhuset 3 er en tegning over komponenter i konverter det 4 er tandhjul mm i gearkasse

TV pumpe, th ventilhus

har en ide om at den "klump" er den kobling du beskriver

komponent 18-34 på tegningen her under betegnes som en kobling i oversigten til denne tegning

mvh

Gert Møller

Skrevet af Gert.m på 29 aug 2012 15:40
med pumpe så mener jeg den man ser inde i "gearkasen" den betegnes som pumpe for konverter når man søger på reservedele.
nej ikke automat, den har 4 frem og 4 bak, styret af et omskifterhåndtag til frem/bak

hvad mener du med envejs kobling ? og kassen ?
jeg er ikke bange for at skille noget af , for der er pt. 2 muligheder med den, virk eller skrot

Pumpen er så det jeg kalder for frontpumpen, idet nogle automatgearkasser også har en "rear pump"

Envejskobling ligner et kugleleje og tillader skift af omløbsretningen i systemet. Det er ikke sikkert at den har dette, men er der en eller to, ligger det/de inde omkring planetgearene.

Med kasse mener jeg automatgeaKASSE, ren og skær dovenskabelighed

Den type gearkasse er nok langt mere lignende, det man bruger i både. Så måske en bådmotormand ved meget mere om det.

Skrot ville være synd og skam

Med venlig hilsen
ktm

Hvad er 23 og 62 på den nederste tegning.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Skrevet af ktm på 29 aug 2012 16:12
Hvad er 23 og 62 på den nederste tegning.

23 er et nav. og 62 er et tandhjul.

mvh

Gert Møller

det her kaldes samlet for en kobling

mvh

Gert Møller

ved ikke hvad det har af betydning men. når den sættes i bak pisker den voldsomt olie rundt i kassen, men ved frem er der kun en svag boblen.

eller sagt på en anden måde, i bak blir jeg pladret til med olie hvis oliedæksel er af, men ved frem sker der intet

mvh

Gert Møller

nå så fik jeg dommen fra vores lokale newholland mekker, lille kobling samt pumpe og konverter skal skiftes, pris på den kedelige side af 15000,-
Men men men man har jo altid noget i baghånden
har fået en brændt rendegraver for at fjerne den helt. så jeg piller de stumper af jeg skal bruge, tømmer den for olie og stiller resterne ved kørefast vej og så henter en jernkræmmer den.
hvad er hagen ved det? jo jeg skal ned syd for skælskør for at hente det, lidt af en tur når man bor på bornholm.
men ok pengene for jernskrottet skulle gerne dække billetten og det er lidt sjovere end at give 15000,- + for stumper skal nok vende tilbage med en status når jeg engang kommer hjem

mvh

Gert Møller

ja så kom jeg hjem efter en aktiv weekend med demontering af en brændt rendegraver alle de stumper jeg skulle bruge er intakte og som nye, så nu skulle der være håb for at uhyret kommer til live igen, det vil de næste par dage vise

men vil da hilse og sige det er en både hård og lang tur fra Bornholm over Sverige til Stigsnæs (med base i Mullerup) og min lille Golf fik da også lov til at bestille noget på hjemturen, ud over det meste af mit værktøj, donkraft, motorkran mm. så kom der også lige en graveskovl på traileren.

så ud over gode stumper til min grave maskine lærte jeg også 2 rigtig rare mennesker at kende

mvh

Gert Møller

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis