Hjælp en amatør: Lys i 3 lamper hver for sig og 1 stikkontakt

Håber I kan hjælpe en ven i nød, jeg har prøvet at få lys i mine 3 lamper hver for sig i køkkenet plus 1 stikkontakt uden held.
Jeg har kun haft held med at få lys i alle 3 lamper, hvor der så er lys i 2 lamper ved tryk på en kontakt. Så jeg mangler lige den sidste hjælp til at få det til at virke…

Vedhæftet et billede over kontakten…

De ledninger som kommer fra væggen er følgende;
3 røde (den ene er mere rød end de to andre, ses øverst på billedet til venstre...)
1 brun
1 blå


Håber I kan hjælpe en ven i nød, jeg har prøvet at... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi er fuldstændig enige. Udover de 349 kr. kommer lidt viden i brugen af prøvepindene.

fase


OBS!!! I den dobbelt afbryder, er ledningerne brun og rød i samme side, forkert på tegning...



I den dobbelt afbryder er der ikke mulighed for at skifte over til de "ledige" klemmer med f.eks. en rød og brun (den brune vil så skulle være en ekstra "lus") ledning...

Det var nemlig sådan jeg troede det skulle være løsning på problemet. Men der er IKKE mulighed for at sætte ledninger i alle klemmer på den dobbelt afbryder. Den dobbelt afbryder har nemlig kun 3 steder hvor der kan sættes ledninger i, og ikke 4.

se billede som eks.

lidt rodet men ok

her er et billede hvordan det bør monteres (jeg fralægger mig ethvert ansvar da jeg ikke kender din installation)



den øverste afbryder er på mit billede en korrespondance afbryder så se bort fra den nederste klemme på den.
den miderste skulle være som din (måske en ældre udgave)
stikkontakten er med jord (som loven foreskriver i dag )

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
det kan iøvrigt godt være din kron afbryder vender modsat af den jeg viser, men den røde klemme er altid din faste fase og de sorte er dine tændledninger (M)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Skrevet af jenspinddk på 23 aug 2012 13:52


OBS!!! I den dobbelt afbryder, er ledningerne brun og rød i samme side, forkert på tegning...



de 2 røde i den dobbelt går de i samme klemme? De skal være i hver af deres klemme ellers tænder du 2 på samme kontakt?

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Er prøvet uden held. Så lyser kun den ene lampe udefra de to røde.
Skrevet af jenspinddk på 23 aug 2012 19:35
Er prøvet uden held. Så lyser kun den ene lampe udefra de to røde.


prøv at montere det ud fra det billede jeg har lagt ind, din fase er med garanti sat forkert i din kronafbryder

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg prøver i morgen når der er mere sollys :-) Hvad med lampeudtag, skal den ene skiftes til p?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis