Hjælp en amatør: Lys i 3 lamper hver for sig og 1 stikkontakt

Håber I kan hjælpe en ven i nød, jeg har prøvet at få lys i mine 3 lamper hver for sig i køkkenet plus 1 stikkontakt uden held.
Jeg har kun haft held med at få lys i alle 3 lamper, hvor der så er lys i 2 lamper ved tryk på en kontakt. Så jeg mangler lige den sidste hjælp til at få det til at virke…

Vedhæftet et billede over kontakten…

De ledninger som kommer fra væggen er følgende;
3 røde (den ene er mere rød end de to andre, ses øverst på billedet til venstre...)
1 brun
1 blå


Håber I kan hjælpe en ven i nød, jeg har prøvet at... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Altså lamperne vil virke hver for sig, hvis de monteres i m1 og p?
Rigtig forstået ;-)
Skrevet af jenspinddk på 22 aug 2012 22:46
Altså lamperne vil virke hver for sig, hvis de monteres i m1 og p?
Rigtig forstået ;-)


sandsyneligvis  det er jo svært ud fra billeder at gætte hvordan det er monteret hele vejen.
 
jeg har nu siddet med skærmen helt oppe ved næsen for at se hvad farver du har på ledningerne, mest fordi du siger der er en der er mere rød end de andre, det kan sagtens være en ældre udgave af installations kabel. har du selv flyttet eller monteret ledningerne i afbryderne? hvis du ikke har rørt noget så lad endelig være med at flytte noget,
 jeg har i min tid set den meget røde være brugt til næsten alt i en installation, (fase, nul, tændledning, mellem ledning, og jord) og det kan give selv en uddannet elmand med måle instrumenter, grå hår i hovedet

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

for at du kan være helt sikker på hvordan det hænger sammen skal du nok ha løsnet lampestederne og se hvad farve ledninger der er monteret i dine P og M klemmer.

ud over det så skal du ved dine afbrydere + stikkontakt have luset fasen igennem på de røde klemmer, ellers får du intet til at fungere rigtigt.
men efter endnu engang at have nærstuderet billedet, så syns jeg at jeg kan se nogle sorte ledninger ??
og de er alle monteret i P klemmer, hvis det er tilfældet kan du godt skrotte tanken om at brun kun er fast fase. for så er din fase nemli sort.

jeg kan ikke rigtig se fornuft i ledningerne,

i din stikk er der monteret 1sort og en blå,
i din kronafbryder er der monteret en sort i hver af M klemmerne og i P klemmen er der rød og brun
i din 1 pol afb. er der i P klemmen monteret 2 sorte og i M klemmem 1 rød

ser jeg forkert ??

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Pol søgeren lyser når jeg rører den øverste brune/sorte. Derfra er der så lavet "lus" ned til de andre afbrydere, som også har en rød ledning.
Skrevet af jenspinddk på 23 aug 2012 06:41
Pol søgeren lyser når jeg rører den øverste brune/sorte. Derfra er der så lavet "lus" ned til de andre afbrydere, som også har en rød ledning.
Den øverste brune/sorte er så fasen. Er du sikker på at polsøgeren lyser kraftigt nok, når du rører fasen. Den kan snyde dig, fordi der ikke skal meget til at få den til at lyse. Prøv at sætte noget i stikkontakten for at se om den virker. Er det tilfældet er fasen tilstede. Så er der kun de tre "røde" ledninger tilbage, og hvis du ikke har haft installationen skilt ad, skal du kunne finde tilslutnigen til lamperne i lampeudtagene. Prøv med et stykke ledning og en fatning med en pære i, at se om du kan finde de spændingsførende ledninger i lampeudtaget.


fase
Annonce
I aftes prøvede jeg også at bruge pol søgeren i lampeudtaget og der lyste den når jeg rørte ved P. Og så lyste den også når jeg rørte ved m1, når lampen var tændt.
N lyste selvfølgelig ikke...

Så vil skade noget at sætte en af lamperne over på P istedet for m1?
Nej, det sker der ikke noget ved. Du kan højst komme ud for at lampen lyser hele tiden.

fase
Den lyste desværre hele tiden der jeg sætte den over på P...

Jeg kom til at tænke på om jeg skal have fat i en krydsningsafbryder istedet for en dobbelt korrespondance afbryder?

Eller må jeg bare lev med begge lampesteder enten er tændt eller slukket. alternativt vil jo så være der skal trækkes nye / flere ledninger???
Den lyste desværre hele tiden der jeg sætte den over på P...

Når lampen lyser hele tiden ved at montere den på P og N, har du forbindelse til fase og nul.

Jeg kom til at tænke på om jeg skal have fat i en krydsningsafbryder istedet for en dobbelt korrespondance afbryder?

Er du sikker på at det er en dobbelt korrespondance afbryder. Hvis det er det, kan den ikke erstattes af en krydsningsafbryder. På dit billede og efter din beskrivelse må det være en kroneafbryder, ellers kan du ikke opnå tre tændinger.

Eller må jeg bare lev med begge lampesteder enten er tændt eller slukket. alternativt vil jo så være der skal trækkes nye / flere ledninger???

Jeg kan ikke uden nærmere beskrivelse og/eller billeder af lampestedernes bagside, give mere hjælp. Har det virket som du beskriver det, og har du haft det skilt ad? Efter dine oplysniger bør der være ledninger nok.



fase
ska vi ikke lige slå fast at hverken krydsningsafbryder eller dobbel korrespondance afbryder skal bruges til det her.
(med mindre der er andre steder lyset tændes) der skal bruges en Kron afbryder intet andet.

hvis det er en dobbel korrespondance tænding du har, så drop at rode med det selv og få en trikker ud.

og sidst men ikke mindst en polsøger er en fin skruetrækker, men du må ALDRIG stole på den når det kommer til spænding i din hus installation. hvis man vitterlig vil rode med ledningerne selv, så brug de 349 kroner et sæt prøve pinde koster

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis