Spær fladt tag -tilbygning


hej stå og tænker på at bygge lidt til på mit hus. da jeg har et vinkel hus hvor der er oplangt til at bygge 2 vægge op og smide et fladt tagpap tag på . ca 35 kvm.

Mit spørgsmål er tænke lidt på spær . tilbygning bliver 5,5 x 7,5
Spændet på spær bliver ca 5m
tænke på at lægge 45 x 295 spærtræ op med 60 i imellem på en rem   ( taghældningen vil bliver 20 cm over de 5,5 m ) så det bliver meget lille hældning.   Men er 295 nok til at bære sne osv. på sådan en spænd.  eller er jeg ude i og skal have lavet spær fra en spærfabrik  .

hej stå og tænker på at bygge lidt til på mit hus.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo altså spær - som er bærende.

Det er ikke nok blot at klaske en pind ovenpå en planke med et par x-finersplader.

Jeg kan se at Ringsted Spærfabrik kan lave nogle spær ved at samle dem med tandplader. Men jeg er ret sikker på at de to stykker træ trykkes/spændes sammen samtidig med at tandpladerne presses på. Og antal og placering af pladerne er ikke ligegyldig.

Fordi det færdige bjælke skal fremstå som én enhed.

Hvis man selv vil lave dem vil jeg tro at det nemmeste er at spænde de to planker sammen - med lim imellem. Sammenspændingen kan ske ved indskruning med passende skruer med passende afstand. Skruerne bliver siddende jo!
Der er da intet galt med at "lave" sine egne spær, ved at påmontere krydsfinersstrimler på siden af, og som overlæg i mellem på planker. Det vil da være væsentlig stærkere end et par sømplader på siderne.
Skal den toppes, så limer man også bare krudsfineren fast til plankerne.

En ganske udemærket måde at lave højere spær på, og de kan så forøges med den højde man har lyst

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø

Næe.

Man kan osse lave sine egne "limtræsbjælker" - uden lim.
Men bare ved at sømme et par krydsfinerplader på siden af "bræddestakken"
Men hvordan mon det lige bliver med styrken - og nedbøjningen?



bare lad den blive stående på jorden.

Så kan der vel ikke komme nogen nedbøjning;-)

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Jeg vil nu ikke mene du kan bygge dine spær så høje som du vil uden at forholde dig til bredden af spærret.
Hvis du har et meget højt spær, men smalt, vil det være risiko for at spærret kipper, da der ikke er noget stivhed i spærret. Man skal i hvert fald huske at stive konstruktionen godt af.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Skrevet af dan yh på 18 aug 2012 21:37
Jeg vil nu ikke mene du kan bygge dine spær så høje som du vil uden at forholde dig til bredden af spærret.
Hvis du har et meget højt spær, men smalt, vil det være risiko for at spærret kipper, da der ikke er noget stivhed i spærret. Man skal i hvert fald huske at stive konstruktionen godt af.

Hvis man samler to bjælker for at få dem højere skal de limes, helst med PU lim og skrues sammen.

Konstruktionen bliver stivet af når tagpladerne bliver sat på.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis