Defekt og ulovligt el

Min datter og svigersøn har købt et ældre hus fra 1919 (murermestervilla) Da de overtager huset virker ikke meget af elsystemet. De ringer til mig, og jeg kommer og tjekker, halvdelen af stikkontakterne virker ikke, dem der virker er der fase i nullern, kabeler kommer ud af vægen uden en indmuret dåse osv. Et 380 volt kabel går ned igennem skorstenen. De ringer til ejerskifteforsikringen, som desværre ikke kan hjælpe dem. Mægleren afviser ansvar. Forsikringsselvskabet sender dog en elektrikker der går det hele igennem, og ikke uvenet finder mange fejl, bla, er grupperne placeret forkert.
Hvad gør vi, papierne er underskrevet inden det obligatoriske elsyn trådte i kraft. Har synsmanden et ansvar, bla kan han på loftet se 380 kablet forsvinde ned i skorsten?
Med venlig hilsen 
Steen
Min datter og svigersøn har købt et ældre hus fra... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dunkelkrudt: Nu sagde din installatør et "første generations HF-relæ". Det er en udbredt misforståelse at HFI-relæer er ulovlige. Skal der sættes et nyt op i dag skal det være et HPFI-relæ, men sidder der et eksisterende HFI-relæ vil det være fuldt ud lovligt.

Mht. placering af tavlen er reglerne ikke lavet om - så enten er det lovligt eller også er det ikke. Det har ikke noget med eleftersynet at gøre.

Hvis du skal bruge noget "skyts" i en eventuel sag, så få din installatør til at lave en rapport med henvisninger til de paragraffer han mener er brudt - alternativt så tag en stribe billeder og læg dem op herinde; så er jeg overbevist om at de nok skal blive kommenteret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis