Afløb i kælderskakt, hvordan skal det laves?

Hej.

Jeg har en kælder nedgang/Skakt, hvor der er et afløb i bunden, jeg har så haft afløbs risten oppe for sat hånden ned i hullet, selve hullet er der sand/jord/ler i, dog er der et lille rør som går ud til den ene side, men hvis jeg stikker hånden langt nok ind, så kan jeg mærke det er stoppet til med netop sand/Jord/ler...

Min bangeanelse, siger mig så er det måske bare er et rør som går ½-1m ud fra selve risen og derefter bare går ud i jorden/Ingenting..


Dette er efter min mening ikke helt optimalt til en kælder nedgang, hvor der til tider kommer en del liter vand ned..

Hvordan ville sådan et afløb skulle laves i dag? - Skulle røret føres ud i en sivbrønd hvor det lige så stille trækker ud i jorden eller hvordan?

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen kloak-mestre eller entreprenører herinde?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

der er flere løsninger på dit problem, men det kommer an på mange ting, hvor dyb er trappen i forhold til terræn? er der omfangsdræn? er der en sandfangsbrønd i nærheden?

kan du smide et par billeder op og evt en skitse over dine øvrige afløbsinstallationer?
Den er ca. 2m under terræn. Ingen dræn eller sand fangsbrønd.

Be Smart - Not Stupid..

Jamen der er ingen andre afløb i nærheden, hvor det ikke er meget besværligt at grave hen til. Men en sandfangsbrønd kræver den adgang til kloak eller kan den placeres hvor som helst hvis der skal oprettes sådan en?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

som udgangspunkt skal dit afløb tilsluttes en sandfangsbrønd, enten en eksisterende eller en ny, hvis ny så skal brønden derefter enten tilsluttes det øvrige regnvand, eller føres til en faskine, men det virker umiddelbart som en håbløs idé at lave en faskine i den dybde fordi den sikkert ikke vil kunne trække noget som helst

dit afløb kan evt osse tilsluttes spildevandsledningen, hvis der nu evt er et andet afløb i kælderen

det er blot 2 forskellige løsninger, men det er umuligt at give dig den rigtige løsning uden at ha set det.

men men men... det er absolut ikke lav-det-selv arbejde, så få fat i en aut. kloakmester
Annonce
Altså det kan kobles til afløbet fra køkken, toilet osv, som går i kælderen..

Be Smart - Not Stupid..

ja hvis der er højde nok til at du kan få fald på det...

men få nu fat i en kloakmester så du ikke får problemer

Hej    hvad er problemet ?  og hvor gammelt er dit hus ?   Kan du ikke sætte en vandslange ned i røret og se hvad der sker,  løber røret ind i huset, så er det sandsynligvis  tilsluttet kælderafløbet

Det lyder som et stor rør 110 mm siden du kan få hånden ½ meter ind i røret.

Er det et plastikrør ?-  Jeg har mange spørgsmål ? -          


Leo
Har ikke sagt en halv
Meter det er nok 75mm, jeg kan få hånden 20cm ind og der er det stoppet, det vender væk mod huset så det er ikke koblet på kælderen. Huset er fra 1946, Kevin gerne vide hvilke
Muligheder der er for at få lavet korrekt afløb.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hej Lyst          Har jeg forstået det korrekt

kælder nedgang/Skakt, hvor der er et afløb ( brønd)  i bunden, Du  har  haft afløbs risten oppe og sat hånden ned i hullet, selve hullet er der sand/jord/ler i.

Det skal renses. dvs. du fjerne  sand jord ler.  Der burde være en cement brønd   30-40 cm .dyb med et afløb væk fra huset.

Hvis der ikke er en brønd,  så er der åbenbart nogen som har lavet sivebrønd i 1946 eller senere  hvorfor man så har lavet et afløbsrør, det kan der sikkert være mange gode grunde til. 

Rens også afløbsrøre med ståltråd eller hvad du kan kommet til med, skrab sand jord ler ud. 

Prøv at skaffe kloartegninger fra kommunen, de kan nogen gang fåes via internettet.

Hvis ingen brønd - må du nok snakke med en kloakmester.               


Leo
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis