Bilen ryster helt vildt og trækker mod højre

Hej folkens

Jeg var igår ude og køre i min Toyota Avensis ´99, og desværre ramte jeg en kansten under parkering (cirka med 10-20 km/t). Da jeg valgte at køre videre, var der ingen symptomer på eventuelle skader, og hverken dæk eller fælge så ikke ud til at være beskadiget.

På vej hjem kører jeg på motorvejen, og der er der til at starte med heller ikke problemer. Efter 20-30 kilometers kørsel på motorvejen med høj fart begynder bilen (også rattet) at ryste, og jeg vælger at trække ind på nødsporet. Min første tanke var, at højre fordæk var punkteret. Da jeg tjekker dækket, er der intet øjensynlingt galt med det.

Jeg vælger at køre videre og efter lidt mere kørsel med høj fart, begynder bilen at ryste meget voldsommere end før og trække mod højre. Jeg standser med det samme, idet bilen føles helt ukørlig, Da jeg tjekker dækket, er der igen ingen synlige skader, og alt ser ud til være okay i forhold til dækket. Men bilen føles helt ukørlig, ryster helt vildt (allerede ved 15-20 km/t) og trækker nu også mod højre.

Heldigvis er jeg ikke langt fra den udkørsel, jeg skal ud af, så med meget lav fart (20-40 km/t) på nødsporet, kører jeg hjemad og parkere bilen.

I dag om morgenen er dækket så punkteret, og det får mig til at tænke, at der alligevel ikke er noget galt med styretøjet. Men med lidt mere grubleri, kommer jeg i tanke om, at sidst mit dæk var punkteret og fælgen flækket, var disse symptomer ikke tilstede. Er det mon mit dæk, den er gal med?

Eller hvad er det ellers? Jeg har tænkt over, at måske trækaksel (herunder kardanled/aksel), bærearme, styre/bærekugle eller hjulleje kan være beskadiget, men kan ikke være helt sikker.

Hvad er jeres bud? Hvad kan det mon være?

På forhånd tak til alle og til dem, der kommer med en henvisning til mekanikeren, er dette allerede planlagt. Jeg vil bare gerne klare problemet hurtigst muligt og gøre mig klogere på, hvilke problemer mekanikeren eller jeg ville kunne komme i møde.

M.v.h Yunus

Hej folkens Jeg var igår ude og køre i min... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
34 cm...  Det går da fint med en Land Rover?  
Nu var det jo ikke, hvad jeg skulle, men hvad andre med borgergryder burde gøre, eller rettere IKKE gøre!

Men jeg fik iøvrigt en anskuelighedsundervisning i afvigte fimbulvinter.
Jeg var ude i meget ujævnt terræn, som var totalt frosset og derved meget hårdt.
De 3 af hjulene kunne ikke holde luft efter den tur.

Med venlig hilsen
ktm

Sådan går det, når man kører på slidbanedæk

Misundelse er en rigtig grim ting, Uldal. Tænk over det!!

Ud over de som sad på min Fordson Major 1956, tror jeg egentlig ikke, at jeg nogen sinde har købt et slidbanedæk.
Men jeg har købt nogle biler med dette eklatante lort, som røg lige i brændeovnen mettevunch.

Med venlig hilsen
ktm

Og så lie en historie fra det virkelige. For nogle år siden var vi på vej hjem fra Tjekkiet og havde pakket bilen om aftenen og lejet en hytte for natten - ferien var i telt - så på en tank i Tyskland kører jeg på en kantsten og der går hul i siden på dækket. Jeg har normalt mere værktøj med end de fleste har i garagen, men ikke lige denne gang. ikke en gang en hjulnøgle. Der sad en motorcyklist på pladsen med tændingsproblemer og efter et par timer opstod den lyse ide. Tændrør = 21 mm akkurat som hjulboltene. Det var så det, men hvor lå reservehjulet. Yes under hele læsset. Vi kom en del timer senere hjem, men det lykkedes da  

varmetossen

Lad mig så også komme med en historie fra det virkelige liv.
I 1975 var vi på ferie i Spanien i en Jaguar MK2 på trådhjul. Vi ville igennem Andorra og som det er sædvane der, så var der ca 50 graders C.
Vi havde været ude og grovæde på en meget spændende og rustik restaurant, og burde vel egentlig ikke køre bil efter den seance.
Da jeg kom hen til min bil, fandt jeg den stående flad på venstre baghjul, og der var mindre end lidt plads mellem de parkerede biler, og det vrimlede med andre biler, der meget gerne ville overtage pladsen.
Nu var rådne dyr gode, og et par ondskabsfulde englændere med en MG på trådhjul, sad grinende og ventede på min reaktion.
Dem der kender til en Jaguar MK2 vil vide, at det er lidt af et job at sætte den op på den originale donkraft, der sidder langt inde i bunden af det stærkt proppede bagagerum. Reservehjulet ligger selvfølgelig helt nede i bunden under AL BAGAGEN. Så skal man med en mukkert slå fløjmøttrikken af, der sidder rigtig godt og solidt fast, efter at have sneget en løs dækplade af, der kræver fuld åbning af bagdøren. Og der var ca 50 graders varme.
Belært af tidligere erfaringer medbragte jeg også den gang, Dæk Pilot til lastvognshjul, som jeg havde liggende under førersædet.

Til englændernes store forbløffelse tog jeg situationen overdrevent roligt og fremdrog min Dæk Pilot, skruede den til dækventilen og pumpede ganske enkelt dækket op, smed den tomme sprayflaske over højre skulder, satte mig ind i vognen og kørte med et svedent smil til de skuffede englændere.
Det er en af de bedre oplevelser med biler, dæk og uheld.

Den "lapning" kørte jeg med i flere år, idet det var umuligt at få trykket af dækket igen, pga ventilen var totalt stoppet.

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis