Bilen ryster helt vildt og trækker mod højre

Hej folkens

Jeg var igår ude og køre i min Toyota Avensis ´99, og desværre ramte jeg en kansten under parkering (cirka med 10-20 km/t). Da jeg valgte at køre videre, var der ingen symptomer på eventuelle skader, og hverken dæk eller fælge så ikke ud til at være beskadiget.

På vej hjem kører jeg på motorvejen, og der er der til at starte med heller ikke problemer. Efter 20-30 kilometers kørsel på motorvejen med høj fart begynder bilen (også rattet) at ryste, og jeg vælger at trække ind på nødsporet. Min første tanke var, at højre fordæk var punkteret. Da jeg tjekker dækket, er der intet øjensynlingt galt med det.

Jeg vælger at køre videre og efter lidt mere kørsel med høj fart, begynder bilen at ryste meget voldsommere end før og trække mod højre. Jeg standser med det samme, idet bilen føles helt ukørlig, Da jeg tjekker dækket, er der igen ingen synlige skader, og alt ser ud til være okay i forhold til dækket. Men bilen føles helt ukørlig, ryster helt vildt (allerede ved 15-20 km/t) og trækker nu også mod højre.

Heldigvis er jeg ikke langt fra den udkørsel, jeg skal ud af, så med meget lav fart (20-40 km/t) på nødsporet, kører jeg hjemad og parkere bilen.

I dag om morgenen er dækket så punkteret, og det får mig til at tænke, at der alligevel ikke er noget galt med styretøjet. Men med lidt mere grubleri, kommer jeg i tanke om, at sidst mit dæk var punkteret og fælgen flækket, var disse symptomer ikke tilstede. Er det mon mit dæk, den er gal med?

Eller hvad er det ellers? Jeg har tænkt over, at måske trækaksel (herunder kardanled/aksel), bærearme, styre/bærekugle eller hjulleje kan være beskadiget, men kan ikke være helt sikker.

Hvad er jeres bud? Hvad kan det mon være?

På forhånd tak til alle og til dem, der kommer med en henvisning til mekanikeren, er dette allerede planlagt. Jeg vil bare gerne klare problemet hurtigst muligt og gøre mig klogere på, hvilke problemer mekanikeren eller jeg ville kunne komme i møde.

M.v.h Yunus

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan jo være dækket der er sprungen i "kassen", så giver det nogle gevaldige rystelser.
Du kan jo prøve at sætte reservehjulet på, så burde det løse problemet.
Dog Bør du få udmålt styretøjet på bilen, så du er sikker på den ikke er blevet skæv i styretøjsmålene.
mvh jens
Som jens også skriver kan dækket meget vel være sprunget i kassen, du kan evt. prøve at pumpe dækket op og køre din hånd over mønsteret på dækket for at mærke efter buler. Hvis der er buler på dækket er det sprunget i kassen.
Det kan også være fælgen har fået et slag og er blevet beskadiget, ved ikke hvad profil dine dæk er, men hvis du ikke har lav profil på, så er dette måske ikke så sandsynligt.

Du har sprængt karkassen. Nyt dæk.
Det er meget almindeligt ved den slags uheld.

Med venlig hilsen
ktm

Pump dækket op. Der er med garanti en stor bule på indersiden. Den ser du ikke i vejsiden. Ud med det.

Tak for alle svarene. Problemet løste sig, da jeg skiftede mit dæk.

Annonce
Morale: Lad være med at køre på eller op over skarpe kantsten, især hvis de er mere end 34 cm høje!

Med venlig hilsen
ktm

Nu kan jeg se, problemet er klaret.

Ellers ville jeg, med tanke på overskriften, spørge, om du er medlem af SF?
Så lad være med at køre til Polen. Deres jernbaneoverskæringer står spm nysatte kantsten. Det er kun een gang man overser det.

varmetossen

Ktm: Ja, det er en god morale. Den kansten, jeg ramte, var dog heller ikke over 34 centimeter høj, men en lavere en af slagsen. Men i det hele taget vil jeg være mere forsigtig, når mine dæk skal i kontakt med noget andet end vejen, fremover.

Vile: Haha, ja. Overskriften passer meget godt til SF og for den sags skyld også adskellige andre partier. Men jeg er også en af dem som synes, de politiske partier her i landet er uduelige. Især nu, hvis man kigger på, hvem der har regeringsposten, og hvordan de optræder, minder det for det meste om et cirkus.

Klaus: Tak for rådet. Det vil jeg huske, hvis jeg en dag ender i Polen. Jeg har skam kørt i mange lande, hvor vejforholdene ikke er noget råbe hurra for, men det er første gang, mit dæk punkterer, og det blev så herhjemme i Danmark, at det skete.
Haha!! Ja den kantsten er nok en kende højere end tilrådeligt at forcere!!
Jeg vil aht senere tilkommende læsere korrigere til " 3-4 cm"
Men godt at du i tide fik løst problemet.

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis