Huskøb - Undertag mørnet, betontegl

Hej,

Håber i kan kaste lidt lyst over dette i tilstandsrapporten:
Undertag er mørnet og der forekommer utætheder samt revner mv. i undertaget som derved mister sin effekt. Note: Undertag må forventes udskiftet eller erstattet af f.eks. understrygning.

Vi får ikke råd til at skifte taget de første 10 - 20 år - og jeg formoder at det er forholdsvis dyrt at få skiftet et undertag (da tegl vel skal af).

Mine spørgsmål:
1. Er det (forholdsvis) let at understryge sådan et tag?
2. Er det muligt at komme til helt yderst? (kommer vel nok an på hældningen)?
3. Hvad er holdbarheden (såfremt det bliver tjekket/vedligeholdt årligt)?

Håber i kan kaste lidt lys over spørgsmålene, for lige nu er vi lidt skræmt

Huset er et 1-plans parcelhus fra 1978 - hældningen er "normal" - ved ikke helt hvad, bedøm evt. ud fra vedhæftede billede.

MVH. Allan
Hej, Håber i kan kaste lidt lyst over dette i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med tanke på at det er et "gammelt" beton tagsten tag, ville jeg måske overveje en understrygning med kit frem for mørtel, eller endnu nemmere, en afrensning af taget, også en overstrygning med kit, tror mig det er nemmer at gå over overstryge på taget, end ligge og kravle rund på loftet for at understryge.

Kan du få hjælp af en tømrer, ville jeg da pille taget ned, lægge nyt undertag også lægge taget igen, det tager måske en uges tid, mod 2 dage for overstrygning, men så er tingene også i orden.

 
Hej Allan.

Det er muligt at understryge taget med fugemasse til ca.150 + moms pr m2 alt efter hvor i landet det er.
Det er ikke muligt at overstryge en betonsten kun tegl.
Understrygning med mørtel er dyrt og holder ikke så længe.
Du er velkommen til at se mere på vores hjemmeside www.esbjergfugeteknik.dk samt få et gratis tilbud på taget.

Håber du kan bruge det til noget?

Med venlig hilsen
Kim Uffe Carstensen

Esbjerg Fugeteknik aps
Specialfirma i over-/understrygning af tagsten samt Papirisolering
Hej Uffe, har set jeres side på nettet. Jeres pris passer meget fint med et andet tilbud på 32.000 kr som jeg fik.

Jeg har været oppe at se taget. Umiddelbart ser undertaget ikke så lænset ud så vi er blevet enige om lige at se det an. det er sådan noge pressenning med tråd i.

Hvis det skal laves så gør jeg det nok selv. Det er let tilgængeligt, også de yderste.

Mvh. Allan
Hvis man ændrer fra skjult tagrende til åben, "koster"det så ikke en række sten ihver side?

 

Nej, man kan sagtens ændre fra skjulte tagrender til synlige tagrender, uden at lave taget kortere.

For det meste er det faktisk ret simpelt, og kan laves over et par weekender.

Læs evt. mere om det her...  Blotlægning af skjulte tagrender
Annonce
Hej Allan.

Det er helt fint.
God arbejdslyst 😊

Du er altid velkommen til at kontakte os hvis du skulle ha nogle spørgsmål.

Mvh Kim

Esbjerg Fugeteknik aps
Specialfirma i over-/understrygning af tagsten samt Papirisolering
Med hensyn til tagrender vil jeg lige påpege at det ikke nødvndigvist er noget skidt med skjulte tagrender, det er nemlig kun når de bliver utætte, og man ikke lave noget ved dem, det er noget skidt.

Hvis træværket som spærender, stern m.m. er i orden,  er det mange gang det billigste, at få produceret en ny kasserende af en blikkenslager, med et understøtningsbrædt skåret mellem spærene, som der sikkert ikke er i forvejen.
Kasserenden må ikke fikseres og ikke  bukkes for skarpt, så holder den i 30 år mere som alle andre zinktagrender.
Det er vel ikke kun utætheder der forbinder skjulte tagrender med bøvl. De er svære at rense og derfor løbercde over når de er tilstoppede

 

Ja, tillukkede tagrender og skybrud giver selvfølgelig en masse problemer med vand i udhænget, men er udhænget fornuftigt opbygget med ventilationsmuligheder, og holdes rene for møg og tætte tagrender, så er det som Orla også skriver ikke nødvendigvis skidt med skjulte tagrender.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også