Ventilation på loftrummet

Hej LDS

Jeg er i gang med at renovere mit gamle tag, hvor der har ligget ondoline plader på, og jeg skal ny have tagpap på i stedet for, mit hus er 12 x 6 m. og der er gitterspær på, taghældningen er ca. 18-20°

samtidig ligger jeg selvfølgelig ny isolering på. mit spørgsmål er simpelt, skal og behøver jeg at ventilere via kip, eller kan jeg "nøjes med ventilation gennem spærfoden, ved vindbrættet og så ud af begge gavle, da disse begge 2 er ud til det fri, dette kunne så gøres med ventilations riste f.eks.

Jeg håber nemlig på det "glatte look" hen over kippen i forhold til tagpap

Håber nogle kan svare på dette

- god weekend
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal ventilere både i kip og langs spærfod og ventilationen skal være jævnt fordelt så der ikke er "lommer" med stillestående luft.

Især ved tagpapbelægning er det nødvendigt med en god ventilation.

Bl.a. Icopal har en god løsning i metal til rygninger, som er løftet lidt op fra tagbeklædningen.

Jeg vil anbefale dig at anvende høvlede og pløjede tagbrædder i stedet for krydsfiner, da det erfares at der er mindre risiko for skimmelsvampeangreb i tagunderlaget så.

Husk at føre vindbrædtet helt op over isoleringen, og kontroller bygningsreglementets krav til isolering ved omforandring.

Er dampspærren tæt?
Takker for svaret, jeg kommer nok ikke uden om det, jeg havde håbet på jeg kunne prøve at ventilere ud på en anden måde, som f.eks via Gavlene.

Hvad angår brædder vs. plader, så er jeg 100% til brædder, og ja jeg kender godt til den problematik der har floreret omkring skimmeldannelser på tagkrydsfinerene.
I forhold til isolering og dampspære, så fjerner jeg den gamle isolering så jeg kommer helt i bund ned imod de profil brædder der sidder som loft direkte på undersiden af gitterspærene, jeg fjerner også den gamle alucraft der sidder der, dernæst havde jeg tænkt mig og først at isolere med 45mm rockwoll, og så montere damspære imellem spærene ovenover de 45mm isolering, for en sikkerheds skyld så skruer søm ect. plus div.lampeudtag ikke kommer til at beskadig dampspæren.
Jeg montere dampspæren på siden af spærene med dampspære tape og en klemme liste hele vejen, jeg håber at det er nok i forhold til jeg jo ikke kan kom ind der hvor loftet er monteret direkte på spærene,.
ude ved spærfoden havde jeg tænkt også at montere en klemmeliste direkte ned i remmen, denne liste kan så også udgøre fundament for det lodrettet stykke vindbræt, som jeg så kan montere videre op langs imellem spærene, og som du skriver forbi isoleringen, så der ikke er mulighed for det blæser direkte ind imellem/under isoleringen.
jeg slutter af med af ligge yderligere 350mm rockwoll på

men der er 2 ting.. jeg forestiller mig at jeg i hvertifald nok skal holde så meget luft imellem vindbræt og tagbrædderne, men det jo også en kamp i forhold til man gerne vil have så meget isolering så mulig ude ved remmen/tagfoden så der ikke opstår "for dårlig" isolering der
men jeg havde forestillet min min. 45 mm. luft fra vindbræt og op til underkant af tagbræderne??

og så en sidste ting, bagved vindbrættet, der må/skal man vel isolere helt tæt/op til??
iøvrigt, faldt lige over denne her, godt nok et lidt ældre Byg-Erfa blad, men nævnes der faktisk at på mindre bygninger, med small bredde og ved hældninger under 25­° at så kan der alene ventileres ved spærfod og suppleres op med ventilation i gavle, ikke for at skabe en diskution nu jeg kom jo her for at få rådgivning af andres erfaringer

link ligger i den her tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/110596
det er en PDF fil der er i tråden
Citat:
"Jeg montere dampspæren på siden af spærene med dampspære tape og en klemme liste hele vejen, jeg håber at det er nok i forhold til jeg jo ikke kan kom ind der hvor loftet er monteret direkte på spærene,. "

Det må være OVERKILL.

Husk på at spærfødderne er af træ og altså diffusionsåbne.

Det må være rigeligt med ENTEN tape ELLER lister!

Håber jeg!
Fordi jeg i morgen skal ud i en noget lignende øvelse.
Og har tænkt mig at lade dampspærren gå 3-5 cm op af spæret og hæfte/klistre med dampspærreklæber. (Og evt. en hæfteklamme hvis det kni'ver).

Men jeg har aldrig lavet det før! Så hvad siger dem der har? :o)


Det erfaringsblad der henvises til er forældet! Tror jeg!

Hvis du anvendte bølgeplader så gjaldt nedenstående!

http://www.cembrit.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fDE%2fBrochurer%2f299_Ventilation.pdf

(Hvor dit hus må være "Normal 1")
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis