Sol paneler.. Kan det betale sig?

Påtænker at skifte et oliefyr ud med naturgas om ikke så længe, og har spurgt til sol paneler, men alle vvs siger det ikke kan betale sig, da det først vil være tjent hjem når det skal skiftes igen.

Er der nogen der kan af- eller bekræfte dette?

Mvh

Rene
Påtænker at skifte et oliefyr ud med naturgas om... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
fyret er fra 1970, så det er vist af ældre dato ;o)

Jeg har bestilt vinduer til hele huset samt dører, og loftet isolere jeg når jeg har trukket kabler osv til nyt el.

I mine øjne skal det ikke bare være en forretning, men også give varme, jeg gider ikke bo i et hus med to små børn og ikke kunne varme det op, det ville jeg blive ked af i længden. Det er her min frygt for varmepumpe er, og selvfølgelig den merudgift der er ved det.
Dog lyder det i mine øre, at i alle anbefaler noget andet end olie/gas, om det så er piller, varmepumpe, så er det bedre?

Der er kun guldvarme i bad, resten er med radiator.

mvh

\René
Grunden til folk ikke anbefaler olie og gas, er nok at danmark er ved at løbe tør, og folketinget/regeringen allerede har lavet retnings linjer som siger at oliefyr oliefyr efter et vis årstal ikke længere må installeres, og gasfyr bliver det næste, og når det sker vil de gerne tvinge folk over på andre opvarmnings former, muligvis ved at hæve afgifterne endnu mere.

Om du vælger gasfyr, pillefyr eller oliefyr, så kan de allesammen give varme nok, det handler bare om den rigtige model.. varmepumpe med radiatorer kan godt lade sig gøre, det er bare ikke så effektivt som gulvvarme, så det koster lidt ekstra i strømregning.. og du skal muligvis have en større varmepumpe, hvis du har meget små radiatorer, kan det godt være det er smartere og skifte dem ud med nogen større..
Skrevet af Pizzabager på 27 jul 2012 15:29
*** zip ***

Om du vælger gasfyr, pillefyr eller oliefyr, så kan de allesammen give varme nok, det handler bare om den rigtige model.. varmepumpe med radiatorer kan godt lade sig gøre, det er bare ikke så effektivt som gulvvarme, så det koster lidt ekstra i strømregning.. og du skal muligvis have en større varmepumpe, hvis du har meget små radiatorer, kan det godt være det er smartere og skifte dem ud med nogen større..

Når man følger debatter rundt omkring vedr. varmepumper, så kan man konkluderer at varmepumpe og radiatorer er skuffende.. 
Jo højre temperatur vandet til opvarmning skal være, jo dårligere forretning bliver det.

Alle der skamroser varmepumper har gulvvarme i hele huset..  

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du skal så også lige huske at dit nye gas fyr nok max holder 15 år. Før der begynder at komme en del reperationer på det.
Jeg havde også klart valgt pille fyr og ja pillerne bliver dyre men det gør gas og olien jo også.
jeg har 9 kvm solpaneler og er da bestemt glad for det, men skulle jeg vælge i dag så havde jeg sat solceller (el) op i steden for.
debatten om hvad du så ellers skal varme dit hus op med går jeg ik ind i (det er næsten som at vælge fagforening eller religion) jeg har selv varmepumpe (ispind) og gulvarme i hele hytten så det fungere fint.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Men en varmepumpe skal vel også skiftes om 10 til 15 år?

De beregninger jeg har set, så burde jeg kunne spare ca 3000kr årligt med varmepumpe kontra naturgas. Dette er hvis det fungere optimalt.

Det efter 15 år har jeg sparet 45000kr. Naturgas kan jeg installere for ca 41500kr og varmepumpe begynder fra 90000 op til 125000, og så hænger regnestykket ikke sammen. Her er selvfølgelig ikke taget højde for stigene gas priser.
Vi har valgt gasfyr i vores ældre hus, isoleret bedst muligt og skiftet vinduer og døre.
Jeg er rigtig godt tilfreds, vi har heller ikke rigtig pladsen til et pillefyr, ikke at det var med i overvejelserne da vi skiftede fra olie til gas for nogle et par år siden.

Det er fint nok at alle dem med pillefyr skriver at det er så let så let, bare lige 5-10 min om dagen, det er bare ikke altid så let med 2 børn i huset, og for mit eget vedkomne med lidt rejse arbejde, ville jeg ikke forvente at min kone også skulle bruge tid på at passe et fyr, med 2 små børn i huset.
Skrevet af rene2 på 04 aug 2012 09:30
Men en varmepumpe skal vel også skiftes om 10 til 15 år?

De beregninger jeg har set, så burde jeg kunne spare ca 3000kr årligt med varmepumpe kontra naturgas. Dette er hvis det fungere optimalt.

Det efter 15 år har jeg sparet 45000kr. Naturgas kan jeg installere for ca 41500kr og varmepumpe begynder fra 90000 op til 125000, og så hænger regnestykket ikke sammen. Her er selvfølgelig ikke taget højde for stigene gas priser.

Det er ikke kun gassen der stiger, det gør elpriserne også, så på det punkt følges varmepumpen og gasfyret nok.

men varmepumpe med radiator fungere kun hvis du har nogen rimelige store radiatore, og selv det er ikke optimalt, det er kun gulvvarme der er optimalt med varmepumpe. har du for små radiatore, kan du simpelthen ikke varme huset op på rigtig kolde dage, hvis dine radiatore er dimensioneret til at du fyre med oliefyr eller gasfyr, er de ikke store nok til at fungere med varmepumpen. 
Skrevet af Pizzabager på 05 aug 2012 21:16

Det er ikke kun gassen der stiger, det gør elpriserne også, så på det punkt følges varmepumpen og gasfyret nok.

men varmepumpe med radiator fungere kun hvis du har nogen rimelige store radiatore, og selv det er ikke optimalt, det er kun gulvvarme der er optimalt med varmepumpe. har du for små radiatore, kan du simpelthen ikke varme huset op på rigtig kolde dage, hvis dine radiatore er dimensioneret til at du fyre med oliefyr eller gasfyr, er de ikke store nok til at fungere med varmepumpen. 
Nej det er jo så det næste.

Vil jo gerne være grøn, og ville der også gerne være fri for HMN, men hvis begge enheder skal skiftes efter ca 15 år, så skal tilbagebetalingstiden jo være inde for den periode, og hvis det så ikke kan garanteres at det kan varme helt op, så synes jeg ikke argumenterne holder helt. 
Men ved ikke om jeg glemmer noget i mit regnestykke?

Hej

Vil da også lige blande mig - bor i et 1 1/2 plans hus fra 1980 (høm hus)og har haft el varme fra nyt (hus bygget til elvarme med isolering m.m.)

Har siden år 2000 haft 1 Panasonic luft/luft varmepumpe i stueetagen og siden 2002 også på første salen - købte nr.2 VP fordi den i stueetagen produserede RIGELIGT med varme men det ville ikke rigtig op på 1 sal
.
Vi er 2 voksne og har en el varmtsvands beholder på 11oL og 25 meter gulvvarme i badeværelse - når man fratrækker de ca. 4500 Kwh som f.eks. SEAS beregner til alm. husholdning og beregner resten som varme har vi varmer op til 21 gr. i hele huset for ca. 1400 pr. måned !

Disse tal er her fra den sidste seson, men jeg har måleraflæsninger som dokumenterer dette helt tilbage til år 1990
. De nyere Panasonic VP har noget højere coop værdi end dem som vi har den ligger i dag på ca. 5.0 så det er måske værd at tage med i overvejelserne !

Hilsner Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis