Kvalitet af anneks fra Bauhaus

Hej,

Jeg går i overvejelser omkring at  købe og opføre et anneks fra Bauhaus af typen Luoman Lillevilla 215, men er en smule i tvivl om kvaliteten af det pågældende hus. Det ser således ud:

Det er 14,70 kvm. stort og har termoruder og -døre og koster 25.995 kr. og leveres ydermere i elementer, hvilket gør, at man relativt nemt og billigt kan opføre det pågældende hus. Vi har derudover planer om på et tidspunkt også at bygge en hems. Men ét element bekymrer mig en smule: vægtykkelsen på kun 16 mm. Dertil kommer en indvendig vægramme på 70 mm, som antageligt er beregnet til at kunne udfyldes med isolering for derefter at dækkes med indvendig beklædning. Huset er beregnet som gæstehus til et sommerhus og skal formodentligt kun tages i brug som egentlig beboelse i sommerhalvåret, men skal naturligvis kunne holde tæt også i løbet af vinterhalvåret, hvor det formentlig vil blive anvendt til opbevaring.

Spørgsmålet er, om disse 16 mm er nok, når der jo er tale om et gæstehus, som er beregnet til beboelse? Husk på, at det som sagt har et indre "skelet" også i form af den nævnte vægramme, som formodentlig er en del af de elementer, hvori huset leveres.

Så for at gøre en lang historie kort: Er dette hus af ordentlig kvalitet til beboelse?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ganon.

Velkommen til LDS:

Det kunne måske nok gå an i sommer-månederne.

Men tvivler på om det kan god-kendes som beboelse, men du skal nok heller ikke søge om det, for det går ind under små-hus reglementet, som jeg mener er under 20 kvm. så vidt jeg husker det.

Til gæstehus ville jeg foretrække noget mere isolering og ikke mindst en dampspærrer, det skulle helst kunne holdes frostfrit.

Som absolut minimum isolering ville jeg foretrække mindst 3x de 70 mm & gerne endnu mere.

Afhængig af opvarmnings formen hvis en sådan skal etableres.

Ved af gode grunde ikke hvilke materialer grund-konstruktionen er lavet af, udover at det er douglas plader på væggene, er de vejrbestandige men huset skal vel have en behandling udvendigt formoder jeg.

Og ikke mindst skal/bør det forankres på en måde, så det ikke blæser væk i den første og bedste storm/orkan, så en egentlig sokkel eller punkt-fundamenter.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for dit svar :-).

Men vi havde skam også tænkt os at isolere det pågældende hus; spørgsmålet er, om den ydre træbeklædning på 16 mm er for tynd og skrøbelig?

Og hvad mener du med de 70 mm? :-)
Ganon

Jeg ville måske nok lave en beklædning oven på pladevæggene, for at gøre huset mere robust overfor vejrlig; med vindpap under for at tætne det f.eks. 1 på 2 eller en klink-beklædning, blokhus brædder ja der er da mange muligheder, også for at gøre det lidt pænere at se på; under denne kunne du så montere nogle vind-træks-bånd fra hjørne til hjørne for at stive det yderligere af. (hvor det er muligt for vindues/dør åbninger)

70 mm:

Forstod det sådan at der var nogle regler på ca 70 mm. eller lignende skelet inden for pladerne, denne afstand ville jeg øge til mindst 20 cm og isolere dette hulrum. som du jo også vil forstår jeg.

Huset ligner lidt et dueslag til f.eks. brevduer (designet) med vinduerne for oven, synes jeg og det er ikke ment nedsættende.

Det kan da blive et helt fint lille have hus,
hvis du/i ofrer yderligere nogle kr. for som det er nu vil jeg mene at det er lidt for klejnt & holbarheden ville være begrænset.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg forstår slet ikke at et sådant "anneks" kan sælges i Danmark.
(Og hvis det kan må det være som kolonihavehus. (Som er undtaget fra fra langt de fleste af bygningsreglementets regler)

Der findes i bygningsreglementet ikke noget der hedder anneks. Hvis "hytten" skal opstilles på en sommerhusgrund skal der søges byggetilladelse fordi det er et en bygning beregnet til overnattende gæster.
Med de krav der iøvrigt er gældende for sommerhuse.

Hvis det er et skur eller et legehus så skal der indgives anmeldelse fordi det er over 10 m2.

Dernæst er det fuldstændig uegnet til efterisolering - primært fordi der ikke kan etableres ventileret ydervægs- eller tagbeklædning.

Når det nu er Bauhaus der forhandler det er det mit gæt at "hytten" måske kan opstilles uden problemer som fritidshytte visse steder i Tyskland.

I Danmark er den fuldstændig uegnet. :o(

Hej Ganon

Med forbehold for at jeg ikke har set det nævnte produkt af typen Luoman Lillevilla 215, så har jeg følgende indlæg til dig:

Er det bygget af rå hvidt træ uden imprægnering? Hvis ja, så vil jeg mener, at der ligger et stort malearbejde forude. Kan sikkert suge mange liter grundingsolie + maling, så det vil også koste.

Hvilken type tag er der på huset? F.eks. tagpap af en ordentlig kvalitet? Ser heller ingen tagrender.

Kigger du HER, så anbefaler de ikke ændringer i konstruktionen (kun nogle få stykker), så spørgsmålet er om du kan og bør lave din hems?

Jeg er helt enig med "maskinsnedker" i, at det skal sættes på en sokkel, så det løftes fri af jorden. Du bør også være opmærksom på, at den af "maskinsnedker" anbefalede isoleringstykkelse vil også gøre rummet mindre.

Jeg tror du kommer til at betale for meget og får for lidt, men jeg har som sagt ikke set produktet.

Hvis jeg var dig , ville jeg nok overveje at bygge noget selv, eventuel kunne du gøre brug af nogle gode genbrugsmaterialer for at holde byggeprisen nede.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Man kan sørme købe mange gode materialer for 26.000 kr. til selvbyg. Så kan du gøre det rigtigt fra starten.
Ja, man kan måske ikke bygge det samme selv for samme pris, men for lidt mere kan man bygge noget i en hel anden kvalitet.

Så skal det være noget der holder mange år frem også, så ville jeg helt klart bygge det fra bunden af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også