Sporing af bil 2

Hej
Jeg er ny her på forum, men synes da det er et super godt forum indtil videre og vil derfor lige prøve at smide en tråd ind og se hvad der sker
Selv er jeg sådan en der laver alting selv - som alle jer andre, men har nu fået en udfordringen jeg faktisk ikke har helt styr på hvilket selvfølgelig irretere mig, men man kan jo ikke vide alt vel

Ved godt emnet har været oppe før, men da det er nogle år siden prøver jeg at starte en ny nr. 2 om sporing af bil.

Sagen er at jeg har skiftet knokkelled, bremser og nye fælger på fruens Audi S3 og den derfor har været til 4 hjuls-sporing hos super dæk i brøndby. Jeg kommer glad ind på værkstedet kl 8 mandag morgen og glæder mig til at få bilen tilbage en times tid efter. Den var lidt skæv fik jeg at vide og nu havde de rettet det - computeren sagde den var helt perfekt. Jeg betalte de 1000,- det koster også ud at rulle. Men på motorvejen på vej hjem begyndte bilen at trække lidt til højre  Jeg fandt en tank og tjekkede alle dæktryk så de var ens, men ingen forskel. Jeg kørte så tilbage til værskstedet og det første jeg fik at vide da jeg trådte ind var "nåå... hvad er nu galt ? " Den trækker lidt til højre sagde jeg. "Ja ja vejen er jo skæv !! sagde de - det er for at vandet kan løbe fra vejen  - jan men den gør det også når jeg kører i den anden side - (på motorvejen)  - ja ja så må vi kikke på den , men computeren siger den er helt perfekt  Efter en time kommer  makanikeren ud igen efter han har justeret og testkørt bilen og siger "vi kan ikke gøre noget"  desvære ??? computeren siger den er helt lige, men vi kan godt mærke den trækker lidt til højre ?? Så begynder de andre mekanikkere også at forklare mig at de ikke kan gøre noget og at jeg må leve med det ?? - efter et stykke tid kan de godt se at de må gøre et eller andet og tilbyder mig så at de har bilen en hel dag og her kan prøve at fejlfinde på den... Da jeg kører derfra kører bilen perfekt og jeg ringer til dem og afbestille heldags tiden hos dem.

Men nu har jeg været på en lille langtur med motorvejskørsel og landevej blandet, og den trækker en lille smule til højre. man bliver helt køresyg af hele tiden at holde på rettet for at få den til at køre lige ud. Det er ikke ret meget, næsten ingen ting, men i længden er det pi**e trals.

Mit spørgsmål til jer er nu:

Skal jeg selv prøve at rette lidt på styretøjet eller skal jeg henvende mig til dem igen eller gå et andet sted hen. Skal jeg selv gøre det kan jeg jo nøjes med at justere blot en microdel på begge styreled og se om det virker. Virker det ikke kan jeg få nogle andre til det - også betale dem for en ny omgang (1000,-) Synes at jeg har brugt tid nok hos "mekanikkerne" i brøndby.

I får lige fakta-talene her:

18" alu. (standard er 17", samme dæk rulledia)
Ikke sænket, standard fjedre

1. gang.
Total toe:
Nominel -0"05 +0"00 +0"05
Før +0"11
Efter +0"00

2. gang.
Før -0"03
Efter +0"00

Seperat toe +0"00 +0"00
SEt-back *=grader 0*05'
Camber -0*50´-0*20' 0*30'  nominel -1*03' -0*33' -0*03 0*30
Caster +6*35 +7*05 0*30 nominel +7*20' +7*50 +8*20' 0*30'

Ved godt det var en ordenlig smøre, men er sk* lidt frusteret når man får at vide alt er ok, men bilen bare ikke ved det

Håber i kan hjælpe med lidt gode råd .

Hilsen

En ellers glad "lav-det-selv ér "

rofl
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen til fora
Jeg tror du skal finde et andet værksted, min erfaring med dækcentre, er ikke de bedste.

Et autoriseret Audi værksted, ville jo nok være den optimale løsning, de har erfaringen og expertisen, og spiser ikke folk af med en sludder for en sladder. Men de koster jo lidt knapper, at få lavet bil hos Audi.
Trak bilen også til højre, før du fik den sporet?
mvh jens
- og nok bedst at finde et andet værksted, men det var jo fristende da 1000 kroner lød billigt nok for en 4 hjuls elektronik opmåling og hvor svært kan det være.... hvis man er uddannet i udstyret ;-)) - men det er nok ikke så nemt hvis man ikke har styr på det. Med hesyn til at tage på AUDI og få det lavet er de ikke en option for mig - så ville mine små penge hurtigt få ben at gå på og nok ikke et indlæg på lav-det-selv :-)))

- og tak for velkomsten je_ns ;-)
Jeg må indrømme, at jeg fatter ikke en disse af de mål, du der opgiver.

Kan du selv se, hvad camber og caster er helt konkret uden alle de forskellige andre tal. Værdierne for H og V skal være ens.

Total toe = 0 lyder rigtigt for en forhjulstrækker

Og vi er ikke ude i noget med at bremsen hænger? Er det værst med at den trækker lige efter du har bremset?

Med venlig hilsen
ktm

 

 - tror den er der nu. Jeg pilede forhjulene af og skruede hver styrekugle en omgang ind og vupti så er den der - nu kører den perfekt - klart der skal være "spids" på hjulene, sådan har det været altid, men jeg regnede da med at de ved sådan noget på et super dæk værstedet i brøndby. Nu må vi se hvor længe for dækkene kan holde til det - de er helt nye - men hellere det end suse fra den ene side til den anden - man blev jo helt søsyg  Men det er i øvrigt ikke kun på forhjulene den trækker - det er en S3, så den trækker på alle 4 poter og en fin kone bil

 - Og tak for jeres indlæg - rart at se der er nogen der uden når det gælder - tak for det - håber jeg kan hjælpe den anden vej her på forum

rofl
- mente selvfølgelig styrekyglerne
ud - altså så de spidser mere indad foran....
Naarrhh!
De trækkende hjul skal normalt ikke spidse. Under træk stiger to-in værdien.
Jeg stiller min Mohammedeo på 0 med en spids til to-in, men ikke nær så meget som på baghjulstrækkerne.
Min 4x4 med konstant 4x4 stiller jeg forhjulene med en smule toe-in. 10 minutter, som jeg husker det. En hel omdrejning på hver forbindelsesstang er altså ganske voldsomt. Det er gerne kvarte, eller mindre, omdrejninger man opererer med når man finjusterer.
Prøv at holde skarpt øje med dækkenes overflader. Du kan nemt være oppe på 1-2 GRADER nu.

Med venlig hilsen
ktm

 

Super - du mener jeg godt kan gå ned til 1/2 måske en 1/4 på hver i stedet for ?
Vil selvfølgelig helst ramme så tæt på 0 som muligt, men uden bilen hele tiden vil trække til højre under normal glidende kørsel.

Den køre sk* ellers godt nu, men det kan jo ikke nytte noget hvis dækkene bliver slidt op for hurtigt. De skal jo helst nå at blive for gamle som det som regel er ;-)
Dækkene er GY 245/35/18 ASy2

rofl
Hvis du ikke kan komme til at sætte sporeapparat på, må du forsøge dig frem.
Du kan jo også måle dig frem til et ret fornuftigt resultat ve at lægge et par retskinner på eller langs hjulene, og se om de står nogenlunde parallelt. Det kræver lidt omhyggelighed.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis