Sporing af bil 2

Hej
Jeg er ny her på forum, men synes da det er et super godt forum indtil videre og vil derfor lige prøve at smide en tråd ind og se hvad der sker
Selv er jeg sådan en der laver alting selv - som alle jer andre, men har nu fået en udfordringen jeg faktisk ikke har helt styr på hvilket selvfølgelig irretere mig, men man kan jo ikke vide alt vel

Ved godt emnet har været oppe før, men da det er nogle år siden prøver jeg at starte en ny nr. 2 om sporing af bil.

Sagen er at jeg har skiftet knokkelled, bremser og nye fælger på fruens Audi S3 og den derfor har været til 4 hjuls-sporing hos super dæk i brøndby. Jeg kommer glad ind på værkstedet kl 8 mandag morgen og glæder mig til at få bilen tilbage en times tid efter. Den var lidt skæv fik jeg at vide og nu havde de rettet det - computeren sagde den var helt perfekt. Jeg betalte de 1000,- det koster også ud at rulle. Men på motorvejen på vej hjem begyndte bilen at trække lidt til højre  Jeg fandt en tank og tjekkede alle dæktryk så de var ens, men ingen forskel. Jeg kørte så tilbage til værskstedet og det første jeg fik at vide da jeg trådte ind var "nåå... hvad er nu galt ? " Den trækker lidt til højre sagde jeg. "Ja ja vejen er jo skæv !! sagde de - det er for at vandet kan løbe fra vejen  - jan men den gør det også når jeg kører i den anden side - (på motorvejen)  - ja ja så må vi kikke på den , men computeren siger den er helt perfekt  Efter en time kommer  makanikeren ud igen efter han har justeret og testkørt bilen og siger "vi kan ikke gøre noget"  desvære ??? computeren siger den er helt lige, men vi kan godt mærke den trækker lidt til højre ?? Så begynder de andre mekanikkere også at forklare mig at de ikke kan gøre noget og at jeg må leve med det ?? - efter et stykke tid kan de godt se at de må gøre et eller andet og tilbyder mig så at de har bilen en hel dag og her kan prøve at fejlfinde på den... Da jeg kører derfra kører bilen perfekt og jeg ringer til dem og afbestille heldags tiden hos dem.

Men nu har jeg været på en lille langtur med motorvejskørsel og landevej blandet, og den trækker en lille smule til højre. man bliver helt køresyg af hele tiden at holde på rettet for at få den til at køre lige ud. Det er ikke ret meget, næsten ingen ting, men i længden er det pi**e trals.

Mit spørgsmål til jer er nu:

Skal jeg selv prøve at rette lidt på styretøjet eller skal jeg henvende mig til dem igen eller gå et andet sted hen. Skal jeg selv gøre det kan jeg jo nøjes med at justere blot en microdel på begge styreled og se om det virker. Virker det ikke kan jeg få nogle andre til det - også betale dem for en ny omgang (1000,-) Synes at jeg har brugt tid nok hos "mekanikkerne" i brøndby.

I får lige fakta-talene her:

18" alu. (standard er 17", samme dæk rulledia)
Ikke sænket, standard fjedre

1. gang.
Total toe:
Nominel -0"05 +0"00 +0"05
Før +0"11
Efter +0"00

2. gang.
Før -0"03
Efter +0"00

Seperat toe +0"00 +0"00
SEt-back *=grader 0*05'
Camber -0*50´-0*20' 0*30'  nominel -1*03' -0*33' -0*03 0*30
Caster +6*35 +7*05 0*30 nominel +7*20' +7*50 +8*20' 0*30'

Ved godt det var en ordenlig smøre, men er sk* lidt frusteret når man får at vide alt er ok, men bilen bare ikke ved det

Håber i kan hjælpe med lidt gode råd .

Hilsen

En ellers glad "lav-det-selv ér "

rofl
Hej Jeg er ny her på forum, men synes da det er... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
- lidt nyt - her til morgen fandt jeg ud af at den ene bagbremse var utrolig varm. Det hele er nyt, men det ser ud til at den nye bagbremse hænger ind i mellem, hvilket selvfølelig også kan drille lidt i styringen. Har ellers hele tide prøvet at være opmærksom på det ved at brug/masser håndbremsen under mine test´s men åbenbart ikke godt nok. Skiller lige bremsen igen og tjeker. Måske jeg så sætter sporringe tilbage til nul og tester igen... det ender sk* med computeren får ret ;-/
Snik snak bremser skal holdes rene,fedt er kun til for at samle skidt.
René
Der er ingen der siger, at delene skal pøles ind i fedt, men gliderne og især anlægsflade på skiven skal have. hvor mange gange har du ikke banket løs på et fælg der var groet fast. Caliberme skal naturligvis kun have en smule. det forlænger tiden, inden man skal have renoveret, fordi det er groet sammen. For mange værksteder glemmer at spørge, om kunden vil betale en smule ekstra for rens af bremser ved et serviceeftersyn.

 

Hvis der er den mindste risiko for, at jeg igen om nogle år skal rode med bremserne på en given bil, ja så er det helt sikkert at glidere og pinde på et-stemplede calipere lige får en omgang fedt, ligesom ved tromlebremser, så får navet lige et lille lag inde ved center. Yderligere får tromlen også lige rettet slidkanten af indvendigt, så ikke man skal slås med at få den fri af bakkerne næste gang!
Så bliver servicering noget lettere og smertefrit.
Desværre er det sjældent, at jeg støder på bremser, hvor de tidligere har tænkt venligt på "efterkommere"

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Nu laver jeg altid selv bremserne på mine 2 biler, så de får lidt alufedt, på glidefladerne.
Dog er der gummibøsninger i gliderne, de får silikonefedt, der er bedre her end alufedt.
Men inde i caliberne, hvor der er bremsevæske, må der selvfølgelig kun bruges bremsefedt.

Jeg har aldrig oplevet problemer med at det samler støv, derimod er det en fornøjelse at adskille, delene efter et par år.
PS. jeg give alle bolte i undervognet, en klat alufedt, hvis jeg har det skilt ad.
mvh jens
mine øjne er fyldte med store blanke tårer, der langsomt arbejder sig ned ad mine furede kind.
Tænk sig, at der findes - endnu - så betænksomme mennesker. Der e r gået utrolig mange gode dele til spilde pga dårlig - ingen - vedligehold. specielt undervognen. man kan se en mekker vade rundt om en bil til service. kun for at holde rytmen. op på lift, trække lidt her og der . fik ikke lige øje på en utæthed foran bageste potte. der var også gået en gu.strop. Den sten, kunden har påkørt, har skrapet af til metal - men han skal vist hen til Pava inden længe, så det behøver jeg ikke skrive på kortet. Nu er olien løbet ud. på med proppen. Dér tabte jeg sgu den nye pakning. nå, den gamle ser godt nok ud - det er jo også frokost. Belægning på klodserne - aaah, de kan vist godt rende 15.000. Kanter på skiver skal jo være der. de er godt nok blå, men han har jo ikke klaget over rusk.
Tak, KTM! Er det forresten rigtigt at en 109" har udvendige bremser?

 

@uldal
Ja da, der sidder nogle store tromler, hvoromkring der ligger et bremsebånd. Når man så trækker bremsen an strammer man dette bånd til, som så tager lidt af den rasende fart af.
Begribeligvis er det på baghjulene systemet findes. Men ellers kan man udvide systemet med en kæp ned igennem gulvet, som passageren kan stikke ned på vejen. Det hjælper alt sammen.

Det er i øvrigt ikke venlige tanker man sende til sin "forgænger" når man skal have en caliber af og erkender at de store bolte er gået i et med delene. Man varmer helt vildt, ødelægger caliberen, knækker til sidst bolthovedet af, svejser en møtrik på, nogle gange, får stumpen lidt ud, maser videre med rørtang og efter 3-4 timer får man lortet af! Det kunne have været klaret på 2 minutter, hvis ham før en selv, lige havde gidet bruge 10 sekunder på at smøre lidt kobber- eller alufedt på.

Med venlig hilsen
ktm

 

ja, man bliver som midnatsblå fløjl indeni, når man hører de toner. Meeen Pind gennem gulvet?? Er der GULV i en LR??

 

ktm og uldal - I lyder som et par rigtig internet-baggårdsmekanikkere, der helt har glemt at der faktisk findes super gode mekkere som gør et godt stykke arbejde. Men lad os høre hvd I arbejde med til dagligt - så skal jeg nok komme med sang om hvordan I starter dagen på jeres arbejde :-)))))

- husk nu det kun er bogstaver bag en skærm og sjov kan vi godt tag :-) -
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis