VANDVARMER beholder

Hej er ny her inde 

har lige et hurtig spørgsmål. bor til leje og har fundet ud af at vi bruger ALT for mange penge på strøm.

der er en gammel metro El-vandvarmer som er fra 1986 og på 35L har snakket med ham om vi ikke kunne få den skiftet. det ville han godt men det er til  

http://www.harald-nyborg.dk/p6352/v...r-carlsbad 

kan det betale sig? 
kan ikke rigtig finde noget nr på den Metro så kan ikke rigtig sige mere om den.

pfh tak

Hej er ny her inde  har lige et hurtig... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Svend Høst på 18 jul 2012 13:18
Det var nok en god ide at afkalke vandvarmeren det ville nok give noget , 25-30 Kwh i døgnet for en familie på 4 er ikke oppe i det røde felt, har i el komfur med ovn + mikrobølgeovn vaskemaskine køleskab og fryser så er det vel meget normalt............. 

nu har jeg jo den ny her saa hvis den er billiger i sig selv at bruge kan det ikke betale sig andet end at bruge den tror jeg ikke. saa det er bare ned med den gammel og op med den ny. kender du den her fra harl nyborg _
Hold da kæft en masse vås, der kommer ud her!!!

En tilkalket elvandvarmer bruger IKKE målbart mere energi end en ren vandvarmer. Prøv lige at tænke tanken færdig.... hvor fanden skulle energien blive af... den kan s'gu da ikke bare forsvinde? Elektrisk energi kan kun havne i vandet... der er jo ikke tale om, at nyttevirkningen ødelægges fordi returtemperaturen er for høj osv.

Det vil ikke give en skid at afkalke vandvarmeren - det giver bare hurtigere opvarmning og hvis du ikke har problemer med manglende varmt vand så lad være at rode med afkalkning.

@Bagoni; søg forummet igennem - emnet er beskrevet til hudløshed. Jeg ved ikke hvad standby-tabet for en 35 liter beholder er, men jeg ved at det er ca. 1 kWh for en 110 liter ( ved. ca. 55 gr. beholdertemperatur og 20 gr. omgivelse).

Tjek dine måler - både vand og el og se om de bevæger sig på tidspunkter hvor du ikke forventer det. Løber din vandmåler rundt hvor den ikke bør har du måske en utæthed på varmt vand og dermed øget forbrug..

Undskyld mit sprogbrug, men det skulle bare ud...!
Hej VVS´er- Der ligger en selvmodsigelse her. Hvis det tager kortere tid at varme vandet op må det også koste mindre energi da varmelegemerne arbejder på fuld kraft så længe der varmes op til termostaten slår fra. Altså tid x energi = penge

varmetossen

Hvordan havde du tænkt dig at afkalke en vandvarmer ????
Jeg går ud fra at du har sat nyt køleskab og fryser ind, når du overvejer at skifte vandvarmer, for at spare strøm. Jeg tror din besparelse ved at skifte vandvarmer vil være nærmest ubetydeligt. Skal du på ferie i en uge og har mulighed for at slukke for alt andet, så prøv at måle forbruget. Det vil så nok være en lille del af det du kan spare, hvis der er mere isolering på den nye. Kalk på varmelegemet, har ingen betydning for forbruget.
Annonce
Nu må I sgu holde op. tilkalkning betyder varmetab fordi der er opstået et dårligt varmeledende lag mellem varmelegeme og vandet. Der er firmaer der afkalker vandvarmere og jeg er ikke indehaver af et så jeg vil ikke beskyldes for sklult reklame

varmetossen

Skal I ikke også afkalke jeres kaffemaskine en gang imellem

varmetossen

Hvis der sidder et tykt lag kalk på varmelegemet virker det som en isolator der hæmner varmeafgivelsen fra varmelegemet til vandet , det giver en længere opvarmningstid , lig med et størrer elforbrug. Hvis man ikke regelmæsigt afkalker risikere man at varmelegemet brænder af da det ikke kan kommeaf med varmen til vandet. 
Håndværker skriver , hvordan afkalker man en vandvarmer , det er ganske let jeg har gjordt det masser af  gange.kort og godt man løsner 4 bolte og 2 el,ledninger og trækker varmelegemet ud og lægger det eller stiller det i et højt glas med eddikesyre/eddike som godt må være noget varmt da det virker bedst , næste morgen er det som nyt.................

elektriker fra jævnstrømmens tid
Virkningsgraden på et elektrisk varmelegeme er 100%. Den energi der afsættes i det, afgiver det. Ellers ville temperaturen blive ved med at stige i det. Hvis du så isolerer det lidt,  så stiger temperaturen inde i varmelegemet blot, så det igen afgiver samme effekt som der afsættes i det. Effekten vil nok ændre sig en smule pga. ændres modstand ved anden temperatur, men det ændrer ikke noget ved at virkningsgraden stadig er 100%. Effekten falder nok en smule og det kompenseres så ved at on-tiden er lidt længere.

Men varmelegemet holder sikkert længere uden et lag kalk på  

Og så alligevel! Teoretisk kunne varmetabet fra beholderen godt være en lille lille bitte smule højere. Når varmelegemet indvendig er lidt varmere, vil varmeledningen ud gennem stikforbindelserne godt være lidt højere. Men det er vist mere teoretisk, end praktisk målbart 
Men kalk på varmelegeme eller ej, en beholder med en tykkere isolering vil have mindre varmetab (forudsat at overfladeareal og temperaturer forbliver det samme).

Forudsat at isolationstykkelsen er ens, vil det så være en fordel at vælge en beholder med et volumen, der ikke er højere end nødvendigt og en form der er tættest mulig på kugleformet (højes muligt volumen/overfladeareal forhold).

Men igen, selv om man så skulle kunne opnå en besparelse på 50% på tabet fra beholderen, så kan det jo være lige meget, hvis det er 50% af næsten ingenting. Så derfor er det allermest interessante i første omgang at kende tabet i dag. Mit gæt er at det ikke er noget af betydning. Slet ikke, hvis det er i et rum som alligevel har brug for en smule opvarmning en stor del af året og der alternativ kommer fra en kilde, det ikke er under halv så billigt som el.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis