Skotrende ved sammenbygning

Hej stå og skal have lavet en tilbygning til mit hus . hvor hoved huset er med 52grader tegl tag og tilbygningen bliver 8 grader tagpap tag . jeg har aldrig prøvet og lave tagpap tag og sammenbyg dem ( har lavet tegl tag med skotrende før)  Mit spørgsmål er nu hvad er den rigtige måde og sammenbyg det på . lad man tagpap taget gå ind under teglene og lidt op under så . Altså så tag vandet løbe ned på tagpap taget  Eller bygger man en traditionel skotrende har prøvet og tegne et billede . det er ved de optegnet streger .
Hej stå og skal have lavet en tilbygning til mit... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal skæres i tag udhænget så udestue kommer helt ind til.
Udestue kommer op på et fundament og står så den bliver en forlængelse af stuen.
Det vil sige, at jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det når jeg ikke kender fagudtryk for de enkelte dele endnu. Skal vi sige tag rammen på hus og udestue kommer i samme højde.

Det er altid lettere når man kender sproget ( fagudtryk )
Du har jo allerede selv brugt ordet udhæng om den del af spærene der stikker uden for huset, og som tagrenden hænger på. Spærene ligger typisk på en fodrem, som er en bjælke eller kraftig bræt der ligger langs muren, Oven på spærene ligger der lægter som bærer tagsten
Tagryggen på udestuen går jeg ud fra er vinkelret på dit hus. Så kommer spidsen af udestue noget højere op end din fodrem.
Det vand som løber ned af dit tag skal ledes væk, og det skal gøres med en skotrende. Det er sammen bygningen imellem udestuen og dit hus. For at få udestuen koblet på må du lave et lille spær på fodremmen på hoved huset med samme hældning og mål som udestuen. ( lidt mindre da der skal være plads til skotrendens tykkelse.)
Da du bryder tagrenden, skal du have gravet kloak hen til den anden ende og lavet et nedløb i begge ender af huset da vandet ikke kan "smutte over " udestuen.
Hvis du slet ikke kender til hvordan man laver skotrende, vil jeg foreslå at du hyrer hjælp til netop den del, da det er det allervigtigste.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis