Fjerne kuldebro omkring vinduer

Hej

Jeg skal til at sætte nye vinduer i vores murstenshus fra 1950.

Da yder- og indermur er muret sammen, er jeg blevet anbefalet at udbedre den kuldebro der vil være der, men jeg er lidt i tvivl om teknikken.

Jeg er blevet anbefalet at skære en 20mm bred rille rundt i hullet 110mm fra forkant, som fyldes med flamingo. Det giver go' mening.

Hvis kuldebroen skal væk, skal jeg vel skære helt igennem/banke det sidste ud med en mejsel. Kan huset ikke miste noget af sin stabilitet herved?

Hvis jeg har ret i at ovenstående er teknikken (skrære/banke helt igennem), så skal de hersens flamingoplader være 100-110mm brede? Lyder næsten som et standardmål. Hvad hedder produktet?

På forhånd tak!
Hej Jeg skal til at sætte nye vinduer i vores... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjek, så vinduet sidder i mellemrummet? Hos mig ville jeg tænke at vinduer måske kunne stå uberørt, da de står langt fremme. Det ville være rart at slippe for at flytte dem. Men det er måske fordi de helst ikke skal have berøring til de ydre murværk?
Hvordan med murens stabilitet? Jeg tænker den reduceres kraftigt når forbindelsen brydes. Men hvis der er bindere imellem er det måske nok? Ellers kan man måske eftermontere dem?
Havde selv 3 lysninger med samme problematik. Da der var god plads rundt om vindue, lavede jeg lysninger med skamowall plader 25mm. Det har været udsat for 2 vintre og har virket efter hensigten. Tvivler ikke på at den anden metode med at udtage vinduer og skære mellemrum dybest set er bedre, men også noget mere arbejdstung.
williampaix skrev den 23-11-2025 12:30:26

Tjek, så vinduet sidder i mellemrummet? Hos mig ville jeg tænke at vinduer måske kunne stå uberørt, da de står langt fremme. 
De skal så langt frem at en karmskrue i falsen kan ramme den forreste mur uden stenen flækker. Rillen skæres nemmest med betonsav med 300mm klinge.

Hvordan med murens stabilitet? Jeg tænker den reduceres kraftigt når forbindelsen brydes. Men hvis der er bindere imellem er det måske nok?
Ja

Ellers kan man måske eftermontere dem?

Det projekt er meget vanskeligt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man skal ikke bekymre sig om murens stabilitet det udgøres af murbindere. Tænk på muren hvor der ingen vinduer er. 
Er det mursten så skæres ned på indersiden af yderste sten. Altså ca.110 cm inde. Så kan man hugge med en fladmejsel, hvis man hugger oppefra eller nedefra. 20 mm flamingo skubbe ind og der eftermures indvendig så det lukkes ind til hulmur. 
Hvis det vinduer der kan åbnes så er der plads til skruer i valsen. Er det med fast glas så kan man tage glasset ud medens de fastgøre. På den måde kommer skruer til at sidde midt i ydermur sten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også