Rem dimension

Jeg skal lave en overdækket terrasse. Spærender med sko på udhæng og den anden ende skal hvile på en rem, der i frit svæv skal bære 5 meter plus udhæng. Spærlængde 4 meter. Tagbeklædning srålplader plus dug, altså let. Hvor kraftif bør denne rem være uden understøtning? Detnbør vel være limtræ?

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Noget i retning af 90x366 mm eller 115x300 mm.

Men du tager din skitse og mål med hen i tømmerhandlen hvor de kan give dig såvel pris som dimension!
Osse på eventuelle stolper!
Det var en stor satan! Men jeg tror du har ret. Regner med at knybe mig om ved 150 mm spær. Det er jo let tag. Mht tømmerhandel hmmmmm..... Jeg handler en del hos Davidsens tømmerhandel i Vojens, en stor velrenommeret forretning. Sidst jeg spurgte om råd mht dimensioner til spær, var svaret: ring til en spærfabrik. Vi har ingen mulighedr. De slækker noget af på personalet. Men de vil gerne sælge tømmer

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De fleste træhandler har da opslag til feks. spær som du har spurgt om, remme kan bla. dimensionere via opslag også, men de fleste får et "tilbud" på remmen fra limtræ i stedet for, hvor dimensionerne fremgår.
Mit "sure" tillæg, var blot fordi jeg undrede mig, da en stor tømmerhandel ikke havde en sådan tabel. Men de fleste håndværkere ved nok i forvejen hvad de vil have, eller de får spærfabriken ril at dimensionere.

 

uldal

Det lyder som du måske skal se at finde en anden tømmerhandel, hvis de ikke vil/kan svare på en høflig forespørgsel.

Mange tømmerhandler har folk som stort set ikke laver andet end at lave tilbud og udregninger på den slags du efterspørger.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Både og.

Adskillige tømmerhandler, bla. Stark, bruger mange reklamekroner på at fortælle de private kunder hvor dygtige Starks ekspedienter, (herunder bla. alm. handelsskoleelever), er til at vælg de rette materialer og dimmensioner.

Og utallige er de fejlagtige råd de glade GDS-erer får derfra.

Så derfor kan man sige at Vojens Tømmerhandel melder ærligt ud.
På den anden side så burde de kunne slå op i en tabel og melde en dimension ud. Med forbehold naturligvis.

På samme måde som mine forslag til dimension naturligvis også er med alle mulige forbehold.
(Et såkaldt "kvalificeret gæt" er den korrekte betegnelse.)
(Faktisk er et enkelt indlæg a' 3 linier på en GDS-side et alt for usikkert grundlag for nogen form for dimensionering)

Sitting Bull

Den tømmerhandel hænger vel på den hvis det viser sig at der er fejl dimensioneret?

Eller burde i alle tilfælde gøre det.

Det er da at stikke folk blår i øjnene hvis de udgiver sig for noget de ikke er kompetente til, falsk varebetegnelse, kunne man ligefrem sige i sådanne tilfælde.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker

Javist.
Hvis du går hen i den tømmerhandel og fortæller at du skal bruge en rem med et spænd på 5 meter. Og den opvakte ekspedient siger at den skal være f.eks. 90x233 mm.
Så vil den måske hænge for meget og du får en ny.

Men hvis han nu siger 115x400 mm. Så er den alt for kraftig og for dyr. Og finder du nogensinde ud af det? Selv om det osse er en fejldimensionering.

Det jeg har imod tømmerhandlernes "vindueseksperter, tageksperter, gulveksperter, malingseksperter, fliseeksperter osv." er at de (ofte) mangler den grundlæggende viden og baggrund til at kunne rådgive seriøst. Men at de ikke vil indrømme det.
De er nemlig først og fremmest sælgere - ikke rådgivere.
Sitting Bull

Ja vist deri har du ret.

Vi har jo også den mulighed at forhøre andetsteds, den mulighed er der jo også, vi kan/må/skal vælge.

Har i høj grad også noget med tillid at gøre, ligesom med så mange andre faggrupper som tandlæger, mekanikere, radio-reparatører og mange andre alt det vi ikke selv kan vide noget om, kan jo ikke vide alt i denne verden.

Go' søndag til jer alle





Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
hej Uldal. Jeg synes du skal tale med bygma og ikke med Davidsen. Jeg bor selv i Padborg og er GDS´er og handler mest med bygma i min tilfælde med den i Padborg. Jeg synes de kommer med god råd og hvis man handler tit er det snart lige billig som Davidsen. Men jeg synes at Bygma´s trævare er bedre kvalitet. Jeg køber også ind i mellem ved Davidsen i Rødekro men kun hvis der er noget i deres butik fordi der er de billiger. Men jeg køber aldrig noget mere i deres trælast. Davidsen trælast og service ligger i mellem Bygma eller Stark og JemogFix og mest imod JemogFix. Det er min erfaring

 frank

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også