Rem dimension

Jeg skal lave en overdækket terrasse. Spærender med sko på udhæng og den anden ende skal hvile på en rem, der i frit svæv skal bære 5 meter plus udhæng. Spærlængde 4 meter. Tagbeklædning srålplader plus dug, altså let. Hvor kraftif bør denne rem være uden understøtning? Detnbør vel være limtræ?

 

Jeg skal lave en overdækket terrasse. Spærender... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mht kvaliteter, er det nok mest håndteringer ved levering jeg er bekymret for. Det er ikke spor sjovt at lukke en sending terrassebrædder op, der ligger på to strøer, for at opdage at trucken har smadret det nederste lag .... Sket flere gange. Eller når sternbrædder ligefrem er bomkanterde på facaden! Lagermanden ku nu godt ha øjnene med sig.

 

Ja, som Sitting Bull skriver, vil man helt undgå dette, så skal man selv ud og udpege de varer man skal have, for en lagermand har ikke tid til at stå og rode bunken igennem, for at finde de pæneste brædder til en, da tager dem der står lige for.
Det var også bare for at "dampe af". Man blir sgu så sur, når man ser flækkede lægter, bomkanter og reglar der vrider en halv gang rundt om sig selv ... I hylderne med kl. 1 varer!!

 

uldal, fandt du dimensioner på dit tag? min ven regnede frem til hvis jeg brugte 100x100 t1 så udnyttede jeg 60% bæreevne udnyttelse - taget er lettag og spænd på 5mtr. belastningen målte vi ud fra port åbningen som var 2mtr. ved så ikke om det kan bruges i dit byggeri os.

ellers kunne man os bruge 150x45 hvilket gav det samme mener jeg.
Annonce
Tak for indput og råd. Jeg kyllinger lidt og placerer en stolpe mere på de fem meter, istdet for frit spænd. Skal bare lige have godkendt placeringen af varanen.

 

I stedet for at placere de bærende stolper i yderpunkterne på remmen, kunne du flytte dem en meters penge ind under.
Så får du kun 3 m frit spænd og stadig kun 2 stolper.

Med venlig hilsen
ktm

 

Reelt er målet 6,5 meter og med stolper trukket ind får jeg et frit hæng på 5. Så der er tænkt på ideen. Men jeghælder til, at stolpe op 2 meter længere inde også. Mangler kun ok fra kranen og hendes veninder, om de kan se ud over markerne gennem cocktailglassene, for den ekstra stolpe .... Hehe

 

Gå dog hen i tømmerhandlen først.
Og lad dem give dig en dimension og en pris på den (optimale) 2-stolpeløsning.
Og osse for din 3-stolpeløsning!

Og SÅ vurderer du hvilken løsning du - og den bestemmende myndighed - foretrækker.


(Faktisk kan du osse vælge en 7-stolpeløsning, altså en stolpe under hvert spær. Så sparer du remmen jo! .o))
Jeg ville vælge en løsning, der giver mindst mulig højde på remmen, bla.a. for at den ikke skal komme for langt ned, så man knalder bylden ind i den, når man skal passere under, hvis dit hus da ikke er usædvanligt højt
Hvad med at lægge en jerndrager 100x100 og så nøjes med 2 stolper. Så kan kramperne se ud alligevel!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også