Hævet terrasse med store reglar?

Jeg skal bygge en træ terrasse udenfor sommerhuset, hvor der i forvejen er en ældre fliseterrasse cirka 20cm under døren (et enkelt trin ned).
Jeg overvejer at gøre det som følger:

Fiberdug over fliserne for at modvirke ukrudt.
Murerpap mellem dug og reglar for at forhindre fugt.
** Reglar i dimension 45x145mm på højkant for at få terrassen op så den er lige under døren.**
- nivelleres med kiler.
Inderste reglar boltes til huset/fundamentet (med hvad?)
Terrassebrædder (28x120mm) ovenpå reglarne, der skal lige med 40cm afstand.
Skjult montage med Hetra H-7 system (jeg har ikke noget med firmaet at gøre), for at få afstand+montage pæn, selvom det er dyrt.

Både reglar og brædder i sibirsk lærk.
Terrasse dimension: 6 x 4,2 meter, så reglarne skal være 6m og brædderne 4,2m.

Lyder det rimeligt med denne løsning? Især tænker jeg på reglarne, som er temmelig dyre, men der skal ikke benytte tryk.imp. træ.
Jeg skal bygge en træ terrasse udenfor sommerhuset... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 14 jul 2012 07:56
Og hvorlænge tror du så at sådan nogle kiler vil holde højden når de blot ligger på Jord / Sand. Ved at bruge fliser fordeler du trykket over en større flade, så den ikke synker ned. Men kilerne vil kunne bruges hvis ikke fliserne ligger fuldstændigt i vatter.



Nu står der jo i første indlæg der er fliser på terrassen i forvejen ! Og at planen var at ligge regler direkte på disse. Så kunne man jo købe lidt mindre regler og klodse disse op med kile ned mod fliserne.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
... og når du så engang vælter din træterrasse over med olie, der løber ned ad fiberdugen og ud i dine gulerødder og ender på dine børnebørns tallerken, så tænker du på, om ikke en trykket regal var ligeså godt og de mange timer og liter olie var spildt

 

God pointe uldal, men jeg havde nu tænkt mig at lade den sibirske lærk stå ubehandlet - den må gerne blive grå og den evt forkortede levetid kan jeg godt acceptere.
når du endelig vil lade dine reglar hvile direkte på fliserne, så find det højeste sted som 0-punkt. ellers har du ingenting at kile op på.

 

Annonce
Hvis brædderne er 28 mm tykke, burde du da kunne nøjes med 60 cm mellem reglarne
(I stedet for de 40 cm)

Mvh Thomas

hvis han får mange endestød, er det mere stabilt med 40 eller 50

 

Jeg havde du generelt også valgt trykket træ, men fred være med det. Med den konstruktion du bygger vil du have brædderne vinkelret på huset, hvilket er unormalt. Men det er jo en smagssag.
Jeg ville nu nok vende reglerne modsatte vej, så de kun skulle være 4,2 m. og dermed 1 længde. Derpå teressebrædderne (med pap imellem regel og bræt) langs huset.

Opklodsningen pr. 60 cm vil jeg gøre som følgende.
- 50 mm flise
- opklodsning med Knudsen-kiler (ca. 2 cm)
- 50x100 mm reglar
herefter en karmskrue ned gennem regel, kiler og understøtningsflise (så er den kilerne sikret fastholdelse og glider ikke ud efter tid.)
- Pap på regler
- 28 mm. Teressebrædder

I alt 198 mm. højde, men her kan justeres i kiler/fliser.

hov.... har nu opdaget at dette er en meget gammel tråd, men så er mit bidrag da givet, hvis andre skulle få brug for tilsvarende..

Ja bedre sent end aldrig..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis man holder 5-7 mm imellem alle brædder, så laver man vel ikke fald på en terrasse gør man?

På forhånd tak.

Mvh Benno Larsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også