Hydraulisk drift af Elvstrøm 1/2 tonner

Hej ! Nogen der ved noget om hydraulisk drift af sejlbåd ? Jeg har en Elvstrøm 1/2 tonner hvori der ligger et hydraulisk drev, men hydraulikpumpe mangler. Er der nogen der ved noget om sådan et hydraulikdrev/motor ? Hvilket tryk der skal bruges? Hviken pumpe der kan bruges? Hvor stærk en motor der skal bruges til at drive pumpen ? Har i øjeblikket monteret en påhængsmotor , men syntes ikke rigtigt det fungerer sikkert.
Hej ! Nogen der ved noget om hydraulisk drift af... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det gode er, at der kommer olie ud, så er pumpen ikke helt tør for smørring. Omvendt, så kan den have snurret masser af omgange, og spørgsmålet er, om den har taget skade af det.

Mit gæt er, at du kan tage motoren af mens båden er i vandet. Pakningen burde sidde på skrueakslen før tryklejet, så det ikke er hydraulikmotoren, der udgør forseglingen. Men det er KUN MIT GÆT. Der skal kigges på en tegning for at afgøre det. Pakdåden/stævnrøret kan være utæt, og så er fanden løs i Laksegade, hvis motoren pludselig ikke kan komme på igen, f.eks pga en knækket bolt etc.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det gode er, at der kommer olie ud, så er pumpen ikke helt tør for smørring. Omvendt, så kan den have snurret masser af omgange, og spørgsmålet er, om den har taget skade af det.

Mit gæt er, at du kan tage motoren af mens båden er i vandet. Pakningen burde sidde på skrueakslen før tryklejet, så det ikke er hydraulikmotoren, der udgør forseglingen. Men det er KUN MIT GÆT. Der skal kigges på en tegning for at afgøre det. Pakdåden/stævnrøret kan være utæt, og så er fanden løs i Laksegade, hvis motoren pludselig ikke kan komme på igen, f.eks pga en knækket bolt etc.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Vil det sige at du sejler rundt med en propel på båden der ikke har anden virkning end som havde du en pøs i en line agter over. Det er hvad en fast propel regnes for at tage af bådens fart. Er der folde propel gør det knapt så meget.
den korte slange er med stor sikkerhed en retur til læk-olie. pumpen fylder ikke så meget den har vist samme dia. som DIN-flangen bag på en lille motor vel ca. ø 400mm og ca. 300 mm i dybden. Du skal vist ikke bruge nogen manøvreventil, pumpen har en "arm" der så vidt jeg kan se kan still spejlet i pumpen så du kan få alt fra fuld bak til fuld frem med frigear i midten, jeg fandt på et tidspunkt en manual, du kan sikkert finde den hvis du googler hydromarin. Du kan godt holde maskinrummen koldt nok hvis det er ventilleret NOK, men så mister det nok karakteren af "rum" og bliver til maskinplatform eller maskinhul Jeg ville ikke sejle rundt med en benzinmotor men det er jo en smagssag hvor meget man tør og hvor stor driftsikkerhed man vil have. Jeg ville vælge en lille, simpel, vandkølet diesel der er nem og billig at få dele til, fx. kubota. eneste krav er et flangen passer men det ville komme meget bag på mig hvis der ikke er DIN-flange på en tysk farryman diesel.

Dr_Lyn
jeg har ikke selv tjekket filen, men jeg tror manualen er her:

http://www.motoren.ath.cx/menus/hydromarin.php
Annonce
@ Dr_lyn

Tak for din respons. Jeg kontakter dig vedr. din hydraulikstation når jeg har fået testet om hydraulikmotoren fungerer.
MVH. Lars
hei
du må ikke sette trykk på motoren uten å åpne for den lille slangen, det er lekkolje som er på alle hyd.motorer for å drenere den indre lekken tilbake til tanken det må ikke være noen motstand i denne slangen å den må tas ut på motorenshøyeste punkt da det er denne oljen som smører og kjøler motoren

tor l

Hej ! Er den lykkelige ejer af en ELVSTRØM ½ TON , som jeg sidste år lagde en 5 KW. el motor
fra ASMO MARINE. Den virker rigtig godt ! Jeg afmonterede en Ferryman med hydraukisk drift,
har stadig motor og pumpe med extern køler, da den indbyggede køler ikke var stor nok (olien 
blev varm) jeg kan se på dine billeder , at det er næsten magen til . Jeg kan stærkt anbefale
EL motor fra clean-e-marine.com , som firmaet hedder i dag. Har dette din interesse er jeg gerne til tjeneste med flere oplysninger og billeder
Asmo marine, er de ikke gået konkurs ?
clean-e-marine.com er der vist heller ikke meget gang i
Hej Alle

Ja, ASMO Marine er desværre gået konkurs - pengene slap op... Men jeg har startet Clean eMarine sammen med Nicolai og to ny partnere, og vi bygger stadig Thoosa systemerne.
Vores hjemmeside er der ikke meget ved lige nu, vi er travlt optaget af at bygge en ny eldrevet turbåd til Canal Tours A/S i København, med 90kW motor og 230 kWh (eller 2,4 ton) lithium batteri.

Hvis I har spørgsmål om elektrisk fremdrift er i velkomne til at maile mig.

Mvh Lars

Lars.Dybro
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis