Dieselolie, tilsætning og transport

  
   Hvad er rigtig? jeg har fået en 200l jerntromle som jeg vil anvende når jeg skal tanke diesel på båden. Stor postyr på tanken!!! så "meget" diesel må man ikke transportere på den måde. Jeg ved der er grænse for "dunk" transport af benzin, men er der også en øvre grænse for "dunk"transport af dieselolie?. Og hvordan er det nu med den "nye" miljødiesel, er det nødvendig med tilsætningsstoffer for at undgå dieselpest i tanken/motoren som følge af indtrængende vand. Det er squ da den ene udgift efter den anden.   Og lad os så få noget ordentlig sejlervejr..  anvi
Hvad er rigtig? jeg har fået en 200l jerntromle... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Farligt gods i bil
 Privatpersoner må i bil transportere op til 80 kg (brutto) farligt gods uden at være omfattet af reglerne for vejtransport af farligt gods. For komprimeret ikke-brandfarlig og ikke-giftig gas (f.eks. dykkerflasker) må der dog transporteres op til 70 liter (flaskevolumen).
Hej jacobbb
Tak for link - hvor er nævnt de 200 l ?

Som du også kan læse må du
2) 25 liter brandfarlige væsker med flammepunkt på under 23°C, herunder benzin, eller 75 liter brandfarlige væsker med flammepunkt mellem 23°C og 60°C, herunder dieselolie/gasolie/fyringsolie.

Altså max. 75 l diesel
Men hvis man låner en trailer på tanken, så må man have 400 liter ??
Den kan man jo nok få lov at kører diesel i... man tømmer den jo inden den næste skal have fyringsolie i.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er spørgsmålet  jo ikke hvad man kan eller ikke kan - spørgsmålet lød på hvad der er rigtigt/lovligt
Hvor er det der står at man må køre i privat bil / med trailer med mere end 60/75 l som privat person.

Det mangler jeg stadig svar på - og det gør anvi vel også
Annonce
Du misforstår mig Flying Leth..

Man kan låne en trailer på tanken der er bygget til 400 liter diesel... Der er pumpe og det hele på så man kan pumpe det ind i tanken hjemme..
Det bliver da nød til at være lovligt... Traileren er lavet til det ene formål..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I følge producenten af ladtanke, er der undtagelse for reglerne, når det udlukkende er til eget brug.
Sakset fra linket...
Undtagelser
Der er dog en minimumsgrænse for hvornår reglerne træder i kraft. Hvis man kan svare ja til samtlige fire spørgsmål, er man undtaget for reglerne, og kan lovligt anvende Titans ladtank TM430 til transport af dieselolie:

 Transporteres der til eget forbrug? (salgsmæssigt formål og intern levering af dieselolie til byggepladser er ikke eget forbrug)

 Transporteres der mindre end 1000 liter?

 Har den enkelte beholder højst en kapacitet på 450 liter?

 Er det sikret, at der ikke kan ske udslip af dieselolie under normale transportforhold?http://www.making-it.dk/uploadedima...regler.pdf
mvh jens

Hej Je_ns

ja - men bemærk alle de regler/dokumenter/ sikkerhedscertifikater, sikkerhedsudstyr etc samt at chaufføren skal have enten adr eller anden uddannelse - også så er det lovligt.
Men så mener jeg også at vi er derude hvor man ikke rigtig er at regne som privat person eller ihvertfald tror jeg ikke ret mange af de der køber billig diesel til båden på tankstationen og fragter det i egen bil har de nødvendige papirer iorden.

Og så er vi egentlig tilbage til min egentlige bekymring - nemlig at der er folk der kører rundt med mange liter benzin / diesel i bilen - ulovligt - og med katastrofale følger ved uheld - og de tror det er lovligt !
Untaglser for transport af flydene brændstoffer 1.1.3.3 længerer nede i linket

Reglerne er klokke klare alt efter hvordan de tolkes og af hvem

Den lokale betjent mener man næsten ikke kan køre med en zippo på en cykel lovligt

Og helt modsat mener en fr beredskabet man med den rigtige sammen sætning af beholderer kan nå 2250l på en trailer.

Efter jeg blev stoppet i december med to olietønder diesel på traileren var der balade
Først fordi betjenten trode han havde fanget en olie tyv, bagefter fordi det bestemt ikke ku være lovligt.

Enden blev heldigvis til min fordel og der blev ikke nogen sag.

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Problemet er vel at ikke alle havne har dieseltanke og dem der har, ikke altid har så meget omsætning at dieselen altid er "frisk" og uden kondensvand.. (som jo er grobund for pest)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også