Udskiftning af gamle kontakter/stikkontakter til nye

Hej

Jeg er igang med at skifte konktakter i mit hus. Jeg er midlertidigt stødt på et lille problem: I et af rummene sidder der en korrespondance kontakt, denne går der 3 faser i, men i de nye kontakter (LK) er der kun 2 tilslutninger til fasen, må man i dette tilfælde samle 2 faser, hvis ja må disse krimpes sammen (man må vel ikke lodde det sammen ?), og efterfølgende isolere med krympeflex. Jeg har som alternativ også prøvet at søge på LK kontakter med flere tilslutninger, men uden held.

Jeg kan mindes at have hørt noget om der IKKE må laves skjulte samlinger, men samlingen vil jo være tilgængelig, eftersom man bare kan afmontere kontakten igen og komme til samlingen.

Håber der er en klog mand (M/K), der kan give mig et svar

På forhånd tak.


MVH
Kim
Hej Jeg er igang med at skifte konktakter i mit... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sorry, jeg sov lidt i timen....
Du bruger enkelt samlemuffer, og kan se der er rigeligt plads til den...
Da der så vidt jeg kan se ikke er tale om en dåse, men blot en udskæring i træet vil det ikke være lovligt med samlemuffen. Så hvis det skal foregå på lovlig vis skal du enten holde fast i det gamle afbrydere med skrueterminaler eller få lagt en dåse i væggen og så deri lave samlingen med en muffe...
Steinaa - Sikker på det ikke er en gammel trædåse??, syntes da helt bestemt det ligner en sådan

Et andet billede:
http://www.traelasten.dk/byggeraad/husetinde/stikkontakter
Tag en af de hvide ledninger der kommer oppefra og flyt den ned i stikkontakten, det løser problemet. Det kan du selvfølgelig kun gøre hvis du beholder den gamle stikkontakt og der er en ledning der er lang nok til at nå derned. 
Annonce
Det kan jeg heller ikke, da stikkontakten også skal skiftes.


MVH
Kim
Skrevet af kaw på 25 jun 2012 20:30
Tag en af de hvide ledninger der kommer oppefra og flyt den ned i stikkontakten, det løser problemet. Det kan du selvfølgelig kun gøre hvis du beholder den gamle stikkontakt og der er en ledning der er lang nok til at nå derned. 


Det kan du selvfølgelig kun gøre hvis du beholder den gamle stikkontakt og der er en ledning der er lang nok til at nå derned.

Og det er den jo ikke lang nok!!
Dåsen er en indmuringsklods af fabrikat NES, er jeg 99% sikker på. Den var lovlig, da den blev sat op, og udgik i begyndelsen agf tredserne. Istedet for en samlemuffer kan buges en kronemuffe, som placeres i indsnævringen mellem afbryder og stikkontakt. Så skulle det være ordnet. Skulle hullerne til afbryderskruerne være blevet for store, passer et stykke af en tændstik som fyld.

fase
StenKrog: Det har du nok ret i - på det første billede synes jeg bare det ser ud som om der er et sort hul / mellemrum i træet der kunne ligne to brædder der sad imod hinanden og på det andet billede ser det ud som om der er boret hul nederst til venstre i "dåsen" hvilket NES-dåsen mig bekendt ikke havde...

Men hvis ikke det er en trævæg er det helt sikkert en dåse og I så fald er der intet til hinder for at bruge muffen - og der mener jeg også at kunne huske der trods alt godt kan være plads til den slags.
på det andet billede ser det ud som om der er boret hul nederst til venstre i "dåsen" hvilket NES-dåsen mig bekendt ikke havde...

Det hul er ikke boret, men lavet med en nedstryger eller en juniorsav så hullet passede til røret. Det var før plastdåsernes tid. Du ved fra dengang man brugte 5/8" stålrør og bøjeklods.

fase
Jeg tror jeg vil se om jeg kan få plads til en muffe i weekenden, kan være jeg på en eller anden måde kan få den til at ligge mellem kontakten og stikkontakten. Men det er altså fuldt lovligt at bruge en almindelig muffe til at samle det med...



MVH
Kim
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis