Laser Skæring

Hej.

Jeg er ved at bygge en lille vindmølle. Jeg er nået dertil hvor jeg gerne ville havde laser skåret nogle dele til den. Er der nogen som kender et sted hvor er privat person kan komme og få skåret nogle forskellige 'småting' uden at skulle betale en formue? Tegningene laver jeg selv på Solid Edge og gemmer i  en 'DWG' fil (som jeg har forstået det skulle en laserskærer kunne læse det direkte). Det skal helst være i Odense området eller ihvertfald på fyn (ellers kan det nok ikke betale sig for mig).

Med venlig hilsen KFR.
Hej. Jeg er ved at bygge en lille vindmølle.... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når i nu skriver om laser skæring, som jeg ikke ved andet om end at det skulle være meget nøjagtigt. Så fortæl mig lige: er det en rigtig laser stråle der skære eller hvad er det ?

Om der skal skæres træ - eller titanium.. der er da himmelvid forskel....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Øhh what ??
Jeg reklamere jo netop ikke for noget firma, idet jeg sender infoen om firmaet til trådstarteren i en privatbesked.
Og fordi jeg ikke ønsker at lægge ud på nettet offentligt hvor jeg arbejder..
Det er vel trods alt også de færreste der lige har en laserskære hjemme i hobbyværkstedet ??

Håndværkeren: Ja det er en laserstråle der skærer samtidig med at der tilføres forskellige gasser, den jeg kører med kan skære i rustfri op til 12mm, sort op til 20mm og alu op til 8mm, med en tolerance på 0,1mm.
Hæng mig ikke nærmere op i selve teknikken, jeg er bare en ganske almindelig maskinarbejder, men jeg kan sige at det ikke er svært overhovedet, kunsten ligger i at lave programmet..

Her er et link til et laser skærehoved. http://commons.wikimedia.org/wiki/C...Cutter.jpg

Det er laserlys der opvarmer materialet, og så en luftstråle der "blæser materiale bort". Man anvender det typisk på tyndere materialer. Meget parallele snitflader,

Så er der plasma skæring. Det er i familie med elsvejsning. Altså en "elstråle" der opvarmer og luft der blæser bort. Lidt  kegleformede snitflader, noget hurtigere.

Ilt og gas skæring, Hvor man med en gasflamme varmer op, og giver så ekstra ilt til at blæse materiale væk. Til tykkere plader Jeg har set op til 120 mm Noget kegleformede snitflader (kan afhjælpes med skrå stilling på  pistol, så kun affaldet er dårligt.

gnist bearbejdning hvor der sidder en rulle med vist nok 60 kilometer tråd ( som tyk sytråd) Den tråd kommer imod materialet og giver et lille gnist. Når det så sker flere millioner gange er der blevet skåret noget væk.  f.eks til snit og stanse værktøjsfremstilling i hærdet stål. Ekstrem nøjagtig og meget tidskrævende.

Vandskæring i stål kender jeg ikke så godt,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Elmand: korrekt, men samtidig med luften skal der ved laserskæring også tilføres beskyttelsesgasser, ellers får du en snitflade der bedst kan sammenlignes med en svejsning fra en CO2 svejser der er løbet tør for gas...

PS. Du glemte sænkgnistning, hvor en strømførende kobberelektrode gnistre ned i emnet i et petroliumsbad..

Ja det er rigtig, jeg tog den super korte version.

Sænkgnistning kendte jeg ikke, ser ud til at være lidt i familie med trådgnist


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, i princippet er det jo det samme der sker, det er en dejlig maskine at have adgang til, den kan f.eks gnistre knækkede snittappe ud, og små fine detaljer på værktøjsdele osv., men man skal holde øje med den og vide hvad man laver, da petrolium jo som bekendt kan brænde, det er sket mere end en gang at der er gået ild i sådan en..

Og man skal endelig ikke røre ved elektroden imens den kører...

Vandskæring har mange fordele, der kan skæres i storset alle materialer, bla glas.

Ofte bruges vandskæring, hvor der ikke ønskes en varmepåvirkning af emnet...

Her kan de vandskære i 150 mm tykt rustfrit og i 300 mm tykt aluminium, det er nok de færeste lazerskære der kan det.

Til trådstarter de kan helt sikkert også skære dine ting ud...

www.aalsrode.dk/media/884/Aalsrode_...1_2011.pdf

Sådan en vandskærer kunne jeg godt tænke mig at prøve..
Det er nu ikke meget varme der kommer ved laserskæring, som regel kan et emne holdes i hænderne umiddelbart efter det er skåret ud.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis