Søger en smed til hjælp med undervandsrobot

Hej alle

Jeg er pt. igang med at bygge en undervandsrobot og har brug for kyndig fra en smed, så håber der er en her på siden som kan hjælpe mig.

Det problem jeg har er at jeg skal have lavet et vandtæt hus, som skal huse et videokamera, et 12v scooterbatteri og elektronik med styring, mikrocontroller, sensorer osv.

Jeg kunne godt tænke mig at lave det ud af en 150mm alurør (eller noget der ligner). Så skulle der være en flange i begge ender som passer ind i røret. Flangerne skal være ca. 3 cm større i diameter og være forsynet med 8 huller rundt i kanten. Det er så ideen at man vha. gevindstænger skal spænde disse to flanger sammen. Der skal så være en pakning mellem rør og flange i begge ender så huset bliver helt tæt.

I den ene flange skal der være et 10cm i diameter stort hul. Her skal der sættes et stykke plexiglas i og denne skal spændes fast, enten fra indersiden eller vha. en anden flange fra ydersiden, her skal der også være en pakning på hver side af plexiglasset for at gøre det tæt.

I den modsatte ende er flangen ligesom en prop, men der skal der være 3 huller af ca. 1 tommer med gevind, hvor man kan indsætte propper som man tætner på samme måde som VVS rør med hår og fedt (ved ikke om det er godt nok, men det regner jeg med). Men i hver prop skal der være et hul i midten, hvor kabler kan gå ind/ud og disse kabler bliver støbt ind i epoxy, for at tætne rundt om kablerne.

Det er sådan set det, men kan det laves og vil det virke? Jeg regner med et tryk på omkring 4 bar, da jeg maksimalt vil ned på 30meter dybt vand. Jeg har ingen ide om, hvad det ville koste at lave i materialer og arbejdstid, men alle ideer til at lave det smartere og/eller billigere er velkomne.

På forhånd tak

Mvh. Jacob
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jacob

Spændende projekt!
Jeg vælge nok vælge at lave det i rustfast stål. Du kan søge lidt inspiration på www.bd.dk
En ide kunne være:

Blindflange-pakning-svejsekrave-rør-svejsekrave-pakning-plexiglas-pakning-flange

På BD skal du søge på DN150

Med venlig hilsen
Mikkel
Hej Jacob

Spændene projekt, et par løse ideer/kommentarer fra mig:

Til kabel gennemføringer kan du med fordel bruge kabelforskruninger
F.eks.http://dk.rs-online.com/web/c/kabler/kabelforskruninger-traekaflastning-tyller/kabelforskruninger/
Ip koden siger lidt om hvor vandtæte de er. Jo højere jo bedre. Jeg tror IP68 vil være fint til dit projekt.

Plexiglas låget kunne lave af to skiver der limes sammen med lidt forskellig diameter. Den mindste skiver skal akkurat passe inden i dit metal rør. Og den største skal have en diameter lidt større end det ydre mål af dit rør. Du kan så placere en o-ring (en stor en) imellem din store plexiglas skive og metal røret.
Du kan søge inspiration fra den måde mange laver dykkerlygter på. Søg på google under billeder på: diy canister light
Der tror jeg du kan få nogle ideer.

Jeg vil nok også lave det af rustfrit stål hvis du kand finde en smed.
Alternativt PVC rør. Desværre er det svært at finde PVC rør og fittings designet til tryk i DK (afløbrsør er nok for tyndvægede), alternativt kan du købe dem hjem fra udlandet.

Held og lykke med projektet

Hej Jakob det er meget interessandt, jeg kan godt lide nogle mennesker som dig, som prøver noget,og føre det ud i livet, hvis du laver en tegning og sender, kan jeg nok hjælpe dig, jeg er hyd ing og kender til tryk og den slags og har værksted med forskellige muligheder
og arbejder med forskellige former for opfindelser.

PEK

Jeg lavede 15 kamera huse i 94 ,, blev brugt ned til 60 meter vand og lavet i rustfri efter nogenlunde samme op skrift som foxx ovenfor ... Super fine og DYRE MEGET DYRE..

Nu ved jeg ikke hvor meget du har plan lagt at bruge på det , men hvis du skal købe rustfri svejseflanger ol i den størelse du tænker på at lave det i ,, bliver det godtnok bekosteligt ..

Alu iden kan jeg godt lide, det kan bearbejdets med handværktøj og du kan finde stumper hos en skrothandeler..

Det ku også laves i glasfiber for en helt igennem lds løsning..

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hej jeg har noget , som måske kunne bruges.
http://www.guloggratis.dk/elektronik/kameraer/videokamera/anden-model/annonce/15191949-undervandskamera

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej alle

Tak for svarene.

Jeg er selvfølgelig interesseret i at bruge så få penge som muligt, men det skal virke, for der er elektronik og videokamera inde i røret for omkring 2000kr.

Mht. kabelgennemføringerne som du linker til Bøllemissen, så ser de meget fine ud, men problemet med disse er, at jeg skal bruge et cat5 netværkskabel og her er der 8 små ledninger inde i selve kablet. Hvis der så går hul i selve kablet, så kan vand komme ind i selve kablet og hele vejen ind i det vandtætte hus. Derfor vil jeg gøre følgende: Afisolere de sidste 50cm af kablet. Herefter afisolere ca. 5mm af hver af de 8 ledninger der er inde i kablet tæt på der hvor isoleringen på selve kablet begynder igen. Altså jeg afisolere ikke ved enderne af de 8 ledninger. Herefter støber jeg de afisolerede ledninger og der hvor isoleringen begynder igen på kablet ind i epoxy. Herved har jeg elimineret de hulrum som er i sådan et cat5 kabel. Dette er ikke min ide, men noget jeg har fundet på nettet. Skal nok linke, hvis der er nogle der er interesseret i at se nogle billeder, men så skal jeg lige lede efter linket i min store roddekasse af links.

PEX/Tøser: Det lyder meget fornemt at du vil hjælpe mig. Jeg vil prøve at lave nogle tegninger, er det iorden i sketchup eller skal jeg se om jeg kan låne min brors autocad? Du kan evt. smide din mail eller skrive til min mail JacobJensen2001 snabelA hotmail.com så kan vi snakke videre der.

Jeg har tænkt mig at lave en how-to i en pdf fil med billeder, så andre også kunne give sig i kast med sådan en lille undervandsrobot.

Mvh. Jacob

Hej Lynæs, de ser fine ud, men hvad er målene på dem? Jeg har kamera, batteri, samt elektronik, så der skal være lidt plads i dem. Hvor gode er de kamera som sidder i de rør? Mvh. Jacob
udmærkede kameraer i sort-hvid Ø 150mm lgd ca 250-300mm har været brugt til at inspicere skibe under vandlinie. Kan sælges uden indmad.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej.

I teorien er det nok en fin ide, at støbe kablerne ind som du foreslår. Problemet er bare, at du ikke kan få epoxyen ind imellem de enkelte tråde i hver ledning. Dermed er du lige vidt, for så har du stadig kapilar effekten at døje med. Jeg ville lade kablet være som det er og så bruge forskruninger som foreslået i tidligere indlæg. Dog ville jeg ikke bruge dem der er først i linket men diise her, som jeg har god erfaring med: http://dk.rs-online.com/web/p/kabelforskruninger/4058817/. Hvis du er bange for at kablet bliver utæt, kan du beskytte det med en kabel/slange sok, eller evt. akselnet.

Ovenstående er ud fra egen og andres erfaring med bygning af dykkerlygter. Jeg har lavet 3 stk. canistere og flere lygtehoveder end jeg har tal på efterhånden.

Jeg vil også godt være dig behjælpsom med råd, tegninger og beregninger efter bedste evne. Jeg kan nemlig også godt lide at lave sådanne projekter. Hvis du har lyst, så smid mig en pb, så kan vi evt. ringe sammen og tage en snak om det.

Mvh. Kasper.
Hej Jakob jeg forsøgte at sende en mail men der meldes fejl på dit email adresse
her er mit email

[email protected]

PEK

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også