Træskelet - kom gerne med input...



Jeg har nu lavet en skitse i 3D over hvordan selve træskelettet skal se ud. Grundplan måler 3m x 9.6m og det er meningen, at konstruktionen skal bære 3 saksespær. Det er formentlig fyldt med fejl og mangler, så derfor må i gerne skyde løs, m.h.t. konstruktion. Har selv gjort følgende overvejelser:

Skitsen er udfærdiget med 45 x 95 reglar, hvilket formentlig er alt for spinkelt. Tænker at det skal være 45 x 195 reglar. Men er i tvivl om konstruktion ved yderligere isolering for at undgå kuldebroer.

Topremmen skal formentlig stå på højkant med 2 reglar ved siden af hinanden. Hvordan monterer man disse topremme - blot med vinkelbeslag?

Jeg er osse bekendt med, at der skal forstærkes omkring dør og vinduer. Er det nok med en ekstra reglar skruet sammen på ydersiden af rammen eller hvordan?

Er osse lidt i tvivl om, hvordan jeg skal konstruere selve hjørnerne på bygningen, således at disse isoleres bedst muligt.

Jeg har nu lavet en skitse i 3D over hvordan selve... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af uldal på 21 jun 2012 07:30
der fåes plader med "indbygget" vindpap. Fordelen er, at man så kan få lukket bygningen og evt arbejde indvendigt i tørvejr

Ok, har du evt. et link til disse plader? Men ved ikke om det er så god i en ide, når jeg sætter pladerne op på den indvendige del af træskelettet?
Skrevet af Trilas på 21 jun 2012 06:37
Mange tak for linket til bygning af skur. Det er en stor hjælp.

Med hensyn til fundamentet, så bliver jeg vel nødt til at lave et lidt smallere end det eksisterende fundament, hvis ikke klemlister og facadebeklædning skal stikke ud over murstenene. Som tidligere nævnt i denne tråd, så skal bundremmen vel helst flugte med fundamentet - også for at undgå at vand drypper ned på selve fundamentet.

Jeg har også overvejet krydsfiner plader, som afstivning, hvor disse dog vil være opsat på den indvendige side af træskelettet.
Ja, hvis ikke beklædningen må være bredere end selv murværket, så skal soklen trækkes beklædningen + klemlistens tykkelse ind.

Det er ikke for vandets skyld, men for at sikrer ventilation mellem klemlisterne og træbeklædning.

Hvis der opsættes plader på indersiden, så virker disse ikke som vindspærre længere, men har dog stadig en afstivende effekt, vindspærre skal monteres på udvendig side at isoleringen jo...
Hvis der opsættes plader på indersiden, så virker disse ikke som vindspærre længere, men har dog stadig en afstivende effekt, vindspærre skal monteres på udvendig side at isoleringen jo...

Det er jeg helt klar over Min opbygning vil være: Ydre beklædning -> Klemlister -> Vindspærre -> Isolering -> dampspærre -> Evt. forskalling og ekstra isolering -> krydsfiner plader -> Gibs plader.
Hvis du sætter dine krydsfiner op uden på forskallingen, og ikke direkte på dit træskelet, så er din vindstivende effekt meget begrænset, og jeg ville så sætte vindkryds i væggene også.

Går ud fra det er fordi det er nemmere at skrue ting op på væggen du vælger krydsfiner og herefter gips, for ellers ville jeg have valgt 2 lag gips frem for træplade + gips, som godt kan give nogle problemer med revner i samlingerne, da træpladerne arbejder ved svingende fugt bagved gipspladerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis