Træskelet - kom gerne med input...



Jeg har nu lavet en skitse i 3D over hvordan selve træskelettet skal se ud. Grundplan måler 3m x 9.6m og det er meningen, at konstruktionen skal bære 3 saksespær. Det er formentlig fyldt med fejl og mangler, så derfor må i gerne skyde løs, m.h.t. konstruktion. Har selv gjort følgende overvejelser:

Skitsen er udfærdiget med 45 x 95 reglar, hvilket formentlig er alt for spinkelt. Tænker at det skal være 45 x 195 reglar. Men er i tvivl om konstruktion ved yderligere isolering for at undgå kuldebroer.

Topremmen skal formentlig stå på højkant med 2 reglar ved siden af hinanden. Hvordan monterer man disse topremme - blot med vinkelbeslag?

Jeg er osse bekendt med, at der skal forstærkes omkring dør og vinduer. Er det nok med en ekstra reglar skruet sammen på ydersiden af rammen eller hvordan?

Er osse lidt i tvivl om, hvordan jeg skal konstruere selve hjørnerne på bygningen, således at disse isoleres bedst muligt.

Jeg har nu lavet en skitse i 3D over hvordan selve... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af boso på 12 jun 2012 21:14
sådan en 2x4 kan nu klare et temmelig stort lodret tryk - og hvis de står pr. 60 c/c bliver det jo ikke mindre stærkt. Og når der nu tilmed bliver smidt en limtræsrem ovenpå er trykket jo godt fordelt

Man kan afstive stimmelkonstruktionen med både vindtrækbånd og krydsfinerplader. Den med en regel i hjørnet kan måske også give lidt - men ikke nær samme effekt som førnævnte

Men hvad skal rummet bruges til - for du kan da ikke putte meget isolering i de vægge?

Konstruktionen skal blot give en ide om, hvordan konstruktionen vil komme til at se ud. Giver dig ret i, at 45 x 95 reglar er ALT for spinkelt til denne type bygning. Bygningen skal huse 2 værelser og evt. en lille entré.
Skrevet af Naveren på 12 jun 2012 22:03
Lav det i 47x200, med krydsforskalling indvendigt med en 45x45 til el og vvs. Hvis dine spær lægger af lige over en stolpe er det fint. Lav skrå afstivning med 5x40 vindtræksbånd. Hvis der så kommer gips indvendigt og noget beklædning på ydersiden vælter det absolut ingen steder......

Husk 3 stolper i hvert hjørne så du har noget at skrue i på begge sider indvendig hjørne.

Reglar i 47 x 200 er osse det jeg er endt ud i. Takker for de nyttige råd


Så fik jeg lavet en lidt mere bastant og afstivet konstruktion. Det er nu 47 x 200 reglar. Siderne omkring vinduet er blevet forstærket, samt toppen over vinduet, hvor trykket fra evt. tag fordeler presset ned gennem de lodrette reglar. Konstruktion er ligeledes blevet afstivet med hulbånd. Det skal dog nok stadig være en limtræsbjælke, som løber lige over vinduet.

Hvad syntes i?

Jeg er osse lidt i tvivl om, hvor langt jeg skal trække træskelettet ind mod midten af fundamentet, da der jo osse skal være plads til klemlister og facadebeklædning. Murstenene på vores nuværende bolig stikker ikke særlig langt ud over fundamentet, så hvis det skal flugte så bliver jeg vel nødt til at trække væggen lidt tilbage?
Har du regnet på, hvor mange kvm du mister via indvendig isolering? Måske du kunne øge dybden med en meter?

 

Skrevet af uldal på 14 jun 2012 06:12
Har du regnet på, hvor mange kvm du mister via indvendig isolering? Måske du kunne øge dybden med en meter?

Jamen jeg regner med ca. 200mm isolering, som svarer til selve dybden af træskelettet, samt yderligere ca. 45mm isolering ved krydsforskalling indvendigt. Dertil kommer så indvendig beklædning i form af 1 krydsfinerplade og 1 gibsplade.
Annonce
det er ikke nødvendigt med et kryds, du kan nøjes med 2 vindtræksbånd i alt pr side. Husk som sagt ekstra stolper i hjørnerne så du har noget at skrue i indvendigt. Limetræ og ekstra forstærkning omkring dit vindue er umiddelbart ikke nødvendigt. 47x200 spærtræ, beklædning, indvendig gips mm, giver en virkelig stærk konstruktion.

Træskelettet skal være glat med yderside fundament. Når beklædningen så kommer på, inkl klemliste, bliver der dannet en stor drypnæse så vandet ikke løber ned oven i din sokkel

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 14 jun 2012 06:22
det er ikke nødvendigt med et kryds, du kan nøjes med 2 vindtræksbånd i alt pr side. Husk som sagt ekstra stolper i hjørnerne så du har noget at skrue i indvendigt. Limetræ og ekstra forstærkning omkring dit vindue er umiddelbart ikke nødvendigt. 47x200 spærtræ, beklædning, indvendig gips mm, giver en virkelig stærk konstruktion.

Træskelettet skal være glat med yderside fundament. Når beklædningen så kommer på, inkl klemliste, bliver der dannet en stor drypnæse så vandet ikke løber ned oven i din sokkel
Mange tak  Det gav en masse svar!

Hvis træskelettet skal flugte med fundamentet, så skal jeg faktisk lave fundamentet lidt smallere end det eksisterende, hvis det skal flugte nogenlunde med eksisterende murværk. Er det et problem?

Grunden til at jeg nævner limtræ er, at træskelettet skal kunne bære 2-3 gitterspær med teglsten. Mener hældningen bliver på omkring 25 grader.
Nu skriver du smallere fundament, hvis væggen bliver forskallet og beklædt indvendigt, så husk at dette regnes med, så passer bredden nok nogenlunde på fundamentet til sidst.

Du skriver 2-3 gitterspær, den ene kommer vel til at stå helt ude ved gavlen, så her er bæringen ikke et problem, hvis der kommer et lige over dit vindue, så skal der selvfølgelig her laves noget forstærkning, enten i form at limtræ, eller indlagt spærtræ.

Spærtræ er kun nødvendigt ved ret store spænd, og ved mindre spænd kan indlagt spærtræ være løsningen, se evt. her hvad jeg mener med det.

Bygning af skur

I stedet for vindtræksbånd kunne du også overveje at lave din vindspærre i krydsfiner plader, som jeg har gjort i ovenstående tilfælde, så sipper for du for yderligere vindafstivning.

Skrevet af Koludabyg på 20 jun 2012 11:52
Nu skriver du smallere fundament, hvis væggen bliver forskallet og beklædt indvendigt, så husk at dette regnes med, så passer bredden nok nogenlunde på fundamentet til sidst.

Du skriver 2-3 gitterspær, den ene kommer vel til at stå helt ude ved gavlen, så her er bæringen ikke et problem, hvis der kommer et lige over dit vindue, så skal der selvfølgelig her laves noget forstærkning, enten i form at limtræ, eller indlagt spærtræ.

Spærtræ er kun nødvendigt ved ret store spænd, og ved mindre spænd kan indlagt spærtræ være løsningen, se evt. her hvad jeg mener med det.

Bygning af skur

I stedet for vindtræksbånd kunne du også overveje at lave din vindspærre i krydsfiner plader, som jeg har gjort i ovenstående tilfælde, så sipper for du for yderligere vindafstivning.

Mange tak for linket til bygning af skur. Det er en stor hjælp.

Med hensyn til fundamentet, så bliver jeg vel nødt til at lave et lidt smallere end det eksisterende fundament, hvis ikke klemlister og facadebeklædning skal stikke ud over murstenene. Som tidligere nævnt i denne tråd, så skal bundremmen vel helst flugte med fundamentet - også for at undgå at vand drypper ned på selve fundamentet.

Jeg har også overvejet krydsfiner plader, som afstivning, hvor disse dog vil være opsat på den indvendige side af træskelettet.
der fåes plader med "indbygget" vindpap. Fordelen er, at man så kan få lukket bygningen og evt arbejde indvendigt i tørvejr

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis