Tilbygning i træ



Jeg skal have lavet denne her skitseret tilbygning i træ på 28 kvm til eksisterende hus i mursten på 103 kvm. På selve gavlen af den nuværende bolig er der en dør ca. midtfor, som selvfølgelig bliver anvendt som adgang til tilbygningen. Den nye tilbygning består af lille entre, samt 2 værelser på hver side af entreen.

Men hvordan og hvorledes griber jeg det hele an. Vil gerne lave så meget som overhovedet muligt selv, men er i tvivl om, hvordan jeg opbygger selve træskelettet i deltaljer m.h.t. isolering, døre og vinduer osv. Selve fundamentet får jeg et par kammerater til at hjælpe med og det skulle ikke give anledning til de store problemer.

Hvis der er nogen herinde der har nogen gode ideer til en træskelet med dertil hørende tagkonstruktion hører jeg gerne fra jer. Alt det med dimensioner osv. er lidt svært, når man ikke selv er tømrer, men hvis jeg havde en skitse over selve træskelettet og selve tagkonstruktionen, så var det noget nemmere at gå til

Jeg regner med at spendere noget i omegnen af 150.000 kr. på projektet. Er det realistisk?
Jeg skal have lavet denne her skitseret tilbygning... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


Så fik jeg lavet lidt om på det hele og giver jer ret. Det ser nu bedre ud, hvis man fører taget med over tilbygningen. Det giver en bedre helhed. Om jeg skal lave loft til kip eller ej er jeg lidt i tvivl om, da det formentlig ikke kan holdes inden for budgettet. Derfor ender det nok med gitterspær, men det er ikke endelig besluttet endnu
Skrevet af Casper t på 04 jun 2012 16:54
nu er du inde på noget af det rigtige...

Helt enig

Husk du gerne skal have 30 cm. udhæng på taget hen over gavlen / væggen.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvor gammelt er taget på huset?
For der er noget med at nu til dags skal der bruges godkendte lægter til taget. Så er bange for du måske skal skifte taget på hele huset hvis du vil forlænge det på den måde.
Ok. Det er da rart at høre, at det ikke bliver meget dyrere. Havde dog indtrykket af at disse limtræsbjælker var meget dyre. Regner med at jeg skal bruge en bjælke i hver side af tilbygningen og ved endegavlen, samt en bjælke i toppen.

Der er intet udhæng på den nuværende bygning, som er muret helt op til tagryggen, men det giver god mening, når det er træ vi taler om

Huset er opført i 2004, så taget er forholdsvist nyt. Det nuværende tag er bygget med gitterspær. Da gavlen er muret helt op til tagryggen er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg skal fastgøre limtræsbjælken til selve murværket, da denne bjælke jo vil være synlig?
Annonce
Skrevet af Trilas på 04 jun 2012 18:52
Ok. Det er da rart at høre, at det ikke bliver meget dyrere. Havde dog indtrykket af at disse limtræsbjælker var meget dyre. Regner med at jeg skal bruge en bjælke i hver side af tilbygningen og ved endegavlen, samt en bjælke i toppen.

Der er intet udhæng på den nuværende bygning, som er muret helt op til tagryggen, men det giver god mening, når det er træ vi taler om

Huset er opført i 2004, så taget er forholdsvist nyt. Det nuværende tag er bygget med gitterspær. Da gavlen er muret helt op til tagryggen er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg skal fastgøre limtræsbjælken til selve murværket, da denne bjælke jo vil være synlig?


Ved ikke om du kan finde inspiration her

Men jeg havde også opmurede gavle som så blev revet ned...

http://album.koludabyg.dk/Nyt%20tag%20med%20plads%20til%20ny%20tagetage/

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 04 jun 2012 19:06
Ved ikke om du kan finde inspiration her

Men jeg havde også opmurede gavle som så blev revet ned...

http://album.koludabyg.dk/Nyt%20tag%20med%20plads%20til%20ny%20tagetage/

Det er et flot tag du har fået dig Jeg kan se at dine limtræsbjælker at ført ind gennem murstenene og understøttet af en stolpe på udhænget. Hvordan er limtræsbjælken fastgjort til den fritstående stolpe? Søger evt. en alternativ form for montering af limtræsbjælken på murværket. Havde først tænkt mig at rive den eksisterende mur ned, men det kunne nu være meget flot med den ene væg filset.

Jeg skal prøve om jeg ikke kan lave en tegning over selve træskelettet. Så kan folk herinde komme med god råd, da der formentlig vil være en masse fejl og mangler

Hvis du bruger planløsningen med 2 skillevægge på begge sider af gangen så er der ikke behov for nogen kipbjælke(r)
Spær kan understøttes af skillevæggene.

Men lad være at tænke for meget på lægtedimensioner eller andet konstruktivt halløj.

Hvorfor skal der iøvrigt være en gang imellem de to værelser? Er det eneste udvej fra det eks. hus til haven?
Hvis ikke så lav en skabsskillevæg imellem de to værelser og udgang fra hvert værelse til haven!  

Jeg har for nyligt bygget en tilbygning i træ på 83m2 isoleret efter alle kunstens regler, døre og vinduer fra Rationel (tre terrassedøre, tre dobbelte sidehænglet vinduer og et fag fra gulv til loft med tre ruder hvor det midterste kan åbnes)

Tagkonstruktionen er gitterspær med B7 eternittag og ydervæggene er beklædt med træ. Der er gulvvarme overalt og lavet kloak til badeværelse.

Jeg har lavet alt selv. Undtagen kloak og spartling af vægge og lofter, samt opsætning af filt.

Inklusiv alt har projektet kostet ca. Kr. 4000/ m2

Inklusiv leje af maskiner og bortkørsel af jord.

Så jo, det kan lade sig gøre med dit budget, men der kommer altid nogle uforudsete omkostninger. De er selvfølgelig med i mit regnestykke. Vi flyttede ind præcis to måneder efter første spadestik.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Sitting Bull på 04 jun 2012 19:56

Hvis du bruger planløsningen med 2 skillevægge på begge sider af gangen så er der ikke behov for nogen kipbjælke(r)
Spær kan understøttes af skillevæggene.

Men lad være at tænke for meget på lægtedimensioner eller andet konstruktivt halløj.

Hvorfor skal der iøvrigt være en gang imellem de to værelser? Er det eneste udvej fra det eks. hus til haven?
Hvis ikke så lav en skabsskillevæg imellem de to værelser og udgang fra hvert værelse til haven!  


Jeg har haft den løsning med i mine overvejelser, men syntes ikke det var helt ideelt. Selve døren kan godt fjernes, da der er en indgang på bagsiden af huset, som faktisk er hovedindgangen, men den bliver ikke brugt, som huset står nu. Jeg er dog ikke helt sikker på jeg forstår din planløsning. Vil du lukke af for tilgang til det øvrige hus og nøjes med indgang til værelserne fra haven?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis