Elmotor brænder kondensator af

Hejsa

Jeg har købt en brugt brændekløver. Dem jeg har købt den af, har åbenbart haft lidt for meget gang i skævbideren  - De har klippet et par ledninger over, og derved omgået start knappen. Så man kun skal bruge en hånd til at betjene kløveren med.
Det havde jeg ikke lige opdaget den første gang jeg brugte den. Så pludeselig stoppede den, og motoren begyndte bare at brumme.
Jeg pillede dækslet af, og så kondensatoren havde vendt indvoldene ud. Fint tænkte jeg, køber da bare en ny, og sætter den til.
Som sagt så gjort. Ny købt og monteret. Her til morgen ville jeg så i gang med at kløve, og den nåede lige et stykke brænde, så sagde kondensatoren BANG!!!! - Igen havde den vend indvoldene ud

Så jeg går lidt med tanken om at de nok har monteret et eller andet forkert, da de "var smarte" og omgås kontakten. Så nu vil jeg pille det hele ud, og monterer det rigtigt. Men jeg mangler et diagram.

Kan nogle herinde hjælpe? - Det skal lige siges det er en to-vejs kløver. Dvs det håndtag man bruger kan enten trækkes op eller trykkes ned. Alt efter om den skal køre til højre eller venstre. Og så vidt jeg kan se påvirker håndtaget "bare" en rullekontakt med to ledninger på.

Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
Hejsa Jeg har købt en brugt brændekløver. Dem... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft skilt det hele ad, og der er ikke nogen klemrække ind til motoren. Der går kun tre ledninger direkte fra boksen, og ind i motoren.

Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
Er der et typeskilt på motoren og hvad står der, men det er nok sådan den så bare skal have den rigtige kondensator. Jeg foreslog Texas fordi jeg fandt en lignende typebetegnelse et sted. Og med de billige udgaver af ting ved man aldrig hvor det egentlig kommer fre. Jeg købte en gang en 1000kroners motorsav i Bauhaus og har senere set præcis den samme bare udført i gul plastic men så hedder den Stiga

 varmetossen

Hejsa - Nej der er desværre intet typeskilt på motoren. Så jeg har kun de informationer, der står på det skilt jeg har uploaded billede af, og så manualen at gå efter. Men pudsigt nok så står der jo i manualen at det er en 36uf startkondensator der skal bruges. Men på pladen står der 31,5 uf.

Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
Nu har jeg ledt på hele nettet men jeg kan ikke finde en 36uf 630v kondensator. :-S
Hvor pokker kan man score sådan en?

Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
Hej. Nu er manualer skrevet af mennesker, og måske oversat fra et fremmed sprog. Tag du bare en ca 300 volt eller der i nærheden. Hvis det er en startkondensator der skal bruges er der en mekanisme i motoren der afbryder startviklingen når den er oppe i hastighed og det er en elektrolytkondensator. En driftkondensator er koblet med hele tiden og er papirviklet. Du kan godt bruge en driftkondensator til start men ikke en startkondensator til drift.

 varmetossen

Annonce
Så kan det jo godt være årsagen. De kondensatorer jeg købte var deciderede start kondensatorer. Der står jo startkondensator i manualen, men såfremt de mener drift i stedet såååå.....
Men jeg må jo se om jeg kan finde en et eller andet sted. :-)

Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
Der er driftskondensatorer på RS-komponents med en spænding på 33uF/470V. Spidsværdien for 230 VAC er omkring 320V. Up = 230*sqr2

fase
Fabrin - Du har vel ikke varenummer? Jeg syntes jeg har ledt og ledt, men kan kun finde den startkondensator som jeg har prøvet med.

Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
Du skal søge på motor+kondensator. Jeg mener at havefundet en kondensator under RS nummer:

377-9147

fase
Tak fabrin :-)

Min er med spadestik, så denne her vil vel kunne gøre det? 35uf og 500 V - Begge er plastfilm kan jeg se.

http://dk.rs-online.com/web/p/plastfilm/3778857/


Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis