Gammeldags mørklakerede gulve

Godlørdag!

Jeg fornemmer, at det ligger mest i tiden at have lyse trægulve, men jeg kunne muligvis godt tænke mig at få min gulve lavet gjort mørke på den måde, som man finder det på steder, som ikke har været nyrenoveret. Hvad er det for en behandling, man har givet dengang - er det bare en mørk skibslak? Se billede.

Tak!

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen! Efter megen søgning har jeg fundet dette link, hvor der sælges fernis dvs. dobbeltkogt linolie tilsat tørrelse - men vil det så skulle lakeres derefter eller hvordan?: http://www.linolie123.dk/shop/dobbeltkogt-linolie-fernis-5815p.html
Den mørke farve som gamle ferniserede gulve har skyldes at linoliefernis gulner, den brune farve er et resultat af at mange års fernisering bliver brunt, hvis du vil genskabe det skal du nok bejdse gulvet og derefter lakere det, men det giver ikke den dybe glans som du søger.
Så det vil ikke være en god løsning at give den fernis-linolie og så lak?
Alternativt: Bare at give det nyeslebne gulv en mørk skibslak?
Annonce
Der skal under ingen omstændigheder lak ovenpå linoliefernis, det blev brugt som eneste behandling.
Men bliver det hårdt og stærkt og lak-agtigt af linolien alene?
Nu er fernis ikke linolie, men en slags lak baseret på linolie, så den tørrer og bliver hård ligesom lak.

Men som sagt er fernis ikke brunt fra starten, men er blevet det af ælde.

Jeg tror jeg i dit tilfælde ville prøve med en bejse og en god lak. For nogle venner bejsede og lakerede jeg en egeparketgulv. Efter en del eksperimenter blev der valgt en rødbrun farve bejse. Det var en vandbejse blandet af pulver fra Hygæa. Grunden til valget af vandbejse er at man ved påføring skal arbejde vådt i vådt for at få en ensartet farve og vandbejse tørrer ikke nær så hurtigt som spritbejse. Da bejsen var tør blev der lakeret med Junckers Blitsa spritbaserede lak. Ved ikke om den fåes mere, men ellers har de en god lak på vandbasis. Gulvet blev ret flot og havde en flot glød og dybde.

Få fat i noget bejde-pulver og nogle stumper brædder der svarer til dit gulv og prøv dig frem med farven. Husk du nok bliver nødt til give farveprøverne en gang lak for at kunne vurdere farven.

Jeg fornemmer det ikke er et nyt gulv det handler om? Hvis det er et "brugt" gulv, dvs det er behandlet med enten sæbe/olie eller andet SKAL gulvet rengøres/slibes GRUNDIGT. Ellers kan bejsen ikke trænge ned i træet.

Jeg ved godt at man kan lakerer med en tonet lak, men min erfaring siger at det ikke giver samme dybde i farven.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hey, mange tak for det udførlige svar! Jeg prøver det af
Hej igen! Jeg har i dag talt med flere fagmænd. Én siger at hvis jeg skal bejdse mørkt skal lakken være terpentinbaseret fordi den vandbaserede lægger en mælkehvid hinde. En anden siger at vandbaseret er helt fint og ikke lægger nogen hinde. Hvad mener du/I? Tak!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis