Gammeldags mørklakerede gulve

Godlørdag!

Jeg fornemmer, at det ligger mest i tiden at have lyse trægulve, men jeg kunne muligvis godt tænke mig at få min gulve lavet gjort mørke på den måde, som man finder det på steder, som ikke har været nyrenoveret. Hvad er det for en behandling, man har givet dengang - er det bare en mørk skibslak? Se billede.

Tak!

Godlørdag! Jeg fornemmer, at det ligger mest i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muligt af nogle vandbaserede lakker vil give et hvidligt skær, men det er ikke alle. Sidste lakkerede jeg et bøgeparketgulv med en lak fra Beck og Jørgensen, vandbaseret. Den er tørrede helt klar op.

Om du tør binde an med en vandbaseret lak er jo op til dig, men personligt ville jeg nok gøre det.

Lige en bemærkning: Selv om lakken tørre klar op er den faktisk mælkehvid mens den er våd.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej

Det er korrekt at den gamle mørke farve hedder fernis, men det er et helt andet produkt end oliefernis der også skrives om her. Du skal først have det gamle lak af. Den lakfernis der tidligere er brugt kan du ikke få mere, da denne fernis kom fra bladlus, som man ikke bruger længere - lidt ligesom politur ... Den "moderne" måde at farve ferniserede gulve/trapper og andet på er at ganske rigtigt give overflade en farvet bejdse, men ikke sprit eller vandbejdse, for så har du ingen fortrydelsesret. Bejdsen trænger så langt ned i træet at du ikke kan slibe det af igen ... Du skal derimod bruge en oliebejdse som ligger sig primært i overfladen af træet. Når denne er tør skal du bygge flere lag af olielak op for at give den "dybde" der var i den gamle fernis (f.eks. på gammeldags køkkentrapper) - det er en lidt langsommelig proces - men du får en f.....s flot gulv/trappe ud af det.

Håber det skabte lidt klarhed over forvirringen ...

God pinse

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hej

Det er korrekt at den gamle mørke farve hedder fernis, men det er et helt andet produkt end oliefernis der også skrives om her. Du skal først have det gamle lak af. Den lakfernis der tidligere er brugt kan du ikke få mere, da denne fernis kom fra bladlus, som man ikke bruger længere - lidt ligesom politur ... Den "moderne" måde at farve ferniserede gulve/trapper og andet på er at ganske rigtigt give overflade en farvet bejdse, men ikke sprit eller vandbejdse, for så har du ingen fortrydelsesret. Bejdsen trænger så langt ned i træet at du ikke kan slibe det af igen ... Du skal derimod bruge en oliebejdse som ligger sig primært i overfladen af træet. Når denne er tør skal du bygge flere lag af olielak op for at give den "dybde" der var i den gamle fernis (f.eks. på gammeldags køkkentrapper) - det er en lidt langsommelig proces - men du får en f.....s flot gulv/trappe ud af det.

Håber det skabte lidt klarhed over forvirringen ...

God pinse

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Mange tak for det svar! Det er godt at vide, tak for det!
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis