Rense savklinger?

Jeg har en 10-15 klinger til min bordrundsav, og en del båndsavsklinger, lamelfræser osv.

Når man som jeg bruger gran og fyr til nogle projekter hvor økonomien spiller ind, så bliver diverse klinger pænt fedtet ind i harpiks og skidt, der så brænder sig fast.

Hvordan render man det af, uden at skade klingen? Jeg ville helst have noget som man kunne sætte klingerne i blød i, f.eks over natten.

Jeg har brugt ovnrens, der fungerer, men jeg lader mig fortælle at det kan opløse bindingen imellem klingen og karbidtænderne.
Så skulle enzymerne i vaskepulver også være gode, men har svært ved at se hvordan man skal undgå at bladet ruster.

Det skal siges at jeg er lidt øm over mine klinger, da der er en del af dem der er i 1000-1200 krs klassen.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
thejokers

Brug sæbesten/kausisk soda det fåes på apoteket i flager ligesom sæbespånereller kloakrens.

Brug handsker og briller, du hælder lidt Kausisk soda i et gl. vaskefad hælder kogende vand på så det opløses herefter lægges rundsavs klingerne i og efter et par min er de helt fri for det fedtede lag af harpiks.

Båndsavs klingerne giver du en tur med samme opløsning brug evt. en aflagt opvaskebørste.

Tænderne på en HM klinge er slag-loddet på så de går ikke løs det tør jeg godt jeg kan garantere dig for.

Det skulle være nogle meget specielle klinger der ikke er loddet, og jeg har endnu ikke set en af den slags endnu, men jeg har jo heller ikke set alt endnu.

Efterfølgende skyller du klingerne og når de er tørre giver du en gang syrefri olie så sikrer du at de ikke ruster.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ok - tak for rådet .

Ganske almindeligt afløbsrens - god idé. Vel i pricippet hen i retning af ovnrens, det jo også bare i sin grundidé er et stærk basisk (og dermed ætsende) produkt?

Når du skriver "syrefri olie", så er jeg lidt i vildrede. Troede faktisk at alle mineralolier nu til dags var syrefri, og at syren i olie var i gamle dage, hvor man tilsætte svovlsyre til råolien for at fjerne urenheder? Men det er måske ikke rigtigt?
Går ud fra at lidt paraffinolie er ok? - der er i hver fald det (og til tider almindelig WD40 eller møbelvoks) jeg har brugt til at smøre klinger og støbejernsbordet på saven med.

Jeg ved ikke hvorfor opløsningen af forbindelsen imellem kabid og hårdmetal skulle finde sted, men på flere engelske og amerikanske hjemmesider advarer folk om at overfræserbits, savklinger osv. pludselig har smidt tænder ud i lokalet. Men det er jo nok bare rygter startet af folk der sælger kommercielle løsninger til at fjerne snavs fra klinger .

Anyway - efter at have savet mange meter fyrretræ til laminering af borplader, så skal alle klinger mm have en tur - tykkelseshøvl, afretter, båndsav, rundsav, lamelfræser og mine forskellige bor, og så skal de slibes - det bliver en småkedelig, men desværre nødvendig dag . Det er bare sjovere at arbejde med knastfrit kirsebærtræ.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
thejolers.

Du kan da også bruge parafin-olie, men jeg bruger selv kompressor-olie når jeg skal indsmøre stål så det ikke ruster.(Den skulle være syrefit har jeg fået fortalt)

Jeg ved ikke hvor meget/hvis overhovedet olier har syre som en bestanddel i vor tid, så nok bare en gammel vane jeg nævner det.

Sliberiet Unimerco i Sunds ved Herning brugte for mange år siden ultralyd ved jeg, til at rense værktøjerne før slibning.

Brugte selv i 76 sæbesten (noget ætsende stads indrømmet & derfor også anvisning om briller og handsker) til at affedte værktøjs-stål, før slibning på en fabrik, og det virkede ganske udmærket, uden at lave nogen ulykker.

Men uden at vide det 100% kan jeg da blive i tvivl, når du nævner det, der er måske andre her som er mere vidende ang. dette emne og vil da gerne selv lære af det.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Sprit opløser harpiks
Bare rolig, tænderne løsner sig ikke
Der skal et slag eller lignende til. Save i søm, beslag eller sten med en træ klinge.

Personligt bruger jeg en hobby kniv til at fjerne den lille "kage" der kommer på platterne. Platterne er hærdet og kan holde til det!

Jeg vil vove den påstand at du kan bruge nærmest en hvilken som helst olie. Jeg bruger som regel kæde olie på sprav og en klud.

Sig natur?
Annonce
Tak for svar gutter.

En af de links jeg har fundet ang. kaustiske midlers indvirkning på klingerne er her: http://www.woodbin.com/misc/sawblade_cleaning.htm

Jeg har selv brug denatureret alkohol til diverse skæreværktøjer, men der virker ikke så godt på fastbrændt materiale, varmen fra gentagne snit jo genererer.

Den med hobbykniven går an til en enkelt klinge kunne jeg forstille mig, men når det er mange klinger det drejer sig om (med op til 100 tænder), så bliver det sgu for træls. Og mange overfræserbits er det praktisk talt umuligt at komme til at fjerne belægninger manuelt (spiralbits f.eks.)

Men ovenstående link kommer med mange interessante løsninger, og dem kan jeg jo prøve af en efter en, med nogle af mine billige klinger. Tror jeg starter med at lægge et par klinger i en tærteform med pertroleum over nattet, og så gnubbe med en nylonbørste.

Er der nogen der er interesseret i resultaterne, så lad høre.

... Og hold da kæft hvor skal man have mange olier og smøremidler i sit liv, for at holde hjulene igang, bare fordi man har lidt maskiner: Kædesavsolie, mineralsk motorolie, syntetisk motorolie, hydraulikolie, servoolie, gearolie, marinolie, paraffinolie, tågesmørerolie, kompressorolie, kædeolie, smøreolie, silikoneolie, cironolie, vaseline, 2-takters olie, rustløserolie, diesel, træbeskyttelsesolier (tror jeg har 13 forskellige), lampeolie, petroleum, tændvæske osv. (for slet ikke at tale om alle de olier man så har i køkkenet).
Og så har man oven i købet flere kvaliteter. Min Hydrema rendegraver fra 1972, får f.eks ikke den dyreste olie, da den bruger en liter pr. 4 timer .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Meld endelig tilbage med resultatet, det er altid godt med lidt ny viden

Mvh.
Mikkel
Ja, det er fantastisk hvad man får anskaffet "man lige har brug for" som sniger sig ind i værkstedet

Og indrømmet, når jeg renser en 80 tands klinge, tager det sin tid! Heldigvis meget sjældent jeg har behov for det

Sig natur?
Er udmærket klar over det er en gammel tråd, men jeg synes den har fortjent at blive genoplivet.  
Måske andre også kunne have glæde af den ?
Går og pusler med selv at lave en sliber til rundsavsklinger, og skal derfor have renset alt harpiks og andet af tænderne på klingerne.
Søgte på Google og bla. denne her tråd kom frem.
Jeg brugte nok knap en dl. kaukasisk soda, samt 3 opvasketaps, 2 liter kogende vand.
Det var helt fantastisk effektivt, bare få minutter i blandingen var tænderne helt rene, uden at gøre noget, selve bladet fik lidt hjælp af en skuresvamp, og blev også rent, selv en klinge jeg havde brugt til noget 60 mm nylon blev ren, det havde brændt sig fast, men gik løs efter en tur i blandingen.

Det er en sliber efter det her princip, jeg går og bikser med.
(ved godt den kan købes for ca 1500 kr på ebay,)

Vi prøver igen, i morgen --
Spændende projekt. Husk at tage billeder så vi andre måske kan lære noget   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også