Rense savklinger?

Jeg har en 10-15 klinger til min bordrundsav, og en del båndsavsklinger, lamelfræser osv.

Når man som jeg bruger gran og fyr til nogle projekter hvor økonomien spiller ind, så bliver diverse klinger pænt fedtet ind i harpiks og skidt, der så brænder sig fast.

Hvordan render man det af, uden at skade klingen? Jeg ville helst have noget som man kunne sætte klingerne i blød i, f.eks over natten.

Jeg har brugt ovnrens, der fungerer, men jeg lader mig fortælle at det kan opløse bindingen imellem klingen og karbidtænderne.
Så skulle enzymerne i vaskepulver også være gode, men har svært ved at se hvordan man skal undgå at bladet ruster.

Det skal siges at jeg er lidt øm over mine klinger, da der er en del af dem der er i 1000-1200 krs klassen.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg har en 10-15 klinger til min bordrundsav, og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik skrev den 02-09-2021 18:29:42

Spændende projekt. Husk at tage billeder så vi andre måske kan lære noget   

 Ja nu vil det jo vise sig om det er værd at vise frem .   


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har brugt sprit i en gammel sprayflaske, sprøjt det på og lad det sidde lidt, så er harpiksen opløst.

Med venlig hilsen

Anders

PinkHenrik skrev den 02-09-2021 18:29:42

Spændende projekt. Husk at tage billeder så vi andre måske kan lære noget   

 Så blev prototypen klar til test, indtil videre virker den som forventet.

Jeg bruger den på min lille metalfræser, motoren til slibestenen er en gibsskruemaskine der er velegnet da den løber 6000 o/m, jeg har sat et ekstra leje, lige bag slibestenen.

Indtil vider har jeg kun sleben "bagsiden af tænderne" og det bliver nok ved det, men jeg har lavet så den skulle kunne tage alle fladerne på tænderne.


Vi prøver igen, i morgen --
Har du noget fjeder eller noget på dit "bag stop", eller er det helt manuelt Je_ns?
Mvh.
Mikkel

FoXX skrev den 08-09-2022 00:56:47

Har du noget fjeder eller noget på dit "bag stop", eller er det helt manuelt Je_ns?
Mvh.
Mikkel

 Det er et fast stop, ,det er en hærdet bøsning (borebøsning) som jeg sætter et bor ned i, boret fjernes når klingen drejes til ny tand, og sættes så ned igen og tanden køres ind imod. Det var den nemmest måde at lave det på, og med de få klinger jeg skal slibe, fungere det fint.

Jeg sliber den tand der ser mest medtaget ud først, og indstiller så stoppet efter den, og sliber resten af tænderne.


Vi prøver igen, i morgen --
Det var egentlig smart at bruge en bore bøsning og slippe for slup.. Godt tænkt!
Mvh.
Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også