Scheer sinkeapperat

Hej alle

Jeg har fået fingerene i ovenstående agregat, men har overhovedet ingen forstand på den, er dog klar over den skal bruge en Scheer HM30 overfræser.

Er der nogen der har kendskab til den, og som kan bidrage med info ang opstilling og betjening eller en som har arbejds-/brugsanvisning på den?

Jeg har søgt på nettet, men kan ikke rigtig finde noget.

Jeg vedhæfter billede, måske er der en der kan se om den er komplet eller om der er mangler.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Hej alle Jeg har fået fingerene i ovenstående... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Alle større forhandlere kan hjælpe dig med nye skær vil jeg bestemt mene, ellers kan de skaffe dem hjem til dig

Du kan med fordel øve dig, på nogle stumper, er den aller bedste måde at lære på, justeringer vil være meget små. 

Det er det meget vigtigt at du ikke laver dine zinker alt for stramme, er de det' kan du få problemer når du skal samle F.eks. dine skuffer, du kan lave den ene del "fordækt" så zinkerne ikke kan ses fra forsiden og hellere en lille smule for løse end for stramt, er min erfaring.

Kan du ikke "sætte nogel få fotos" ind her, af de numrerede værktøjer du omtaler?

Fotos fortæller nogle gange meget mere end de skrevne ord.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Popfix.
Prøv at gå ind her; http://www.scheerkoch.de/shop/Elektrowerkzeuge/Handoberfraesen/Zusatzgeraete/product-153.html

Scheer Koch i Tyskland forhandler apparatet og hvad du evt. søger af tilbehør. Det anviste link viser apparatet og en del tilbehør plus en brugsanvisning og reservedelsliste til apparatet og de kan sikkert være dig behjælpelig med yderligere oplysninger, men prøv at studere det - det er godt nok på tysk.

Venligst.
Peter.
Kan godt se det er en gammel tråd, men følgende link kan måske bruges af en eller anden:

http://www.scheerkoch.de/shop/media/products/ZF%20630.pdf

Er der nogen, der kan fortælle hvilken jern der bruges? Det står ikke i brugsanvisningen- så vidt jeg kan se...

Jeg er interesseret i at kunne lave svalehaler og lige tappe.
Har en 25-kam
Hej Kim.
Hvis du følger det link, jeg har sat ind ovenover dit, er jeg sikker på du finder oplysning om hvilke skær, du skal bruge til hvilke kamme, når du, skal skære svalehalerne.

Men jeg kan godt oplyse dig om det også.
Til svalehalesinkerne (de skrå) findes der tre størrelser.
Et 11 mm beregnet til en 20 - kam
Et 14 mm beregnet til en 25 - kam som den du har.
Et 17 mm beregnet til en 30 - kam.

Spørg gerne hvis du er lidt i tvivl.
Annonce
Når vi nu har været inde på størrelserne på fræserjern til de tre kamme, er det vel på sin plads at nævne diameteren på de tre føringsfingre der er beregnet til at glide an mod tænderne i de tre kamme når sinkerne fræses.

9,6mm diameter til 20-kam
14,5 til 25-kam (vist den mest gængse opstilling)
19,5 til 30-kam.

Håber det kan bruges - altså oplysningen ;-) Værktøjet er bestemt i top.
Så er der jo den koniske føringsfinger der kan anvendes til alle kamme i kombination med en af de nævnte ovenover.
Tak så langt. Jeg er ved at bestille nogle jern i Tyskland. Er ikke kommet til den koniske føringsfinger- ikke endnu i hvert fald. Men tak det giver et overblik. Jeg må i gang, så snart jeg får de forskellige dele. Har ikke nogen som helst erfaring med det, så jeg er spændt på at komme i gang.

Hej igen.

Tråden er jo af ældre dato, men synes lige jeg vil oplyse, at sheer/Koch er ved at slække beklageligt af på den. Hvad det skyldes, ved jeg ikke - andet end at de har hvilet for meget på laurbærrene og er blevet rendt over ende på nogle områder.

Da jeg i sin tid anskaffede mig scheers sinke apparat medfulgte alle tre kamme, på henholdsvis; 20, 25, 30mm, men i dag er det sådan, at sheer/Koch godt nok kan levere en oval føringsfinger passende til en 20 mm kam, men den kan ikke bruges hvis ikke du allerede har en 20 mm kam for den kan de ikke længere levere; er grundet sparehensyn udgået af produktion.

Jeg bestilte en oval føringsfinger til min 30 mm kam, hvilket de ifølge deres katalog kunne levere med angiven pris på varen samt forsendelse, da jeg bestilte her i maj 2018 og betalte via paypal - der kom bare ikke nogen vare, så jeg mailede sheer/Koch og rykkede, da jeg kunne se, at beløbet var trukket på min konto. Jeg fik pr mail at vide, at de ikke længere kunne levere den, da produktionen var blevet for bekostelig. I stedet mailede de en arbejdstegning af varen, jeg så kunne printe ud og selv forsøge at finde en producent der kunne lave den.

Jeg blev temmelig rød i kammen! Hvis de ikke kunne levere varen, burde det fremgå af deres katalog, mente jeg og de burde gennemgå deres lager før de trak beløbet for varen ud af min konto. De har dog efter min indsigelse tilbageført beløbet.

Deres katalog er efterfølgende ændret således, at de nu kan levere oval føringsfinger til 20 og 25 mm kam men har du ikke en 20 kam i forvejen er du noget uheldig stillet, for den laves altså ikke længere, så er der kun tilbage, om man er heldigere på brugt-markedet.

Det er sådan i dag, at kun 25 mm kam og den 14 mm ovale føringsfinger beregnet til kammen kan leveres.

Man kan dog bruge de koniske føringsfingre både til 25 og 30 mm kam der stadig kan leveres (så vidt jeg er orienteret) men arbejdsgangen er dobbelt så lang med dem.

Jeg synes det er en temmelig dårlig salgspolitik sheer/Koch fører i øjeblikket, for de er ikke ærlige omkring hvad de reelt kan levere.

I deres beskrivelse af "Zinkenfräsgerät ZF 630" står der stadig,

>  Normalschablone (kam) 25 mm, weitere Teilungsschablonen 20 und 30 mm lieferbar.<

Det passer ikke! 20 mm er IKKE længere lieferbar og 30 mm leveres der ikke længere oval føringsfinger til.

DÅRLIG, KANGELFULD ORIENTERING! 

Selv om det er en smule off topic så vil jeg tilføje at jeg har været ude for den samme historie med min Bosch ZF60, som jeg købte brugt og da jeg så ville købe nogle ekstra skabeloner til den, viste det sig også at de var udgået og ikke længere kunne købes. Derfor har jeg nu købt en Festool VS 600, og selv om det ikke det samme som en Scheer, så virker det som noget kram og der er tænkt på detaljerne. Og så er der en god manual med, i modsætning til den joke af en pamflet der var med Bosch ZF60.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis