Scheer sinkeapperat

Hej alle

Jeg har fået fingerene i ovenstående agregat, men har overhovedet ingen forstand på den, er dog klar over den skal bruge en Scheer HM30 overfræser.

Er der nogen der har kendskab til den, og som kan bidrage med info ang opstilling og betjening eller en som har arbejds-/brugsanvisning på den?

Jeg har søgt på nettet, men kan ikke rigtig finde noget.

Jeg vedhæfter billede, måske er der en der kan se om den er komplet eller om der er mangler.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Hej alle Jeg har fået fingerene i ovenstående... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg har en mage til og har købt svalehale jern hos Dorch og Danola i Odense, de var faktisk ikke så dyre endda. Et eller andet sted har jeg en kopi af brugsanvisningen med tips til indstillingen, men som amatør lykkedes det da at lave en omgang købmandskuffer til mit hjemmelavede køkken, uden at køre helt sur i det. Under alle omstændigheder skal man lige ofre lidt træ i de anvendte dimensioner, til at få indstillingen perfekt.
Hilsen Jørgen
Hej Jørgen
Jeg har fået gang i den, jeg købte jern hos carl ras. fandt jo ud af det ikke var et spec. jern men standard jern. Jeg Har dog lidt problemer med at centrere overfræseren, det er ligesom om der mangler en kopi ring så den kommer til at sidde rigtigt. Er der det på din? Der ellers en lækker maskine, håber jeg jeg snart får brug for en masse skuffer :-) Hvis det lykkedes dig at finde din brugsanvisning kunne jeg godt tænke mig en kopi.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

 
Nu er jeg ikke i nærheden af den lige nu men som jeg husker det er der ingen "tilpasningsring" overfræseren - en sheer, er bare spændt fast i "slæden"
På dit billede nr. 2 kan man se at der er to vingemøtrikker, som er til at justere "slæden" sideværts og den "ovale finger" kan vrides sådan at der er lidt "slub" mellem alle de lodrette "pinde" det giver lidt mindre sinker - altså større "huller"
du skal få en kopi når jeg hitter den.
God fornøjelse med eksperimenterne.
Hilsen Jørgen
Scheer overfræserjern kan du købe hos Slejpner i Kobenhavn, de har importen af bl.a. Scheer overfræsere.

Zinkeapperatet kan iøvrigt også bruges til lige fingertappe
Annonce
Dejligt apparat! Jeg har en magen til og jeg tror ikke der der findes noget mere solidt og velgennemtænkt apparat at sætte sin overfræser på, når der skal laves sinker eller grater, den klarer det meste, både sinkning for dæk, gennemgående sinker der står skarpt - altså uden den karakteristiske runding der fremkommer med den ovale tunge der kan udskiftes med en konisk sådan at den skrå tapsinke fræses ud med et lige fræse jern når konussen kører op ad kammens tappe, svalehalerne fræses med den lige tunge isat og og sat så langt frem at svalehalerne står skarpt og ikke rundes af på indersiden af en evt skuffeside. Der fræses ud med en sink fræser der har samme hældningsgrad som den konus der fræser tapsinkerne, jeg mener de kan købes hos Sleipner i tre størrelser alt efter hvor tyk træet er sinken skal fræses ud i.

Der han fås tre kamme til apparatet med henholdsvis 20. 25. og 30 mm mellem tapperne.
Jeg bruger en ældre scheer hm 30 i mit apparat, og den kører som om den var nyindkøbt i går - den maskine er næsten ikke til at slide op skønt den har sinket og gratet adskillige "Mogens Koch" reoler og meget andet.

Jeg læser at du har en hm 14 og den kan udmærket sættes i apparatet og lejerne kan sikkert sikkert sagtens holde til det - hvis du ikke ligefrem skal ud-fræse gennemgående sinker i tommetykt pokkenholt men kører du med hm 14 fræseren var det måske fornuftigt at anskaffe det 40 mm støtteleje der passer til det hullet i apparatets slæde. Dette leje er forsynet med en aksel hvis ene ende passer til gevindet på overfræserens drivaksel og i den anden ende få-skrues fræse jernet.Jeg har selv et sådant leje og har brugt det sammen med en hm 14 overfræser og det kører udmærket - der er dog den ulempe at lejet passer ret stramt selv om spændet i slædens hul er løsnet hvilket kan være lidt frustrerende hvis fræse-jernet lige skal flyttes en tiendedel mm op eller ned. jeg bruger ikke det støtteleje, når jeg kører med min hm 30 påsat - hvilket jeg faktisk altid gør, jeg sætter bare en 40 mm førings-ring på overfræserens fod, ringen passer ned i hullet i slæden og fræseren er centreret og sidder godt når de to bolte i slæden spænder foden godt fast.

Du kan få rigtig meget glæde af det apparat, men det ved du som maskinsnedker.

Pøj pøj med det.
Hej igen RH. Ikke for at gøre dig ked af det, men jeg har lige studeret billederne igen, og der mangler altså noget på dit sinke-apparat, der mangler de forskydelige stop i højre og venstre side træets ende skal ligge an imod, når du evt, fræser ud til svalehale-sinkerne i en skuffeside. Hvis du ser i højre og venstre side på dit apparat, vil du se et par huller hvor der engang har været monteret nogle forskydelige stop, som altså ikke er der mere.

Hvis du kontakter Slejpner, kan de muligvis levere dig to nye sammen med 4 stk stål-nagler der skal holde de forskydelige stop på plads. Grunden til at de i sin tid blev fjernet kan skyldes uopmærksomhed, for hvis man ikke skyder disse stop tilbage, når sinkerne i træet skal fræses ud, ja så fræser man ind i stoppene hvorved både stop og fræse-jern bliver ødelagt og for at forebygge, at det kan ske igen, har man simpelthen valgt at fjerne stoppene og fundet en anden måde at indstille hvor højt træet i det lodrette spænd skal op, og det kan du selvfølgelig også gøre RH.

Venligst
Peter.


Hej Peter
Tak for dit brugbare svar. Jeg fandt en hm 30 på ebay og svalehale jernet og dertil hørende leje hos et tysk firma. De solgte det til det halve af, hvad beslaco kunne skaffe det til. Mht stoppet lægger jeg bare en skinne og støder op til den, men vil da lige undersøge om man kan få nye stop hos sleipner.
Nu går jeg bare og venter på, at jeg få brug nogle skuffer eller skabe

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Hej RH.

Du er da ved at komme godt fra start, synes jeg det ser ud til.
Er det ikke med skuffer og skabe som med skruetvinger i værkstedet, man får aldrig for for meget af nogle af delene.

>Lidt er godt - meget er bedre.<

Mvh. Peter.
Hej
Jeg har lige erhvervet mig sådan et fint apparat som et alternativ til nyt i eks. Fastool
Jeg har dog ikke en dyt forstand på brugen af maskineriet
Jeg har to karme en 20 mm og en 25 mm
Jeg har ligeledes fået div skær med
Hvilken skær bruges til hvad, der står forskellige nr på og hvilken tykkelse emner kan de bruges til
Kan se at der en der måske har en brugervejledning, den kunne jeg godt tænke mig en kopi af hvis det er muligt
Dorch og Danola i odense mon de kan hjælpe med nye skær

Passion for arkitektoniske trædetaljer
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis