Udskiftning af gammel Ruko låsecylinder

Hej Gør-det-selv folket,

Jeg har brug for lidt råd og vejledning omkring, hvordan jeg får min gamle Ruko låsecylinder ud fra låsekassen. Jeg kan ikke se nogle synlige skruer på indersiden af døren, som skulle holde cylinderen. På første billede er min lås fra siden og derefter har jeg taget pladen med vrideren af, hvorefter at billede 2 viser dette. Hvad skal jeg nu gøre for at få cylinderen ud? 


På forhånd mange tak.
Mvh Jeppe
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ring til en låsesmed eller Ordrup Værktøjsmagasin - de kan hjælpe dig.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Der burde sidde en skrue i den andet hul fra neden, på selve låsekassen. Den skal skrues ud, derefter burde låsecylinderen kunne komme ud. Har du mulighed for at tage et billede af ydersiden af døren.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Nr. 2 skrue på låsekassen skal tages helt ud.

Cylinderen vil formentlig stadig sidde fast, men nu kan den vrikkes fri med en vandpumpetang.

Det vil være en fordel at demontere dørknop og langskilt.


Mvh. Låsesmeden

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Mit problem er at der kun et hul på indersiden af døren og det vist på billede nr. 2. Der er ikke noget hul til håndtaget, kun til vrideren. Så tror I at jeg muligvis skal have boret det hul større for at finde den skrue i snakker om?
På ydersiden af døren er det en alm. Ruko cylinder i model RD1650 (Den runde model).
Nej, du skal ikke bore noget hul større.

Det er ligegyldigt om der er hul til håndtag eller ej på ydersiden.
Langskiltet og dørknoppen på ydersiden skal demonteres, således at den runde cylinder ikke er omkranset af langskiltet. Herefter fjernes 2. nederste skrue i siden af låsekassen, hvis den ikke allerede er det. Det ser sådan ud på billede nr. 1!

Herefter kan cylinderen vrides fri med en vandpumpetang/pappegøjetang. Tro mig, den kan sidde rigtig godt fast!

Nogle gange kan det også hjælpe, hvis skruen sættes løst i, i 2. nederste hul i siden af låsekassen og der bankes på denne med skaftet fra en skruetrækker...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Okay, det prøver jeg. Jeg skal bare lige have fat i en vandpumpetang.

Mange tak for svaret.

Mvh
Jeppe
Hej wezio ,jeg har også samme låse som jeg ikke kan får cylinder ud.jeg har fjernet skrue nr. 2 på Bill . Nr.2 .og alle skilt som du sagde.men skrue nr. 2 er ca. 20 mm som ikke rammer cylinder,jeg har fjernet alle 3 skruer. Men det hjælpe ikke.hvis den kommer ud kan man sat den tilbage?kan man stadig bruge låsen og sat den samme cylinder fast.?...
På forhånd mange tak.

Hej jeg arbejder som alu.tømre, og ligger mange låse og cylinder i mange døre.hjemme hos mig er der der en Ruko låse som jeg ikke kan forstå.
Hej.
Er det ikke sådan at skrue nr. 2 fra neden ikke skal helt ud men kun ca 5 mm og så slås indad igen (blidt) og så er cylinderen løs



mvh

 varmetossen

Ok, det er ikke så svært.

Skru skrue nr2 fra neden i så den holder med 3-4 rynker.
giv den et let dask med en hammer, derved løsner du den mekanisme der holder låsecylineren.
nu er cylinderen så løs, at den er lige til at snuppe med en papegøjetang.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Tak til alle


Hej jeg arbejder som alu.tømre, og ligger mange låse og cylinder i mange døre.hjemme hos mig er der der en Ruko låse som jeg ikke kan forstå.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis