Kæde

Er der nogle der har erfaring med skift af kædekit til mc (Honda CBR). Er det forsvarligt at skifte det selv eller er det klogere at lade et værksted gøre det ?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle du meget gerne kunne gøre selv, husk at dreje kædestrammeren helt ned til nul stillingen, inden du sætter den nye kæde på.
Tusind tak for svar. Jeg har et andet sted fået af vide, at det ikke er svært, men samtidig er det en af de operationer på cyklen som kan blive dyrest at reparere hvis det går galt.
Får jeg ikke nittet kæden ordentligt og den knækker under kørslen koster det ofte en halv motorblok.
Derfor har jeg besluttet at lade et værksted gøre det.
Hvad er det du skal nitte ?
Der er et samleled med et stykke låse stål, og montere du det rigtigt kan det ikke gå galt ! Den lukkede ende af låsestålet skal altid vende i kædens rotations retning ellers er det at den kan smutte af og det koster.
Du kan jo også gøre som jeg, droppe de maskiner der har kæde, og gå over til dem med kardan lige som min GL 1100
Det kan nu sagtens gå galt , clipseled bør som minimum sikres med tråd !
Og et nitteled koster ikke det vilde alligevel,så det er tosset ikke at nitte den

Jo jo jeg ved godt at mange kører med clipsen og at det har de altid gjort, og bla bla :-)

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

At skifte kæde, er intet problem, hvis man er opmærksom på hvilken vej kæden løber. Jeg har aldrig oplevet at mine kæder røg af eller er knækket, og handler man en ordentlig kvalitet, er den jo ikke længere. At gøre det selv, betyder jo at man ved hvad der er lavet. Ved at få et værksted til det, aner man jo ikke hvad lærlingen har gjort.

Har også en Honda med kardan, og det er sgu dejlig nemt.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Annonce
Jeg takker mange gange for alle jeres svar. Jeg har bestil tid på værksted til at få skiftet kædekittet ( det er mester selv der gør det og han har mange års erfaring med mc, så ham har jeg tillid til). Skal alligevel have monteret nyt styr og sæde.
Måske skulle jeg engang melde mig til et skrue kursus. Jeg bliver nok bare eneste kvinde :-( Jeg kan heldigvis selv lave mange ting ved min mc men dog ikke alt.
Du følger vist ikke rigtigt med i hvad der foregår i mc kredse, nogle af de skrue kurser er der faktisk flest kvinder. En af grundene, kunne være at mænd ligesom har fået det med fra barnsben. Eller også er det måske mere at vi gerne skiller tingene for at se hvordan det fungere, Alle drenge i min årgang har eks. skilt et gammeldags vækkeur ad, for at se hvorfor og hvordan sådan et virker. At det så ikke altid er lykkedes at få dem samlet igen, snakker vi ikke så meget om.

Går den, så går den. Går den ikke, så går den nok aligevel !
Sjovt at du lige nævner et vækkeur. - Det har jeg jo også prøvet som knægt. Skide nysgerrig på hvad der var inden i. Og så er LEGO i den forbindelse, et genialt legetøj. Børn der leger med LEGO har en bedre chance for at forstå sammenhænge og logik.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Ja, styr og sæde burde du også kunne kaste dig over. Sæde er ikke sværere at skifte end det er at åbne....

Du skulle overveje kun at bruge dit værksted hvis det går galt.

Når man skruer MC er et digital kamera iøvrigt din bedste ven. Den anden bedste er internettet, på 3 pladsen din mekaniker.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
I er nogle kloge herrer og det tager jeg hatten af for. Jeg er nok en der har for lidt erfaring/mod i at skrue og lave selv. Derfor har jeg tit tænkt på at tage et kursus i at skrue men synes et sted, at jeg er blevet for gammel til det. Det bliver nok kun ved tanken.
Jeg stoler fuldt ud på min værksted og ved at jeg trykt kan lade dem lave min mc hvis den skulle have noget skiftet. Sædet får jeg lavet ergonomisk rigtigt så det passer til mig. Det kan jeg nok ikke lige selv lave selv om jeg er designe.
Jeg betaler gerne værkstedspriser når jeg ved, at tingene er i orden når jeg henter min mc. Trykheden ved at kører på en mc der er i orden betyder alt for mig. Derfor får jeg også efterset min mc hvert år.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis