Sætningsrevner hvad gør vi?

Vi er ejere af et hus fra 1923 med kælder, stue og 1.sal med grundplan på ca. 60 kvm. vi har haft huset i ca. 5 år.

Det er et rektangulært hus og på de længste sider er der ved alle kældervinduer revner i soklen stort set ved alle er der en revne midt over vinduet samt i hver side af vindduet.
Det der er begyndt at bekymre mig er nogle revner som jeg nu har opdaget går videre op over soklen i murstenene og så en enkelt revne som er under og over et af kældervinduerne hvor revnen også er fra gulv til loft i kælderenlige ud for den udvendige revne. Der er et par enkelte steder indvendigt i kældere også lange men ikke brede revner i væggene.

Jeg tør ikke selv give mig i kast med rep., da jeg vil have en eller flere professionelle til at vurdere revnerne samt hvad der skal til for at få det lavet bedst muligt. Nogen der har erfaring med dette område eller ved hvilke faggrupper man skal kontakte? Jeg er ret sikker på de tidligere ejere af huset har gravet ned langs soklen og lagt nogle rockwool plader for at isolere kælderen.

Her er et par billeder af revnerne. Håber i kan guide mig videre til nogle faggrupper der kan hjælpe uden det nødvendigvis koster en formue med undersøgele og udbedring.



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan være meget svært at vurderer de revner på grundlag af billeder.

Meget tyder på at der er foretaget en "facaderenovering" af huset.
Og at revnerne har været der "altid".
Nogle af dem ihvertfald. Nogle af revnerme ved kældervinduerne skyldes måske "kun" dårligt pudsearbejde.

Og det kan ikke siges for tit at det er "nærmest kriminelt" at lave den slags "pynteløsninger" på usundt murværk!

For at afgøre om revnerne er nye kan du se i tilstandsrapporten. For der burde de være nævnt.

Så er der vurderingen om de blot er kosmetiske eller skyldes sætninger. (Og hvor gamle de sætninger er. Og om der i forb. med den udvendige kælderisolering er udført omfangsdræn. Og om det er udført korrekt!)

Så der kan jo være meget at være bekymret over. Lad være med det.

Mit gæt er: at revnerne har været der "altid". Og at de kun er kosmetiske.

Du kan selv gøre en del.
Som sagt kikke i tilstandsrapporten.
Observere om revnerne bliver flere og større. Feks. måle revnebredder på bestemte steder.
Hvordan er jordbundsforholdene i lokalområdet. Har de andre huse osse (gamle) revner?

Til gengæld ved jeg ikke hvem der mere præcist kan vurderer forholdene! Slet ikke i Randers. Og slet ikke hvis det ikke må koste en formue.

-> Sitting Bull


Tak for dit svar, men jeg er fortsat lidt nervøs for sætningsrevnerne. Er det "bare" nogle lokale murere jeg skal have fat i for deres vurdering af "skaderne" og så få dem til at give mig tilbud på rep.? Har engang læst noget med noget hærdet stål nogen lagde på tværs af revnerne for at formindske risiko for yderligere udvikling? Kan overliggerne over vinduerne risikere at skulle udskiftes? Bør jeg grave ned til sokkel inden jeg får en murer ud så han kan se hvordan soklen ser ud og hvor langt revnerne går ned? Jeg kunne godt tænke mig en vurdering af om soklen skal støttes hvis den måske er for svag/nedbrudt.


På billedet herunder er hvad der stod i tilstandsrapporten:


Så vidt jeg kan se på billederne er alle revnerne over kældervinduerne, det er ikke sætningsrevner da de ikke kommer fra soklen, de skyldes at huset er bygget efter tidens standard hvor man klodsede op i vindueshullet og murede hen over det, overliggere eksisterede ikke på den tid.

Hvis revnerne ikke breder sig op i murværket er de uden betydning.

Den eneste løsning er at hugge ud over vinduerne og lægge overliggere ind, men som sagt,
akselj-> ja, men revnerne fortsætter ved nogle af vinduerne op i murværket ved 1. og 2. billede er det ude fra højre side op mod venstre midt og på 3.billede er det fra venstre side skråt op mod højre.

Er det en murer jeg skal have ud at se på det og nogen der har en ide om hvad nye overliggere sam rep. af revner vil koste p. vindue? Der er ialt 5 kældervinduer. Går ud fra der ikke vil gå for ret mange materialer til, men måske en del arbejdstimer. Kan det mon laves for 10.000kr. eller er det lavt sat det vel ca. 4-5 timer pr. vindue?

Hvordan rep. der revnerne der går op i mrværket? Dvs. revnene går i fugerne ikke tværs over murstenene så går jeg ud fra det havde været en del værre.
Annonce
Revnerne er jo beskrevet i tilstandsrapporten. Og også at der kan påregnes løbende vedligeholdelse.

Og som sagt er de stort set kosmetiske og/eller har været der "altid"

Der er absolut ingen grund til panik.
Og ej heller til udskiftning af murværk og den slags.

Du kan vælge af følge udviklingen i måske endnu 3-5 år.
Eller hvis du ikke kan holde ud at se på det så hidkalder du en murermester nu.
Eller hvis du er en ægte GDS-er så lærer du hvordan arbejdet skal udføres. For der bliver fast arbejde altid - på den slags facader.

Den slags facaderenovering er lidt af et speciale. Så spørg omkring, også i tømmerhandlen måske, for at finde den rigtige murer.
Tjum bum.

Hvis det kan være en trøst: i mit hus fra 1970 er der også sætningsrevner. De kommer igen og igen hvis jeg prøver at reparere dem. De forandrer sig ikke. De er der bare! Jeg tror dit hus er det samme. - Og det gør jo dit hus unikt!

Venligst

 

Lars Clement

Tak for jeres svar. Flere anbefalinger om hvad jeg bør gøre modtages gerne, men regner med at kontakte en eller flere murer firmaer for at få deres vurdering samt tilbud på rep.
Hvis du ikke skal havde det lavet foreløbig kan du jo sætte en streg hvor de er nu og i de kommende år følge med i om de bevæger sig yderligere


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis