opfriskning af træjolle


Hej til alle

Min far og jeg købte sidste forsommer en fin træjolle med dam. Den sejlede herligt, det gør den sikkert stadig. Men efter en periode sidste sommer med meget kraftigt regnvejr, det husker vi vel alle, løb batterierne tør for strøm og resulterede i at lænsepumpe ikke kørte. Da vi desværre ikke var ved båden i en måneds tid kom der selvsagt RIGTIG meget vand i den. Jeg ved ikke om træet kan blive mættet af vand og derfor begynde at lække - det er ikke noget jeg kender til - men den kom næsten under. Det var kun pga nogle venlige sjæle med pøser at den ikke røg til bunden, inden at de fik fat i os. Lige siden da har den ikke kunne holde tør overhovedet!

Vi har fået en del råd; læs "hjælp" og er så småt igang med at tætne med bomuld og sager men der er et par steder hvor der sandsynligvis skal mere til end det. Nogle steder, umiddelbart der hvor nogle af spigerne sidder er der en smule råd. Hvordan skal man gribe det an? Skal vi lægge bly på eller skal vi udskifte borderne eller dele af dem.

Jeg har læst en masse nyttigt i tidligere tråde herinde men har ikke kunnet noget så "specifikt"
På forhånd tak



Gode hilsner
Lars
Hej til alle Min far og jeg købte sidste... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
her et billede af min Damjolle fra maj 2012 , Coelannen er 3 år gammel og står som ny.  

Marstal Engine sound = love it 
Det er virkelig flot! Faktisk lakere vi ikke fribordet, men smører halv rå linolie halv terpentin på et par gange i løbet af sejlsæsonen. Det er nemt og virker ganske fint. Det skyr vandet og holder træet i vel stand.
Nå - man siger en ting og gør noget andet! Vi har sat bly på igen, da problemet i det nederste bord i agter ikke var råd, men tilsyneladende forkert montering. Så det skal skal skiftes i begge sider i hele længden, men det har vi ikke tid til nu. Så vi har prioriteret at få båden i vandet efter gennemgang med "beg" og bly. Så laver vi en decideret reparation til efteråret... Båden er kommet i vandet idag og det ser ud til at den holder tæt. Vi har fået lov at lade den stå i slisken/bådvognen? helt til mandag, da der ikke er flere både som skal i i denne weekend. Så den synker ikke hvis det går helt galt.

Tak for alle de mange råd og henvisninger - det er godt at få det hele med... Men nu er alt overladt til frk. fortuna.

 God weekend og sommer og sejltur
Lars Jørgen Olsen

Gode hilsner
Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jo tak
Ja nogle gange må man prioritere , det er trods alt bedre at få noget ud af sæsonnen og så gemme reparationerne til foråret , har godt hørt fra min norske kollega om et linolie trick, i den bygt hvor han kommer fra vender de bådene rundt om vinteren og af og til smører de linolie blandet med træolie på bundene og bådene er totalt tætte og ikke udtørrede når de kommer i vandet. Jeg trak bogstaveligt talt ingen vand i år , da jeg havde gnedet oksetalg ind i de kritiske samlinger (oksetalg er bedre end bedstemor fedt da smeltepunktet er højere og er mere drøjt) det var svært at få fat i , men en jeg kender fik noget fra kødbyen. (slagtere har ikke oksetalg mere fordi de får oksesider udskåret og talg derfor er skåret fra før levering ) .
Også god sejler sæson til dig :0)

Marstal Engine sound = love it 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også