Hvad hedder dimsen og hvor købes den??!

Vi har lige tage vinduerne af båden.

En lidt sort omgang, for det hele var smurt i Butyl.

I selve ruderne er der nogle huller. 

I de huller sidder der en plastdims og udvendig på plastdimsen sidder der en pyntekrave.

Hvad hedder sådanne og hvor kan man købe dem???









Hullet er ca. 9 mm og den passer i et hul på 11 - 12 mm

Jeg håber at finde et sted, jeg kan købe dem på lørdag.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi har lige tage vinduerne af båden. En lidt... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi er faktisk enige.. Men rude og rufside skal ikke helt sammen... Ideen med de små plastdimser er jo netop at holde 2 til 3 mm afstand.
Hvis jeg spænder helt sammen så vil ruden bue ud på midten pga. "vinduesrammen"
Butyl lægger jeg på fra en patron.. butylbånd er ikke sådan lige at finde - de sidste biler der har monteret ruder med butyl er vist Volvo 244 ?? og finder jeg det endelig, koster det ca. 250 kr pr rude... så jeg lægger en tyk pølse hele vejen rundt.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

butylbånd kan findes i biltema
http://biltema.dk/da/Byggeri/Tape/Vulkaniseringstape/Vulktape-29504/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er ikke det jeg kalder butylbånd.. det der er sådan noget man vikler om ledningssamlinger og så smelter det sammen og bliver en kompakt masse.
Jeg har sådan noget der.. og tror ikke på at det er det butylbånd der menes..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

det er ikke så tykt, men butyl bånd er det. har en rulle med "rigtig" butyl bånd. det er noget tykkere og bredere men føles som det fra biltema
Hej GOM

ku du evt ikke få en til at dreje nogle nye bøsninger til dig i rustfri hvis de skal bruges som afstandsbøsninger, eller alternativt i noget nylon/teflon

Tim  
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej igen. Palby sælger butylbånd, det er næsten bagerst i deres katalog sammen med fugemasser og lim.
Jeg ved ikke hvor i landet du er fra, men jeg har mange gange brugt et firma i Nordsjælland der hedder Al-Fe konstruktioner til at fremstille special emner i rustfast, nylon og alm sortjern. De kan sagtens dreje nye kraver til dig, og de er ikke så dyre endda. Dog er jeg sikker på at kraverne kan findes i Sverige, da jeg ved at mange maxi-ejere til stadighed har problemer med utætte vinduer og efterspørger kraver osv. Jeg hører omkring i løbet af ugen og siger til hvis jeg hører noget Butylbåndet er stift nok til ikke at blive klemt helt sammen når man presser ruden mod rufsiden. Det er ikke ligeså blødt som på patron

Mvh. Allpass
Hej

For en otte års tid siden havde vi ruderne ude på mine forældres Maxi 77. Jeg arbejdede i autobranchen på daværende tidspunkt, så vi valgte at lime ruderne i med en kvalitets rudelim. Jeg kan dog ikke huske hvad vi gjorde ved hullerne? Men det kan jeg selvfølgelig finde ud af hvis det har interesse.

Vinduerne sidder der stadig og har hidtil holdt rigtig fint.

Bare et lille input/alternativ fra min side.

Mvh. Martin
takker for de mange input..

Den forklaring jeg fandt på maximalt.dk vedr. skift af ruder omtaler han noget butyl-bånd og det lyder som om det er en butyl "pølse" ala sådan en der kommer ud af en patron, men lettere at arbejde med fordi den er lige tyk over det hele og kan lægges mere præcist.

Hvis jeg lægger en O-ring på indersiden lidt større end hullet så har jeg afstanden.

I sverige kan jeg købe nogle andre til 20 kr. stykket... som han påstår er lige så gode, men jeg har ikke set hvordan de ser ud. ??

Jeg vil lige kikke på Palby

Og jo tak.. det kunne da være rart at vide hvilke rudelim der er brugt.

Men ruden må jo ikke ramme den "vindueskarm" der når længere ud end rufsiden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg gik i biltema og købte noget gråt butyl i patron.

Så købte jeg nogle huggepiber og noget 2 mm og noget 6 mm gummidug.

Så bankede jeg nogle 20 mm skiver i det 2 mm tykke gummi og de fik så et hul i midten.

Så bankede jeg nogle propper lidt mindre en hullet i vinduet og gav også den et hul i midten...
Så kørte jeg butyl hele vejen rundt i en tyk pølse.. satte den 2 mm tykke skive mellem vindue og rufside.
Proppen i hullet og så et sildeøje over som holder ruden på plads. (ruden er 6 mm ligesom gummiproppen.)

Så blev de hele spændt forsigtigt sammen uden og mase ruden for hårdt ind...

og Butylpølsen blev mast lidt og er nu tæt..

Og så begyndte det at regne...

Når det er tørvejr og jeg har tid... bliver mellemrummet mellem vindue og rufside, på oversiden af vinduet fyldt ud med butyl.


Nu skal vi ikke have vand på hylderne mere...

Jeg har dog et spørgsmål... Hvad er godt at fjerne lim fra gaffatape med. ??


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er flere slags gaffa tape, og nogle har mere drilsk lim end andre. Men jeg har god erfaring med at give lidt WD40 på limresten efter at have nulret/skrabet det værste væk. Efter nogle minutter er limen opløst og kan tages af med en klud.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også