Køletaske der ikke bruger strøm.

Praktisk og enkel køletaske som vi har brugt i 30 år på alle vores sejlture:

Køleboksen er en plastboks i passende størrelse, og derover lægger vi et "Vådt omslag".
Omslaget eller Betrækket er syet af 5-6 lag udtjente håndklæder. (Toppen er ekstra tyk, så den kan holde en masse vand)
Vi hælder ½-1-1½ liter vand over, sådan at hele omslaget ALTID er fugtigt.

Køleboksen skal helst stå/hænge i skygge et ventileret sted - så fordamper der vand fra omslaget og køler boksen m. indhold.
I praksis køler den så meget at: Smørret aldrig smelter / Mælken kan holde et par dage / Tykmælk måske lidt længere / Spegepølse "sveder ikke" / Osten bliver ikke blød og smattet.

Vi har faktisk aldrig målt temperaturen - det er ikke så mange graders kølinng det giver, men det virker godt, så maden ikke "smatter ud" i sommervarmen.




Håber at der er nogen der kan bruge denne simple og billige og praktiske idé.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Havde du så brugt saltvand, og stillet den direkte i solen, ville den kunne fryse isterninger.
Den ide skal du nok sende til Frisko Håndværker..

Effekten ville blive lidt bedre hvis håndklædet havde direkte kontakt til kasse.. Nu laver den jo kun kølig luft mellem håndklæde og kasse.

Jeg har en termoboks på 12 volt i bilen.. den kører i snit en time om dagen og jeg har altid kolde vand.. men det er også en af de dyre bokse.
Har prøvet flere af de billige og de virker ikke...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grandoldman

Jo naturligvis så virker den bedst, når omslaget er helt tæt til kassen - og der ikke er luft imellem. Når omslaget er vådt, så plejer det også at klaske ind på siden - evt kan man jo holde det lidt sammen med en tøjklemme eller noget andet.

I mange år sejlede vi tur i Wayfarer - 16 fods jolle, hvor elektricitet kun fandtes i vores lommelygte - og hér var den fantastisk praktisk.

Isterninger kan den aldrig komme til at lave :-)
Teoretisk kan den køle ned til "dugpunktet" - dvs på en dag med 25 grader Celcius og luftfugtighed 65% relativ luftfugtighed, kan den køle til dugpunktet som er 18 grader celsius (Ret typisk for gode dage i juni/Juli). I Praksis kan den køle kassens indhold ca 5 grader ned i dagtimerne, og hvis den står ude om natten bliver den jo ekstra kold.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er nu en ret gammel måde at nedkøle på, med saltvand. I vore bedsteforældres tid, skulle snapsen jo køles ned når man var på stranden eller i skoven en tur. Man pakkede snapsen ind i avis papir og pissede på avisen, hvorefter den blev lagt direkte i solen. Efter en 20 minutters tid var snapsen grundigt kølet ned.
Urin indeholder salt, derfor køler det lige så godt som saltvand.
Ja det er en gammel måde at køle på:
Vand i lerkrukker: Krukker der er porøse, bliver fugtige på overfladen, og køler vandet vidunderligt ned.
Skind-sæk med vand bliver også fugtig på overfladen og køler vandet (har prøvet på rejse gennem Sahara - Fint)
Løbere / Cykelrytterne hælder vand over hoveded for at køle----
og på mange andre måder, kan man udnytte at våde ting køler.

Til Håndværker - ikke for at gøre dig ked af det, men det med salt er ikke rigtigt.

Ja - det er sagt i al venlighed - og det er ikke for at korrekse dig, men jeg vil bare forklare lidt om fysikken bag denne afkøling. Det er ikke atomfysik, men hører til i pensum i gymnasiet.

Det er vandets fordampning, som giver afkøling.
- og det er uvæsentligt om der er salt i vandet eller om det er urin eller om det er helt rent vand.
Salt er bare opløst i vandet, og bliver tilbage når vandet er fordampet. Saltet alene giver ingen køling.

Et sjovt eksempel fra lægeverdenen - æter blev (bliver?) brugt til at fryse vorter med - det blev sprøjtet på i en tynd stråle, og fordamper og iser vorten ned lynhurtigt. Et eksempel på at fordampningen af en væske køler.

Hvis folk ønsker at tisse på deres snapseflasker så må der gerne gøre det for mig - jeg drikker ikke snaps:-)

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Jamen så blev jeg da så meget klogere
Jeg har fået at vide at det helst skulle være saltholdigt vand, fordi det fordampede hurtigere end vand uden. Når jeg nu tænker over det, er det jo lidt underligt for havvand fryser senere end fersk vand.  Havvand holder sig til gengæld længere som is, det fik jeg fortalt de jeg var knægt. Vi havde nemlig Isskab ( før køleskabene ) og jeg blev ofte sendt over på Isfabrikken efter isklodser. En varm sommerdag skulle jeg lige smage da jeg bar den hjem, Bwwwwwad
Så næste gang jeg hentede isen spurgte jeg ham manden der lavede isklodserne, og han fortalte mig så at de så holdt længere.
Isfabrikken lå iøvrigt i samme gade som vi boede, lige ved siden af Ørkild Jernstøberi. Altså isfabrikken, vi boede længere nede af Ørkilds gade, nr. 38 på anden sal.
Hej Håndværkeren

Jamen det er da bare glædeligt at høre. hvis det var nyttigt at fortælle om det med afkølingen.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Når havvand fryser til, bliver saltet presset ud af vandet og ned under isen... Ofte er isen på havoverfladen så fersk at man kan drikke vandet når et er tøet..
I hvert fald hvad jeg så i en af de der naturudsendelser over DR HD..
Et trick til at køle hurtigt ned er at tø en spand isterninger med et par kilo salt, og så køle øl direkte i spanden... det går hurtigt fordi vandet er minus 5 til 10 grader.

Tror forresten at den "primitive" køletaske vil være mere effektiv hvis den står i solen og med ventilering. Men det kræver at man smider vand på oftere.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej når mand kommer salt i vand forbruger saltet varme for at blive opløst og i gamle dage kom mand salt i vandet for at lave is i en skål som mand plaseret i vandet med salt
man kan prøve det hjemme i køkkenet at køle vand med så at når mand kommer en tændstik eller andet i vandet så fryser det lynhurtig i løbet af et par sekunder
hilsen rene
ps.det bliver det hvad mand kaller under afkølet vand

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Ja ja renek, det er vist en gammel skroene det der. hvis det skulle fryse i loebet af et par sekunder, skal man vist bruge noget helt andet, feks flydende kvaelstof eller en fandens masse toer is.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis