Køletaske der ikke bruger strøm.

Praktisk og enkel køletaske som vi har brugt i 30 år på alle vores sejlture:

Køleboksen er en plastboks i passende størrelse, og derover lægger vi et "Vådt omslag".
Omslaget eller Betrækket er syet af 5-6 lag udtjente håndklæder. (Toppen er ekstra tyk, så den kan holde en masse vand)
Vi hælder ½-1-1½ liter vand over, sådan at hele omslaget ALTID er fugtigt.

Køleboksen skal helst stå/hænge i skygge et ventileret sted - så fordamper der vand fra omslaget og køler boksen m. indhold.
I praksis køler den så meget at: Smørret aldrig smelter / Mælken kan holde et par dage / Tykmælk måske lidt længere / Spegepølse "sveder ikke" / Osten bliver ikke blød og smattet.

Vi har faktisk aldrig målt temperaturen - det er ikke så mange graders kølinng det giver, men det virker godt, så maden ikke "smatter ud" i sommervarmen.




Håber at der er nogen der kan bruge denne simple og billige og praktiske idé.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Praktisk og enkel køletaske som vi har brugt i 30... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej begge to om frysning med is og salt.

Det er ganske rigtigt at man kan lave en blanding af is og salt, der kan bruges til at fryse andre ting ned med. Den bedste blanding er ca 300 gr salt til 1kg gram knust is - rørt godt sammen - og så kan man komme ned på minus ca 20 grader Celcius.
Hvis man har lavet denne blanding på -20 Grader og stiller en lille ting ned i blandingen, (f. eks en lille plastik-beholder til en børne-is) så kan den jo nok fryse ganske hurtigt. Men Flydende Kvælstof er nok hurtigere :-)

Hvad med køletasken, som jeg startede med ? - er der ikke nogen der skal bruge vores gode forslag - den er jo speciel velegnet, når man er helt væk fra elektricitet og anden teknik.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Din ide er slet ikke så dum endda, hvis man er afsted i flere dage. Jeg havde tidligere en almindelig køletaske med køle elementer med på weekendturer, den kunne godt holde temperaturen nede i to et halvt døgn, men så heller ikke længere. Nu har jeg jo elektrisk køleboks ombord i den nye båd jeg har købt, så der bliver det nok ikke aktuelt.
Jeg tror da jeg vil bruge ideen. Den koeletaske jeg har (12V) bruger en pokkers masse stroem, saa jo, god ide. God paaske til jer.
Nu vil jeg lige indskyde at den ide ikke er fostret af en nulevende person, og er meget gammel egentlig afledt af trævandtønder, som holder vand køligt ved fordampning fra overfladen, kendes også fra lystbåde af træ hvor kølsvinet osv. holdes koldt ved fordampning og tildels vandtemp.
Allerede som barn for ca 60 år siden kendte jeg til systemet, idet vi havde sommerhus uden el og andre faciliteter, dog vand i en pumpe ved markvejen, og man kunne endda købe specialsokker til diverse flasker, disse sokker blev gjort våde, og kunne så holde vædsken i flaske rimeligt koldt, det er faktisk ikke længe siden jeg så nogle til salg, beregnet for øl.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har lige brugt det samme princip til at holde fisk kølige med på en fisketur. Jeg fik 3 laks der ikke kunne være i køle tasken, så der blev ofret et uld tæppe. Fiskene blev svøbt i det og gennem vædet med almindelig brak Østersø vand indtil aften så fiskene kunne vejes og slagtes.
Annonce
Hele tricket er at have så stor en overflade som muligt, der er fugtig, så mest muligt vand kan fordampe. Om der er viskestykker eller gamle aviser er ligegyldigt. Bare overfladen er størst mulig.

Det skal IKKE stå i solen. På en god dag tilføjer den 1000 W/kvm, så energiregnskabet går i den forkerte retning. Et sted med skygge og rigelig luftcirkulation er det optimale.

Når en liter vand fordamper, trækker det omkring 2250 kJ ud af omgivelserne.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nemlig - ganske rigtigt albino

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg har fattet princippet i "fordampning bruger varme" og hvordan et køleskab fungerer..

Men hvordan virker det i de køletasker der ikke har kompressor.. ??

Jeg har en dyr sag og den køler snilt øl og vand ned.. Den gamle billige kunne holde ting kolde hvis de var kold når de kom i tasken.

Men hvordan virker det... Mit gamle gaskøleskab i en campingvogn kølede også fantastisk.
Det kunne lave isterninger på en lille bitte gasflamme.??

Jeg har ledt på nettet men ikke fundet nogle steder hvor det var skåret nok ud i pap.. Og vi så jo i fjernsynet for nogle år siden, en grill, hvor underdelen kunne køle 6 øl på 20 minutter????

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sjov tråd.. Man kommer vidt omkring på et vådt håndklæde omkring en spand.. ;-)

Køleboks 12v til bilen = thermoElektrisk element.. Er en space opfindelse fra apollo dagene.. At sammenligne med en form for transistor der med spænding på bliver varm på ene side tilsvarende kold på den anden.. Vender du strømmen byttes om på temperatur forholdet.. De kan kun arbejde inden for specifikke temperatur områder i forhold til den omgivende temperatur.. Altså der er een bund/top temperatur der kan opnåes og så holder den sig der.. Jo større temp forskel man vil opnå jo dårligere udnyttelsesgrad af strømmen.

Elementet fandt man i søgen efter effektive solfanger elementer, elementet afgiver da også en relativ svag strøm hvis man køler ( eller opvarmer) det på en side (når apollo kapslen roterer og er ude af direkte sollys) og varmes op på den anden (når elementet når ud i direkte sollys og bliver varmet op) var tanken..
OM de har anvendt elementet til det ved jeg ikke, for kort tid efter fandt man jo ud af det med kvartskrystaller giver en væsentlig bedre udnyttelse af sollyset..

Gas køleskab/brændeovns/ grill or whatever: køleskab kræver blot en lukket kredsløb af en fordampnings-glad væske, du varmer op på den ene side væsken fordamper, søger opad og ind i skabet, hvor der ikke varmes op hvorved den fortætter/kondenserer der skaber kulde.. Søger ned gennem rørene der tilfældigvis fører væsken lige ud i gasflammen/brændeovnen/weberen/Joakim b. Olsens armhule ;-) der fordamper væsken osv.osv.. ;-)

Vist den populære forklaring.. Ha..ha.. Go påske snaps.. ;-)
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Skrevet af renek på 03 apr 2012 12:39
hej når mand kommer salt i vand forbruger saltet varme for at blive opløst og i gamle dage kom mand salt i vandet for at lave is i en skål som mand plaseret i vandet med salt
man kan prøve det hjemme i køkkenet at køle vand med så at når mand kommer en tændstik eller andet i vandet så fryser det lynhurtig i løbet af et par sekunder
hilsen rene
ps.det bliver det hvad mand kaller under afkølet vand


Så sandt, - de af os der har "skrog" har måske også prøvet det med et sejle en stille vinterdag med blik, - havtemp lige under nul, - og så se havet fryse til is i kølvandet, fordi den lille turbolens var nok til at indfryse det underafkølede havvand.. Lidt fascinerende natur fænomen.. ! .

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis