Opbevaring af brænde

Hej LDS,

Er der ikke nogen som har lidt kreativ input til en flot, smart, nem, nytænkende måde at stable/opbevare kløvet brænde på?

Det kan selvfølgelig stables på traditionel vis, men kan det ikke laves om til noget som pynter i haven?
Hej LDS, Er der ikke nogen som har lidt kreativ... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anker,

Saver, kløver og stakker du selv alt det træ?

Det må da være et kæmpe arbejde.
Hej
Ja jeg får træet hjem i 3 m længde og diameteren varierer fra ca 30 cm til 60 cm.
Jeg får så vognmanden til at lægge det på strøer i 2 bunker.
Så saver jeg 3-4 stammer.Kløver det med en brændeflækker og smider det på trillebøren og kører det til stak. Rydder op hver dag.
Ja det ser lidt uoverskueligt ud fra starten men når der er gået 5 uger med en arbejdstid på 4-5 timer om dagen så står stakkene der.Holder dog et par fridage indimellem.
Så er det KUN at sørge for at få kørt en portion ind i carporten når der er brug for det.
Hvis jeg skulle bruge oliefyr ville jeg bruge ca 3000 l om året. kr. ca 36000 
Brændet jeg køber koster 18000 men så er der til godt 2 år.

Jeg er ikke sikker på at jeg klarer det en gang til for til august har jeg holdt fødselsdag 78 gange.Tror dog at hvis man kan så er det arbejde med brændet god motion.

Min kone siger at varmen der kommer fra brændefyret er meget varmere end fra oliefyr.
Troen kan flytte bjerge men det hænger nok sammen med at skorstenen er jo varm meget længere oppe end med oliefyr. Vi har 2 etager.

God weekend 

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Sådan Anker, respekt.. Jeg håber sgu jeg kan det når jeg nærmer mig de 80.. )
Go weekend..
Ja det er da noget alle vi unge (39+) kan tage ved lære af. Jeg syntes det er nogle helt enorme flotte brændestakke du laver der, og når jeg tænker på hvor meget jeg har arbejdet med den smule brænde jeg har, bliver jeg helt forpustet når jeg ser billederne af dine stakke.
Hej igen
Tak for roserne.
Jeg viste min kone skriveriet her i dette forum og så blev jeg gjort opmærksom på at de runde stakke faktisk er hendes ide.
Ved nærmere eftertanke er der vist noget om det. Jeg havde s.. nær glemt det. (hi)
Hilsen til jer fra Jette og mig sæl

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Annonce
Imponerende brændestakke Anker - stor respekt !!
Jeg benytter store armeringsnet - binder ét net sammen til et rundt brændebur - hvor nettet giver facon og hold på mit brænde. Har 5-7 stykker stående og de er hurtige at fylde, men samtidig ordentlige at se på.
hilsen flemming
Hej Flemming,

Jeg kunne rigtig godt tænke mig et par billeder af dine stakke. Det lyder meget spændende.
Kan det skaffes?

Hilsen Henrik
Ja jeg har ingen aktier i den her brændstak, men ret dekorativ er den ligegodt.. ) Praktisk- nem, næppe..

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.urbanfarmstore.com/storage/woodart.jpg%3F__SQUARESPACE_CACHEVERSION%3D1279514906027&imgrefurl=http://www.urbanfarmstore.com/blog/2010/7/18/wood-stacking-art.html&h=453&w=680&sz=159&tbnid=3pm0gY5ceJ2d2M:&tbnh=90&tbnw=135&prev=/search%3Fq%3Dwood%2Bstacking%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=wood+stacking&docid=pmLZfmOx9tvrdM&hl=da&sa=X&ei=sTJuT8D1JsvRsga47dnPBA&sqi=2&ved=0CEcQ9QEwAw&dur=687
Hej Henrik
Håber jeg har uploadet billedet rigtigt...

Armeringsnettene køber man bare i den lokale trælasthandel.
Hvert bur består af ét armeringsnet, som jeg har "lukket" sammen med strips.

Når jeg skal fylde op, får jeg ungerne til at hjælpe - jeg kløver brændet og ungerne smider brændestykkerne op i buret - det er en hyggelig måde at være sammen på og hjælpe hinanden.

Når jeg skal bruge brændet, klipper jeg stripsene af og"tømmer" jeg et helt bur ad gangen - og smider i min brændekælder - ét bur ad gangen. Kanon måde at udvide opbevaringskapaciteten på - på en simpel måde..

Lige pt. er det slut på fyringssæsonen - og jeg har kun ét bur tilbage - (resten ligger i stort brændeskur) men ellers har jeg typisk 5 - 6 bure stående. Derfor kun et billede af ét enkelt bur (det er altså fritstående) - men i dette tilfælde tæt på et kirsebærtræ, som du kan se på billedet.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis