puds af facade.

Hej LDSére!

Hurtigt spørgsmål!

Hvordan vil i gribe pudsning af denne facade an? (se vedhæftede fotos)

Jeg tænker følgende:

1. Vask facade ned med højtryksrenser og fjerne overskydende.

2. Udfyld huller og skader.

3. Grund puds (og evt fiber armering)

4. Fin puds med indfarvet puds.

Er jeg helt på afveje eller er der noget jeg har overset? Billederne er taget fra den sydvendte side, som er den mest udsatte. De øvrige sider på huset er i væsentlig bedre stand, uden løs puds og lign. Der er ingen synlige sætningsskader på huset og huseter købt for 4 mdr siden og der er ingen anmærkninger i tilstandsrapporten i forhold til murværket.
Hej LDSére! Hurtigt spørgsmål! Hvordan vil i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld jeg lige låner tråden. Hvornår blev pap almindeligt?
Jeg ved det ikke helt præcist.
Men jeg har personligt set det i almindelige huse opført i 1905 og 1910.

Så hvad med ca. 1900. Måske lidt afhængende af om det var borgerskabets muremestervillaer eller simple landarbejderboliger.

Tak for svar. Dejligt med noget konstruktivt. kan ikke forstå, hvis der skulle være murpap i, troede først man begyndte at anvende det meget senere. Vores hus er oprindelig opført, som værende en skole.....så hvis der anvendes murpap i den tid, så vil jeg tror at det burde findes på en offentlig bygning. Det med at pudse op er helt og aldeles min egen plan og ønske....har ikke talt med nogen firmaer der lover guld og grønne skove! Min plan er at få stoppet opstigningende fugt, udskiftet dårlige sten, og efterfølgende netpuds. Så dyr en operation er det nu heller ikke med puds sitting!
Men så er det jo bare at klø på!


Og lige det med murpappen.

Som sagt er det mit gæt.
"No'en" kunne prøve at Google på emnet, eller spørge Kulturarvsstyrelsen, Rådvad Centret, Kalk- og Teglværksforeningen, den lokale muremester eller et andet sted.

For at få et "officielt" eller almindelig anderkendt tidspunkt/årstal.
Jeg takker endnu engang for dit bud sitting. Jeg har prøvet min ven google et par gange, uden held, men vil prøve at spørge ovennævnte grunden til mit tvivl vedr murpap, skyldes tidligere søgninger på google, hvor jeg læste om huse helt op i 30'erne som ikke havde indlagt murpap.....
Annonce
Nu er det vel også kun murpappen på dit eget hus du skal finde - ud af?
Og det er det jo ikke sikkert at du kan Google dig til!
Du må ud og krasse lidt i overfladen.
Du har fuldstændig ret. Jeg vender tilbage, når vejret tillader udendørs arbejde....så må jeg prøve at kradse en fuge ud og se ad
Fik du lavet noget ved din Facade sidste år?
Står og skal ha ordnet mit hus her til foråret, og det ligner din facade meget, mit er dog fra 1930 og kalket.
regner med at Sandblæse eller Hedvandrense skal lige ha fundet +&- ved afrensningen

Og der efter pudse, det med Strandsand´s mørtel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også