Bygge nyt hus lidt billigere

Hej. Min kone og jeg (mest jeg), har en drøm om at komme ud og bygge nyt hus. Jeg har en har på ingen måde håndværks snilde... Jeg kan bore en skrue skævt i en hundelort... Så det med selv at gå til hånde ved med byg, er ikke den store mulighed. Jeg har en lille idé om at hvis jeg finder mange matrialer selv, får dem hjem og skaffer de nødvendige tegninger og tilladelser, så vil vi kunne spare nogle penge i forhold til et typehus... Jeg har kigget en del på Isobyg.dk og fundet ud af at der kan opføres et 180 kvm, et plans hus i 45 cm blokke for ca 130.000 kr. her er der tale om de ydre vægge. Puds fra samme firma vil kunne gøres for ca 55.000 kr. Komplet fundament med kloak, sokkel og støbt gulv vil kunne gøres for omkring 205.000 kr. Gulve har jeg tænkt på at købe i Tyskland, da de kan fåes noget billigere dernede. Til at styre byggeriets gang har vi tænkt på at hyre en bygningskonstruktør, som håndværkerne kan ringe til. Jeg har yderligere tænkt mig at finde så meget som muligt over nethandel, for at kunne spare mere. Jeg ved jeg mangler at finde ud af en hel masse priser endnu og med dem jeg lige har fundet, vil jeg håbe at der måske var nogen der kunne hjælpe mig ved at fortælle mig om jeg er på rette vej til at få et lidt billigere hus?
Hej. Min kone og jeg (mest jeg), har en drøm om... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Wezio:

Vi har gjort brug af byggegarantien, men fik på INGEN måde det ud af det, som vi forventede... Selve byggegarantien var på håndværkerens side og ankenævnet hjalp heller ikke meget... Men lidt var bedre end ingenting.

Juel:

Tak for det. Det med logistikken er nok det som vil kræve mest. Tiden har vi indtil videre nok af, men det er bl.a på de punkter at vi forventer en byggesagkyndig / konstruktør kan hjælpe os.
Nu skriver du også at du gerne vil stå godt ift. garati ved at bruge et firma med byggegaranti, men så synes jeg ikke så godt om din idé med at selv stå for at købe materialer idet materialerne derved bliver en bygherreleverance med følgende gældende lovgivning ift. garanti:
Bygherreleverancer
Entreprenør har ansvar for installering og egnethed til formålet, synlige mangler.
Entreprenør har kke ansvar for mangler i øvrigt.
Køber må reklamere til leverandør og betale for eventuel demontering og ny montering.

Mine forældre købte selv deres trægulv, som efter et års tid knirkede meget. De fik et nyt gulv bevilget, men måtte selv demontere og montere gulvet for egen regning samt flytte alt ud/ind igen. Heldigvis kunne vi selv klare dette projekt, så det kostede ingenting, men træls alligevel.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ja det var jeg så ikke klar over. Men det var rart at blive oplyst med denne besked. Det må med i overvejelserne
Ja, det kan også blive surt tjente penge, at spare visse steder, og at levere varerne selv, er ikke det arbejde og risiko værd.
Hvor mange eksempler helt præcist Wezio?

Det er klart at bygherre og entreprenør skal overholde BYG-garantis betingelser for at være berettiget til erstatning.

Og det gælder også at hvis du, og alle andre spytter penge i et brandforsikringsselskab, så er du osse berettiget til erstatning såfremt huset brænder.
Dog får du ikke erstatning såfremt du ikke overholder policens betingelser. Eksempelvis må du ikke selv sætte ild til hytten. >)

Du kan lide BYG-garanti eller ej.
Men alt andet lige der dog en erstatningsmulighed - i modsætning til f.eks. et polsk firma hvor du skal gennem det polske retssystem for at opnå erstatning.

Årsagen til at BYG-garanti IKKE dækker nybyggeri er at det er omfattet af de standardkontrakter der normalt anvendes. (Herunder "garantier" i form af sikkerhedsstillelse). Og som har baggrund i AB92.

Og når vi nu er ved garantiordninger Wezio. Så er El-installatørenes garantiordning endnu ringere end BYG-garantis ditto. Fordi ingen kan stave til brancheforeningens navn. >)
Annonce
Sitting bull>>

Jeg har set et eksempel i tv for et stykke tid siden og læst om en sag i et bolig magasin også.

Jeg giver generelt ikke noget for garanti ordninger overhovedet, hvad enten det er byg eller el. Mit ene vennepar har via det polske firma gennem renoveret en kæmpe strandvejs villa for knap 2,2 mio kr., så hvad batter kr. 100.000,- i en bygge garanti ordning?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Glimrende.
Så er du formodentlig også enig i at forsikringer af enhver art kun er for tøsedrenge! >)
Jeg må desværre tilslutte mig koret af folk der siger PAS På, Fejl i byggeri har en tendens til at blive dyre, 5-10-50.000, fortjenesten kan hurtigt forsvinde hvis man ikke er forsigtig.

Tidligere Hus fabrikant, nu rådgiver på  byg huse selv projekter
Tråden er godt nok ved at være et par år gammel, men derfor har den jo ikke mistet sin berettigelse.

Hvordan er det gået med byggeriet ??

Det kunne være spændende at høre hvordan det gik.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også