Hjemmelavet konserves.

Hej, er der nogen der har erfaring med hjemmelavet konserves, når nu menüerne på alle havne alligevel er ens og man hellere vil nyde freden og roen i en skøn lille vig et sted, så kunne man jo godt tænke sig at det var lidt nemt med tilberedningen, man er vel ikke taget på tur for at stå og koge i en bette kabys, og dåse-retterne bliver vi vel alle hurtigt trætte af? - så jeg kom til at tænke på om man selv kan konservere noget, skal man have en trykkoger måske? Når man alligevel står og koger noget lækkert sammen derhjemme kunne man jo nemt lave en større portion og hvis det så kunne gemmes og tages med, var det jo skønt. Hvad gør i andre, er det bare jaka eller ? Man vil vel helst lave det selv...

Har altid sagt at med kvinder og brugte biler kan man kun få bøvl, så købte jeg et 60 år gammelt skiv...

Keep it simple - keep it working...

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var jo sådan noget vore bestemødre havde tid til at lave, problemet er bare at det var i glas det blev opbevaret. Henkogning hed det, og er i pricippet det samme som at konserverer. Det var nu ikke en trykkoger der blev brugt, men en stor gryde med et ristværk i bunden. Glassene med grønsager blev sat ned i gryden på resten, under denne var der vand, og så blev tingene dampkogt i glassene uden låg. Når de havde fået den tid de skulle have blev de taget op medens de stadig var meget varme og der blev sat låg på med en gummiring som pakning og en stålbøjle til at holde låget tæt. Når så indholdet blev kølet ned opstod der vacum i glassene og det kunne som regel holde i et års tid.
Jeg er ikke sikker på om du vil kunne hælde færdig retter på glas og så opbevare indholdet på samme måde, men du kan jo lave en prøve.
Konservering ved henkogning er bestemt ikke KUN en historisk ting...
det er noget der arbejdes seriøs med i fx www.ftlf.dk og jeg mener de afholder kurser fRA TID TIL ANDEN OM EMNET:::
I da du jo er sejler og gerne ligger for svej osv... så er det vist en passende forening af kende / være medlem af :-)

PS de er sikker i Bella den kommende weekend på bådudstillingen.

MVH Njord

MVH Njord
I Andelslandsbyens husmandssted ved Holbæk, står der henkogte varer fra 1928, bl.a. henkogt kylling. Det se aldeles fint og reelt ud.
Jeg er så ikke helt sikker på, at jeg vil være den første til at sætte tænder i herligheden!

Med venlig hilsen
ktm

Hej Valle
Du kan sagtens lave dine favorit retter,og henkoge dem til senere brug.Men pas på med mælk i retterne,det kan nemt harske.Hvis vædske er nødvendigt:brug boullion.Glassene fyldes 3/4 del op og sættes i en trykkoger med vand op til halvdelen af glasset.De skal have 1/2 time,når det er begyndt at hvæse.Jeg laver også leverpostej på denne måde,og at koge kartofler ombord sparer både på vand og kogetid (8min).Det bedste resultat synes jeg man får ved at tilberede retterne inden konservering,så de bare skal varmes.
God fornøjelse
MVH Lotte

Tak Lotte, det må jeg bestemt høre lidt mere om på et tidspunkt.

Har altid sagt at med kvinder og brugte biler kan man kun få bøvl, så købte jeg et 60 år gammelt skiv...

Annonce
Jeg har haft samme idé, men da jeg kom til at hakkebøffer og frikadeller skulle koge i flere timer droppede jeg idéen.. Tror ikke det smager meget bedre end alm. købt konserves.

Jeg har i mange år forsøgt mig med billige og mellem billige køletasker (dem på 12 volt) og altid syntes de brugte meget strøm og gav ingen køling. Kun hvis det der blev lagt i var kold kunne den holde det køligt.

Så satte vi et strømsparer køleskab i båden... og efterfølgende fik jeg fat på en køletaske der bruger ca. det samme i el som de billige kølebokse, men den kan køle. Lægger man 21 grader varme øl og vand i går der ikke mange timer før den er kold igen.. og så slukker den for strømmen når den er kold nok.

Men det kræver selvfølgelig at du kommer i havn ind i mellem for at lade batterierne op.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I dag tror jeg det er mere udbredt at lave sin egen frysetørrede mad.
Enten i sin varmtluft ovn eller i en decideret dehydreator
Link
Venlig hilsen Jesper

Jeg sejler ren motor og har som sådan det strøm jeg vil bruge, og er ikke hysterisk over at skulle ændre min ballast fra beton til
batterier, og jeg kan nok også skaffe alle de batterier det skulle være, og elsker iøvrigt klangen af min motor så skulle den gå en time eller to på en "svej-dag" går det nok også, men selv i køleskab holder varerne jo ikke ret længe, nogle dage, det er mere ideen om at skibet altid er parat til et togt hvis jeg skule få lyst, uden at skulle proviantere først.
Frysetørring har jeg ikke haft ret meget med at gøre, men det er selvfølgelig også en mulighed, selvom frikadellerne nok bliver lidt sjove..

Måske jeg skulle sætte en kølekompressor på motoren og lave en vældig godt isoleret fryser med kuldebank?

Den med at ligge for svej med motoren i gang, en time eller to, tror jeg ikke du bliver så populær på.
Det kan godt være du kan li' lyden af din motor, men jeg kan garanterer dig, at du er den eneste, af ankerliggerne omkring dig :-)
Venlig hilsen Jesper

Se nu er vi endt i fordomme om manglende hensynstagen, og jeg kan da love dig for at hvis jeg af en eller anden årsag mener at have brug for en motortime og der er nogen i nærheden der ville kunne høre det, så sejler jeg hellere en tur lidt rundt omkring, for vi syntes jo nok netop ikke alle at klangen er skøn, man kan ihvertfald ikke vide det, og så viser man hensyn i min verden, men omvendt ved jeg jo også godt at ikke alle har det på samme måde, specielt sppedbådsførere, men også flere og flere "rigtige" sejlere praktiserer omvendt hensynstagen med diverse fordomme til følge...

Ha en god aften og undskyld mit lidt sure opstød, men de tilstande der har vundet indpas på campingpladserne skal for alt i verden bekæmpes.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis